Gå til innhold

Kan jeg skrive dette?

Anbefalte innlegg

Gjest ka dokk trur?
Skrevet

Håper dette kan fungere for deg. :-) Tenker noe i retning av en mail litt etter at invitasjonen, med innhold i retning av "Jeg er så glad for at mor&far gjør det mulig for oss å fortsette den hyggelige tradisjonen vår med årlig middag. De stiller opp med både hus og mat og full bevertning, og jeg har så lyst til å gjøre stas på dem med en gave som takk. Vil dere være med på å spleise på en xxx til dem?"

Du vet selv hva de ønsker seg, men ville foreslått week-endtur, hotellopphold eller noe slikt. Hvis det er 20 stykker som kommer bør det gå ann å kjøpe noe til 2-4000 kroner.. Fint kort med tekst du selv skriver, der du uttrykker det du skulle ønske vennene dine uttrykte, og alle skriver under. Hehe. :-)

Tusen takk for svar igjen :-) Et veldig fint forslag. Jeg tror det er litt for sent å sende ut en sånn mail nå siden det bare er 3 dager igjen til selskapet, men neste år tror jeg at jeg jammen skal sende ut en sånn mail alla det du skrev :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

7

• trollemor;o)

5

• mah-jong

4

• Holmes

3

Skrevet

Da ville jeg heller sagt at de skal ta med egen drikke. Litt rart å skrive at de skal ta med blomster...

Hadde ikke gjort noe om du skrev at din mor gjerne lager mat, men atalle må betale en viss sum.

Skrevet

Jeg har tilbudt meg å betale dem tilbake, men de sier de vil betale det. Helt ærlig hadde det ikke vært aktuelt for meg å holde et sånt selskap år etter år for det koster jo noen tusen og det rett før jul.

Det mest naturlige er at dere spleiser på festen. Alle betaler feks 200 kr hver. Ingen kan si noe på det. (Tullete at foreldrene dine skal betale alt!! Jeg ville følt det litt ekkelt å delta i et sånt selskap)

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt det som et spleiselag, men synes det er vanskelig å be om det nå etter så mange år der det ikke har vært spleising.

NEI, det er IKKE vanskelig! Ingen vil si noe på det. I tilfelle er det noen rare venner du har.

Skrevet

Ja, for i år sin del så blir det for sent å si fra nå om at det skal være et spleiselag. Men sånn litt ut i 2011 ville jeg ha tatt det opp. Det er jo ingen som har sagt at du fra nå av har evig ansvar for å arrangere dette her. Jeg ville nok ha gått for å ha det på en restaurant da, tenk deg all planlegging og arbeid dere slipper!

Jeg syns ikke det er forseint. Alle kan hoste opp feks 100 kr.

Skrevet

Jo? Og derfor får de en flott champagne flaske av meg hvert år dagen etter selskapet.

Tror jeg kutter ut hele selskapet neste år, for det er helt ærlig mye stress, og jeg får dårlig samvittighet over at mine foreldre skal betale alt sammen (selv om jeg tilbyr dem å betale tilbake men det sier de nei til, da de vet jeg ikke har så god råd). Jeg tok forøvrig alltid med meg noe til moren til vennninen min som hadde selskapet før, som takk for at hun lånte bort huset sitt.

Men kjære vene, du virker litt hjelpeløs...!!! Det er bare å be om at alle tar med ??? kroner for å dekke maten. IKKE NOE PROBLEM!!

Gjest minimosa
Skrevet

Det er forbausende nok fremmed for mange å gi noe til vertsskapet ved en middag eller fest.

Skrevet

Det er forbausende nok fremmed for mange å gi noe til vertsskapet ved en middag eller fest.

''Det er forbausende nok fremmed for mange å gi noe til vertsskapet ved en middag eller fest''

Det er litt kulturelt betinget. Jeg har noen indiske venner som ville blitt dypt fornærmet om jeg hadde hatt med noe til dem. Det tolker de som om jeg tror at de ikke er i stand til å fø på gjestene sine.

