Gå til innhold

Høydevekst hos barn, håndrøntgen og hormoner

Anbefalte innlegg

Gjest høye foreldre

Hei,

jeg lurer på om det finnes høye foreldre her som har erfaring med "forutsigelse" av høyden hos sine barn, og hormonbehandling for å stoppe veksten.

Vi er begge 1.81, og selv om ikke dette er unatrulig høyt for gutter/menn er jeg som mor selv preget av en oppvekst der jeg selv var minst et hode høyere enn andre, alltid.

Jeg forstår at mine barn vil få helt andre referanser enn jeg hadde, siden vi har flere høye i slekta nå, og de vil vokse opp md høye foreldre. Jeg hadde ingen av delene.

Men tilbake til saken :) Håper noen kan gi meg sine erfaringer på dette emnet.

Fortsetter under...

Jeg var inne til håndleddsrøntgen når jeg var ca 13 år. Husker ikke hva de kom frem til, men jeg var lita for alderen.

Vel, mor og far var også små, så så veldig sjokk var det ikke at jeg også er lita. Men legene insisterte på å undersøke det.

I dag er jeg 148 cm og ... øh... 6 mm. :-)

Gjest tall Sally

Mine to brødre og jeg måtte ta røntgen for å beregne høyden, da vi var barn. Far er 193 cm og mor ca 170 cm. Jeg slapp heldigvis å tukle med hormonene for jeg ville bli høy! ;-) Beregningene tilsa at je gikke kom til å bli stort høyere enn 180cm. Jeg er 178cm så det stemte ganske bra. Brødrene mine derimot, måtte ta hormonsprøyter. Prognosene tilsa at de skulle bli ca 215 og 220 cm høye, men de stoppet opp på 193 og 196 cm etter hormonbehandlingen. Jeg vil legge til at det er stor stas å være høy! Jeg har ikke opplevd noen minus med det så langt. :-)

Gjest ingen nick

''Vi er begge 1.81, og selv om ikke dette er unatrulig høyt for gutter/menn er jeg som mor selv preget av en oppvekst der jeg selv var minst et hode høyere enn andre, alltid.''

Dette er da en helt normal høyde for gutter/menn og ikke noe unormalt. Det kanskje litt høyere enn gjennomsnittet for kvinner men det er ikke en unormal høyde.

Jeg har en sønn som er 1.95 og to nevøer som er over 2.05 og de er begge gift med jenter som nærmere seg 1.90 i høyde, og dette føler de er helt greit.

Annonse

Jeg er 177, mor er 175, far er 192. Ikke snakk om røntgen den gang- da helt klart innenfor normalen. Noen venner hjemme hadde en datter som var veldig tidlig høy, begge foreldrene noemale (165 og 178), søsknene normale. Hun ble røndget i 10 års alderen, estimert 180 cm. Det var for galt syntes foreldrene. Hun stoppet på 173 og synes selv det er lite. Hun hadde en del bivirkninger av hormonbehandlingen som hun ville vært foruten. Vet ikke helt hva bivirkningene var.

Å tukle med hormoner skal man være forsiktig med. Har selv etterhvert høye barn som ligger innenfor normalen. Vi har høye gener på begge sider av familien, men ikke sykelig høye. Mennene har holdt seg på under 2 meter, damen på ca. 185 max.

Det er flott å være høy, og jeg har mindre problemer med å finne klær som passer enn min litt tykke venninne på 168....

Gjest høye foreldre

Jeg var inne til håndleddsrøntgen når jeg var ca 13 år. Husker ikke hva de kom frem til, men jeg var lita for alderen.

Vel, mor og far var også små, så så veldig sjokk var det ikke at jeg også er lita. Men legene insisterte på å undersøke det.

I dag er jeg 148 cm og ... øh... 6 mm. :-)

Hihi :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...