Gå til innhold

Serotonin - kan det måles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det er bevisst at blant annet mengden serotonin påvirker psyken (angst og depresjon).

1. Om vi vet dette - kan vi da måle mengden serotonin hos et menneske? - Hvordan?

2. Om ja ovenfor - Hvorfor måles ikke dette hos pasienter i dag? Når kan eventuelt serotoninnivåene måles?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er ikke serotoninnivået generelt som er av betydning. Det er serotonin i visse deler av hjernen. I praksis kan dette ikke måles fordi det krever tapping av cerebrospinalvæske svært nnær hjernen. Vanlig spinalpunksjon gir usikre verdier fordi serotoninets konsentrasjon avtar sterkt med avstanden nedover i spinalkanalen.

2. Tviler på at en noen gang vil måle dette direkte. Da har jeg mer tro på indirekte målinger av hjerneaktivitet i spesielle sentra vha funksjonell MR og/eller PET-scan.

Skrevet

En kan høre mye rart, men jeg tror ikke det er mulig å måle dette. Men en vet at nevrotransmitter som "Serotonin" er viktig for humøret. For lite serotonin kan hvis nok føre til depresjon og voldelig adferd. Så hvordan en kan vite det men allikevel ikke kan måle det, det vet jeg ikke.

Skrevet

1. Det er ikke serotoninnivået generelt som er av betydning. Det er serotonin i visse deler av hjernen. I praksis kan dette ikke måles fordi det krever tapping av cerebrospinalvæske svært nnær hjernen. Vanlig spinalpunksjon gir usikre verdier fordi serotoninets konsentrasjon avtar sterkt med avstanden nedover i spinalkanalen.

2. Tviler på at en noen gang vil måle dette direkte. Da har jeg mer tro på indirekte målinger av hjerneaktivitet i spesielle sentra vha funksjonell MR og/eller PET-scan.

Så det er ingen fysiske målinger som kan gjøres for å verifisere/bekrefte eller sannsynliggjøre en psykisk lidelse?

Vil du da på scanninger kunne se deler av hjernen som er mer/mindre aktiv under eksempelvis en depresjon?

Skrevet

Så det er ingen fysiske målinger som kan gjøres for å verifisere/bekrefte eller sannsynliggjøre en psykisk lidelse?

Vil du da på scanninger kunne se deler av hjernen som er mer/mindre aktiv under eksempelvis en depresjon?

Man utelukker som regel somatiske tilstander ved somatiske tester før man konkluderer med psykiatrisk lidelse - det kan du vel kanskje se på "fysiske tester som sannsynliggjør psykisk lidelse"...

Skrevet

En kan høre mye rart, men jeg tror ikke det er mulig å måle dette. Men en vet at nevrotransmitter som "Serotonin" er viktig for humøret. For lite serotonin kan hvis nok føre til depresjon og voldelig adferd. Så hvordan en kan vite det men allikevel ikke kan måle det, det vet jeg ikke.

Man kan vel kanskje måle det ved obduksjon av døde deprimerte, da?

Skrevet

Man kan vel kanskje måle det ved obduksjon av døde deprimerte, da?

Ja, det er kanskje der de kan måle det da ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...