Gå til innhold

Kan jeg skrive dette?

Anbefalte innlegg

Jo? Og derfor får de en flott champagne flaske av meg hvert år dagen etter selskapet.

Tror jeg kutter ut hele selskapet neste år, for det er helt ærlig mye stress, og jeg får dårlig samvittighet over at mine foreldre skal betale alt sammen (selv om jeg tilbyr dem å betale tilbake men det sier de nei til, da de vet jeg ikke har så god råd). Jeg tok forøvrig alltid med meg noe til moren til vennninen min som hadde selskapet før, som takk for at hun lånte bort huset sitt.

''Tror jeg kutter ut hele selskapet neste år,''

God ide.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

7

• trollemor;o)

5

• mah-jong

4

• Holmes

3

Gjest Tuppehøna

Jo? Og derfor får de en flott champagne flaske av meg hvert år dagen etter selskapet.

Tror jeg kutter ut hele selskapet neste år, for det er helt ærlig mye stress, og jeg får dårlig samvittighet over at mine foreldre skal betale alt sammen (selv om jeg tilbyr dem å betale tilbake men det sier de nei til, da de vet jeg ikke har så god råd). Jeg tok forøvrig alltid med meg noe til moren til vennninen min som hadde selskapet før, som takk for at hun lånte bort huset sitt.

Synes ikke det er greit at dine foreldre betaler alt. Det skulle da aldri vært forventet. Her må det spleising og delegering til.

Jeg fikk tydeligvis ikke helt frem poenget i første innlegget mitt.

1. Det er ikke gave til meg, men til mine foreldre jeg tenker på. Jeg kjøper allerede fin gave til mine foreldre som takk. Med andre ord er ikke dette et påskudd for å få gaver til megselv, men at jeg synes det er pinlig at ingen har med seg noen ting.

2. I utgangspunktet startet denne tradisjonen hos en venninne av meg. Men for to år siden, orket ikke hun lenger. Alle synes det var kjempe leit at tradisjonen så ut til å ta slutt, men så tilbød mamma og pappa seg og åpne huset sitt og hjelpe meg med å arrangere det. Med andre ord er det kun fordi ingen andre har plass at jeg holder selskapet. Det koster mye penger, og siden mine foreldre betaler det, synes jeg faktisk at mine venner kunne hatt med seg en liten blomst f.eks. Jeg tror rett og slett at de ibare kke tenker på det, og derfor lurte jeg på om jeg skulle skrive et lite hint. Alternativet er som sagt å droppe hele selskapet neste år, og hadde folk visst at det var pga at ingen tilbyr seg å hjelpe til, eller har med seg en liten oppmerksomhet, så tror jeg de ville lett gjort om på det for å bevare tradisjonen.

Ikke gi hint, det er så slitsomt. Si det heller åpent at dere vil ha et spleiselag fordi det er dyrt å arrangere.

Jeg fikk tydeligvis ikke helt frem poenget i første innlegget mitt.

1. Det er ikke gave til meg, men til mine foreldre jeg tenker på. Jeg kjøper allerede fin gave til mine foreldre som takk. Med andre ord er ikke dette et påskudd for å få gaver til megselv, men at jeg synes det er pinlig at ingen har med seg noen ting.

2. I utgangspunktet startet denne tradisjonen hos en venninne av meg. Men for to år siden, orket ikke hun lenger. Alle synes det var kjempe leit at tradisjonen så ut til å ta slutt, men så tilbød mamma og pappa seg og åpne huset sitt og hjelpe meg med å arrangere det. Med andre ord er det kun fordi ingen andre har plass at jeg holder selskapet. Det koster mye penger, og siden mine foreldre betaler det, synes jeg faktisk at mine venner kunne hatt med seg en liten blomst f.eks. Jeg tror rett og slett at de ibare kke tenker på det, og derfor lurte jeg på om jeg skulle skrive et lite hint. Alternativet er som sagt å droppe hele selskapet neste år, og hadde folk visst at det var pga at ingen tilbyr seg å hjelpe til, eller har med seg en liten oppmerksomhet, så tror jeg de ville lett gjort om på det for å bevare tradisjonen.

