Gå til innhold

Julegaver - hva er den fineste gaven du har fått

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt noen si "Kåfte". Jeg veksler mellom "sne" og "snø", men det er pga at jeg er språkforvirret.

''Har aldri hørt noen si "Kåfte"''

Ikke? Jeg har aldri sagt annet. Ikke at jeg sier ordet så veldig ofte, da :-)

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Dorthe

8

• Holmes

6

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Den flotteste gaven jeg har fått av mannen min er mange, men jeg er mest glad i en alliansering jeg fikk ett år, og et gullkjede jeg fikk ett annet år. Ringen og kjedet bruker jeg så og si hver eneste dag.

Det fineste jeg har gitt til mannen min får han i år, og det vil jeg ikke si hva er - for plutselig leser han det... ;)

Ellers må jeg bare si at han er 1000 ganger flinkere enn meg til å finne flotte og gode gaver..

Jeg har hørt å-lyd i akkurat lusekofte, men regner ikke det som standard oslomål. F.eks. tror jeg aldri jeg har hørt noen si samekåfte. Men liknende ord som skofte (skulke) og hofte har jo mer overbevisende å-lyd.

Det er mange "dialektrester" blant Oslos innbyggere, så man hører en del som ikke virker helt standard på oss som er født her.

Om den gamle "bu"-endelsen (som vel betydde bosted på gammelnorsk) har blitt til bu eller bo i stedsnavn, tror jeg varierer litt. Så det har sikkert vært noen som har kalt Fornebu for -bo i protest eller vane (ref. Trondhjem / -heim).

Jeg har alltid sagt kåfte, og det er helt vanlig i min dialekt. (Østnorsk)

Min mann er og mye flinkere enn meg til å finne gaver. han er rå på å kjøpe smykker og flotte klær.

Men den aller fineste var nok den jeg fikk vår første jul sammen (før vi ble samboere). En kjøkkenlampe i gammel stil som passet inn der jeg bodde. Jeg hadde en kjedelig IKEA- lampe, og hadde faktisk ikke nevnt dette med et ord. han er egentlig ikke intressert i interiør- så den gang overgikk han seg selv!

Av meg har han fått klokke, dockinghøytaler til ipod, gensere, støvletter osv. Han er vanskelig å kjøpe til..........

Det min mann har vært mest fornøyd med er noe så kjedelig som et pipenøkkel-sett. Hver gang det skal mekkes snakker han om hvor glad han er i den julegaven...

Den fineste julegaven jeg har fått, er niesa mi som ble født på julaften for snart 5 år siden :-)

''Det kan vel snart regner som gammelnorsk-engelsk. Stort sett bare brukt av de over 70 som drikker selters og spiser skorpe med marmelade iført en lunende jumper og et par slacks;)

''

He-he, enig! Men jeg tror jumper fortsatt brukes av de under 70 på Vestlandet. Muligens...

Ikke på min del av Vestlandet i alle fall. Her vet jeg bare om min farmor (som er gooodt over 70) som bruker det :)

Annonse

I Trøndelag?! Jeg er født og oppvokst i Trondheim og har aldri hørt noen bruke begrepet jumper, men jeg vet hva det er da. :o)

Det er mulig det er på bygda at uttrykket blir brukt da :). Personlig bruker jeg dette enda, det tror jeg de fleste rundt meg gjør også. Og jeg bor ute på bygda i Trøndelagen ja -)

Ikke på min del av Vestlandet i alle fall. Her vet jeg bare om min farmor (som er gooodt over 70) som bruker det :)

''Her vet jeg bare om min farmor (som er gooodt over 70) som bruker det :)

''

OK, da kan vi si at det bare er gamlinger som bruker ordet :-)

Og kanskje en og annen ungdom bruker det når de snakker med gamlingene, men ikke så kompisene hører det ;-)

Men i Oslo sier jo enkelte folk Fornebo og mye annet rart også;-)

O-lyder blir å og u-lyder blir o. Er det regnet for å være litt finere, kanskje?

