Gå til innhold

Barnebidrag og tannregulering

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Pappaen til barna våre (6, 10 og 13 år gamle) betaler 4000 kr pr. mnd i barnebidrag. Vi er litt usikre på hvilke andre utgifter det er naturlig at han deler på - konfirmasjon osv er grei, men hva med f.eks. kjeveortopedregninger i forbindelse med tannregulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved konfirmasjoner og tannregulering søkes det om særtilskudd via NAV.

Om man lager en privat avtale utenom, vet jeg ikke hvordan reglene gjelder.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/S%C3%A6rtilskudd

Takk:)

Men jeg oppfatter dette mer som noe man fyller ut for å _kreve_ penger fra den bidragspliktige? Han har selv sagt vi kan dele på slike utgifter, men det jeg lurer på er om det er riktig å gjøre det slik (om jeg egentlig kan kreve det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Men jeg oppfatter dette mer som noe man fyller ut for å _kreve_ penger fra den bidragspliktige? Han har selv sagt vi kan dele på slike utgifter, men det jeg lurer på er om det er riktig å gjøre det slik (om jeg egentlig kan kreve det)?

Ut fra reglene til nav er utgifter til briller, tannregulering og konfirmasjon nettopp ting du har krav på at skal deles. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra reglene til nav er utgifter til briller, tannregulering og konfirmasjon nettopp ting du har krav på at skal deles. :)

Ok, så man kan bare dele i to da altså? *må ha det inn med teskje* ;)

Det skjemaet brukes kanskje der den andre forelderen ikke er villig til å dele på utgiftene? Skjemaet gir ikke ekstra økonomisk støtte fra NAV? (hater å lese skjemaer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så man kan bare dele i to da altså? *må ha det inn med teskje* ;)

Det skjemaet brukes kanskje der den andre forelderen ikke er villig til å dele på utgiftene? Skjemaet gir ikke ekstra økonomisk støtte fra NAV? (hater å lese skjemaer)

Aner ikke, jeg har ikke lest skjemaet. Veit bare i korte trekk hva det dreier seg om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke lest skjemaet. Men siden dette går via NAV, så oppfatter jeg dette mere som en vei å gå hvis man må "kreve" penger fra den bidragspliktige med NAV som "mellommann" fordi man ikke kommer til enighet selv.

I utgangspunktet er jo reglene slik at hver og en bidragspliktig/mottager står fritt til å avtale hva som helst seg imellom sålenge begge er enige.

Man kan avtale å betale mere bidrag, mindre bidrag, ikke bidrag i det hele tatt, alt ettersom hva som virker mest rimelig og rettferdig for dem det gjelder.

De "lovbestemte reglene" kommer føst til anvendelse hvis man ikke blir enige eller lager en egen avtale. Men det er nok vanlig å bruke de lovbestemte satsene som retninglinjer når man avtaler bidrag.

Generellt kan man nok si at de lovbestemte satsene for månedlig bidrag er "minimums-satser" som er ment å kompensere for de daglige løpende utgiftene man har til barnet.

( Mat, klær, reiseutgifter etc.)

Men det dekker ikke større utgifter som f,eks innkjøp av sports eller data-utstyr, reiser og ferier, evt. førerkort o.l. som også i høyeste grad er utgifter som må påregnes til barn/ungdom.

Rent lovmessig er det kanskje bare konfirmasjon og tannregulering man er pliktig til å betale for. Dette er jo "forutsette" og/eller "nødvendige" utgifter.

Men jeg tror mange har avtaler om å dele på andre større utgifter også.

Så hvis dere har en god dialog og klarer å ha et godt samarbeid om barna, bør dere lage deres egen avtale der sånne ting blir tatt hensyn til.

Husk å gjøre det skriftlig så du har det svart på hvitt i tilfelle "dårligere tider kommunikasjonsmessig"

Man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke lest skjemaet. Men siden dette går via NAV, så oppfatter jeg dette mere som en vei å gå hvis man må "kreve" penger fra den bidragspliktige med NAV som "mellommann" fordi man ikke kommer til enighet selv.

I utgangspunktet er jo reglene slik at hver og en bidragspliktig/mottager står fritt til å avtale hva som helst seg imellom sålenge begge er enige.

Man kan avtale å betale mere bidrag, mindre bidrag, ikke bidrag i det hele tatt, alt ettersom hva som virker mest rimelig og rettferdig for dem det gjelder.

De "lovbestemte reglene" kommer føst til anvendelse hvis man ikke blir enige eller lager en egen avtale. Men det er nok vanlig å bruke de lovbestemte satsene som retninglinjer når man avtaler bidrag.

Generellt kan man nok si at de lovbestemte satsene for månedlig bidrag er "minimums-satser" som er ment å kompensere for de daglige løpende utgiftene man har til barnet.

( Mat, klær, reiseutgifter etc.)

Men det dekker ikke større utgifter som f,eks innkjøp av sports eller data-utstyr, reiser og ferier, evt. førerkort o.l. som også i høyeste grad er utgifter som må påregnes til barn/ungdom.

Rent lovmessig er det kanskje bare konfirmasjon og tannregulering man er pliktig til å betale for. Dette er jo "forutsette" og/eller "nødvendige" utgifter.

Men jeg tror mange har avtaler om å dele på andre større utgifter også.

Så hvis dere har en god dialog og klarer å ha et godt samarbeid om barna, bør dere lage deres egen avtale der sånne ting blir tatt hensyn til.

Husk å gjøre det skriftlig så du har det svart på hvitt i tilfelle "dårligere tider kommunikasjonsmessig"

Man vet jo aldri...

Omtrent sånn jeg tenkte det var også - og den muntlige avtalen _var_ iallefall at han skulle dekke halvparten av utgiftene til tannregulering, så får vi håpe dette fortsatt gjelder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...