Hvorfor er det foreldrene dine som betaler for selskapet?

Da syns jeg heller du skal skrive ærlig og si at alle må ta med seg 100 kroner til mat og drikkeutgifter eller noe sånt. Ikke en masse ;-) og :-) som må tolkes i hytt og gevær.

Enig, jeg ville sett det som helt naturlig at et så stort arrangement var et spleiselag.

Annonse

Gjest ka dokk trur?

Hvorfor er det foreldrene dine som betaler for selskapet?

Jeg har tilbudt meg å betale dem tilbake, men de sier de vil betale det. Helt ærlig hadde det ikke vært aktuelt for meg å holde et sånt selskap år etter år for det koster jo noen tusen og det rett før jul.

Jeg skulle gjerne hatt det som et spleiselag, men synes det er vanskelig å be om det nå etter så mange år der det ikke har vært spleising.

Hadde jeg vært alle disse vennene hadde jeg sett det som en selvfølge at et slikt gilde skulle være et spleiselag.

Jeg synes absolutt du kan ta det opp, eller foreslå at dere heller holder det på en restaurant neste gang hvor alle betaler for seg.

Gjest ka dokk trur?

Hva med å heller - utenom invitasjonen - sagt at mor&far sponser alt, og spørre om gjestene vil være med på på å spleise på en gave til vertskapet?

Det var jo egentlig en god idé!!! Eller virker det dumt også? Huff synes dette er vanskelig.

Har bestemt meg for å i hvert fall ikke skrive det jeg hadde tenkt siden samtlige her inne synes det var en dårlig idé.

Gjest ka dokk trur?

Hadde jeg vært alle disse vennene hadde jeg sett det som en selvfølge at et slikt gilde skulle være et spleiselag.

Jeg synes absolutt du kan ta det opp, eller foreslå at dere heller holder det på en restaurant neste gang hvor alle betaler for seg.

''Hadde jeg vært alle disse vennene hadde jeg sett det som en selvfølge at et slikt gilde skulle være et spleiselag.''

Helt enig, men sånn tenker ikke mine venner tydeligvis. Men jeg tror de ville skjønt det om jeg neste år sa at vi skulle spleise. Men nå synes jeg det blir for sent å si ifra om det, siden selskapet er til helgen.

''Hadde jeg vært alle disse vennene hadde jeg sett det som en selvfølge at et slikt gilde skulle være et spleiselag.''

Helt enig, men sånn tenker ikke mine venner tydeligvis. Men jeg tror de ville skjønt det om jeg neste år sa at vi skulle spleise. Men nå synes jeg det blir for sent å si ifra om det, siden selskapet er til helgen.

Ja, for i år sin del så blir det for sent å si fra nå om at det skal være et spleiselag. Men sånn litt ut i 2011 ville jeg ha tatt det opp. Det er jo ingen som har sagt at du fra nå av har evig ansvar for å arrangere dette her. Jeg ville nok ha gått for å ha det på en restaurant da, tenk deg all planlegging og arbeid dere slipper!

Annonse

Nå har kjeg lest hele tråden her, og det er uklart for meg hva du mener problemet er. Er det:

1) Selskapet er for dyrt, og du ønsker spleiselag

eller

2) Du synes vennene dine er uhøflige, og ønsker å "oppdra" dem?

Hvis det er 1) så er det bare å skrive 'spleiselag' i invitasjonen, er det 2) har du et problem...

Hei,

Jeg har lest hele tråden, og skjønner at det er vanskelig å endre på opplegget når det gjelder slikt som spleising osv nå som det er kort tid igjen, men jeg synes ikke det er for sent å sende ut en slik fellesmail og oppfordre om å ta med egen drikke.

Jeg antar at dere er ganske unge, og ihvertfall da jeg var ung var det helt normalt å ha med egen vin i selskap.