Nei, det tror jeg ikke. Jeg sier Majorstua også og det kunne aldri falle meg inn å si Majorstuen som det nå offisielt heter. Vi har nok dialekt i Oslo også selv om de fleste tror vi snakker bokmål.

Gjest gleder meg som en unge!

Jeg skal gi ham Moods of Norway-genser. Første gang i livet han har noe slikt :o) Gleder meg!!

I tillegg får han votter og sånn lue som er pop nå. Med øreklaffer.

Bog og boklys som man kan feste på boka :o)

''Gudbrandsdalen, kanskje?''

Ja,nærmere bestemt Lom/Skjåk! :-)

Utrolig rart navn forresten, Skjåk *smaker på Skjåk*

*S* Jeg skulle til å spesifisere til Sel i Gudbrandsdalen, for jeg kjente en gang ei derfra som sa mye "rart". Husker bl a at hun sa "ha'kkje någå skjellinga" når hun var blakk!

Annonse

Min mann er og mye flinkere enn meg til å finne gaver. han er rå på å kjøpe smykker og flotte klær.

Men den aller fineste var nok den jeg fikk vår første jul sammen (før vi ble samboere). En kjøkkenlampe i gammel stil som passet inn der jeg bodde. Jeg hadde en kjedelig IKEA- lampe, og hadde faktisk ikke nevnt dette med et ord. han er egentlig ikke intressert i interiør- så den gang overgikk han seg selv!

Av meg har han fått klokke, dockinghøytaler til ipod, gensere, støvletter osv. Han er vanskelig å kjøpe til..........

''En kjøkkenlampe i gammel stil som passet inn der jeg bodde. ''

Sånt synes jeg er veldig omtenksomt og rørende. Det viser at gaven ikke er tilfeldig valgt. :-)

Jeg fikk en halv oppvaskmaskin av min samboer en gang for mer enn 15 år siden, han fikk den andre halvparten av meg. Jeg tror det er få gaver jeg har hatt mer glede og nytte av :)

''Jeg fikk en halv oppvaskmaskin av min samboer en gang for mer enn 15 år siden, han fikk den andre halvparten av meg. Jeg tror det er få gaver jeg har hatt mer glede og nytte av :)''

Romantisk! Eh, not! :-)

Minner meg om naboen i gamledager, hvor fruen i huset fikk velge mellom oppvaskmaskin og ny farge-TV. Hun valgte sistnevnte, for familiens skyld. Sikkert like vellykket det :P :P

Jeg har vage minner om enkelte (gamle) folk som sa det da jeg var barn.

Jeg tror muligens jumper ble brukt i de finere strøkene av byen? Selv må jeg innrømme jeg synes det høres jålete og litt fjollete ut, hva er galt med genser liksom? ;o)

Jeg tror muligens jumper ble brukt i de finere strøkene av byen? Selv må jeg innrømme jeg synes det høres jålete og litt fjollete ut, hva er galt med genser liksom? ;o)

Jeg klarer ikke høre ordet jumper uten å se for meg de mer tynne gensrene som damene typisk gikk med på 60-tallet, med spisse pupper under, og kanskje en matchende cardigan over.

Perlekjede topper det hele.

Jeg klarer ikke høre ordet jumper uten å se for meg de mer tynne gensrene som damene typisk gikk med på 60-tallet, med spisse pupper under, og kanskje en matchende cardigan over.

Krøllspenner?

''Jeg klarer ikke høre ordet jumper uten å se for meg de mer tynne gensrene som damene typisk gikk med på 60-tallet, med spisse pupper under, og kanskje en matchende cardigan over.''

Du snakker om cardigansett. Jumper er noe annet, og nærmere det vi på sytti-åttitallet kalte V-genser (elle evt. genser med rund hals), altså noe slikt:

http://www.reemclothing.com/product_images/8156_330.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...