Skrevet

Tusen takk for svar igjen :-) Et veldig fint forslag. Jeg tror det er litt for sent å sende ut en sånn mail nå siden det bare er 3 dager igjen til selskapet, men neste år tror jeg at jeg jammen skal sende ut en sånn mail alla det du skrev :-)

Jeg synes ikke det er for sent. Men du trenger ikke å skrive noe beløp. Men skriv at du på festen vil sette opp en krukke hvor de som ønsker å bidra til en gave kan putte f.eks 100 kr.

Eller du kan sende ut melding nå om "husk å ta med drikke selv"

Til neste år skriver du spleiseparty. Alle betaler inn kr xxx for mat, drikke medbringes selv.

Veldig hyggelig tradisjon høres det ut som =)

Gjest minimosa
Skrevet

Det er kulturelt betinget innenlands også.

Skrevet

''Det er forbausende nok fremmed for mange å gi noe til vertsskapet ved en middag eller fest''

Det er litt kulturelt betinget. Jeg har noen indiske venner som ville blitt dypt fornærmet om jeg hadde hatt med noe til dem. Det tolker de som om jeg tror at de ikke er i stand til å fø på gjestene sine.

Men det gjelder vel da bare hvis du har med noe som kan konsumeres? Hva med f eks blomster? Eller en ting til hjemmet?

Skrevet

Men det gjelder vel da bare hvis du har med noe som kan konsumeres? Hva med f eks blomster? Eller en ting til hjemmet?

De setter nok pris på både blomster og gaver til hjemmet, men jeg ville ikke tatt det med den dagen jeg skulle dit på middag. Ikke for det, de er veldig klar over den norske skikken, så de ville nok ikke blitt fornærmet nå. Men det tok tid før de forstod at det ikke var en fornærmelse.

Skrevet

De setter nok pris på både blomster og gaver til hjemmet, men jeg ville ikke tatt det med den dagen jeg skulle dit på middag. Ikke for det, de er veldig klar over den norske skikken, så de ville nok ikke blitt fornærmet nå. Men det tok tid før de forstod at det ikke var en fornærmelse.

Men også i land der det er "forventet" med vertinnegave, kommer det an på omstendighetene hva som er en "akseptabel" gave.

I Norge er jo en flaske vin ganske vanlig, men i land der vin er veldig billig vil nok dette stille seg annerledes. Med mindre man kommer med en mer spesiell variant, da :-)

Skrevet

Du må oppdatere oss etter selskapet om hvor mange det var som hadde tenkt på å ha med seg noe..:-D

Gjest ka dokk trur?
Skrevet

Du må oppdatere oss etter selskapet om hvor mange det var som hadde tenkt på å ha med seg noe..:-D

Ja da er selskapet vel overstått:-) Skulle nesten tro at mine venner leser her på doktoronline for så og si samtlige hadde med seg blomster, en gave eller en flaske vin til mine foreldre:-D Vi begynner nok å bli eldre;-)

Skrevet

Ja da er selskapet vel overstått:-) Skulle nesten tro at mine venner leser her på doktoronline for så og si samtlige hadde med seg blomster, en gave eller en flaske vin til mine foreldre:-D Vi begynner nok å bli eldre;-)

Haha..så bra da! :-) Da blir det fest til neste år også kanskje? :-D Det viktige er jo at vennene dine ikke tar for gitt at mor og far din skal stille opp med hus og vertskap, så du får sondere holdningene og se om det trengs mer diskret opplæring ettervhert..

Gjest ka dokk trur?
Skrevet

Haha..så bra da! :-) Da blir det fest til neste år også kanskje? :-D Det viktige er jo at vennene dine ikke tar for gitt at mor og far din skal stille opp med hus og vertskap, så du får sondere holdningene og se om det trengs mer diskret opplæring ettervhert..

Det blir nok selskap neste år også :-) Jeg tror ikke lenger noen tar for gitt at foreldrene mine åpner huset sitt og gjør i stand så fint, så det er jo bra :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...