Noe annet som vi gjorde flere ganger, og som dere eventuelt kan innføre fra neste år, er å ha "ta-med-en-rett-hver-til-koldtbord-fest". Som du har vært inne på flere ganger er det veldig synd dersom en slik tradisjons kal dø ut, men det gjør den lett dersom det alltid er den samme som har har alt arbeidet og alle kostnadene.

Vi hadde derfor flere fester hos dem som tilfeldigvis hadde stor nok plass til alle (f eks vennene som delte en stor leilighet i kollektiv mens alle vi andre hadde små hybler), men alle tok med egen drikke og en rett hver til en buffet som alle forsynte seg av. Stor suksess!

Det var jo egentlig en god idé!!! Eller virker det dumt også? Huff synes dette er vanskelig.

Har bestemt meg for å i hvert fall ikke skrive det jeg hadde tenkt siden samtlige her inne synes det var en dårlig idé.

Jeg stemmer også for mah-jongs forslag! :) Det kan du skrive uten at det blir dumt eller ufint.

Jeg syns ikke du kan be om gave. Du kan be om å spleise på utgifter, men du kan ikke be om en gave, det syns jeg både vil være rart og uhøflig :)

Jeg blir sittende og lure på hva foreldrene dine mener? Dersom de syns det er greit å "gi" deg og vennene dine dette så er det vel greit å la dem som spør om de skal ta med noe gjøre dette, og heller håpe at resten kanskje lærer etterhvert? :)

Håper dette kan fungere for deg. :-) Tenker noe i retning av en mail litt etter at invitasjonen, med innhold i retning av "Jeg er så glad for at mor&far gjør det mulig for oss å fortsette den hyggelige tradisjonen vår med årlig middag. De stiller opp med både hus og mat og full bevertning, og jeg har så lyst til å gjøre stas på dem med en gave som takk. Vil dere være med på å spleise på en xxx til dem?"

Du vet selv hva de ønsker seg, men ville foreslått week-endtur, hotellopphold eller noe slikt. Hvis det er 20 stykker som kommer bør det gå ann å kjøpe noe til 2-4000 kroner.. Fint kort med tekst du selv skriver, der du uttrykker det du skulle ønske vennene dine uttrykte, og alle skriver under. Hehe. :-)

Gjest ka dokk trur?

Hei,

Jeg har lest hele tråden, og skjønner at det er vanskelig å endre på opplegget når det gjelder slikt som spleising osv nå som det er kort tid igjen, men jeg synes ikke det er for sent å sende ut en slik fellesmail og oppfordre om å ta med egen drikke.

Jeg antar at dere er ganske unge, og ihvertfall da jeg var ung var det helt normalt å ha med egen vin i selskap.

Noe annet som vi gjorde flere ganger, og som dere eventuelt kan innføre fra neste år, er å ha "ta-med-en-rett-hver-til-koldtbord-fest". Som du har vært inne på flere ganger er det veldig synd dersom en slik tradisjons kal dø ut, men det gjør den lett dersom det alltid er den samme som har har alt arbeidet og alle kostnadene.

Vi hadde derfor flere fester hos dem som tilfeldigvis hadde stor nok plass til alle (f eks vennene som delte en stor leilighet i kollektiv mens alle vi andre hadde små hybler), men alle tok med egen drikke og en rett hver til en buffet som alle forsynte seg av. Stor suksess!

Takk for fint og konstruktivt svar :-)

Vi holder ikke alkoholen for hele kvelden, men kjøper inn en del liter vin og noe sprit o.l, og har derfor alkohol til maten ++, men en del tar med ekstra vin for å passe på at de blir fulle nok ;-)

Men bare innkjøp av maten ble idag 3000kr, så skal den lages, og så skal det ryddes etter selskapet osv, så det er jo en del jobb. Jeg vil ikke at tradisjonen skal dø ut, og det tror jeg absolutt ingen andre vil heller. Jeg får se om jeg finner på noe lurt til neste år, men i år får det bare blir som det har blitt, for jeg synes det er for sent å endre på noe nå.

Vi er unge ja, 23 og 24 år :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...