Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg er 30 år og har en søster som er 1 1/2 år eldre enn meg. Vi har alltid vært veldig forskjellige på alle plan, men har til tider klart å komme greit overens. Det har vært mye krangler, og jeg husker mamma sa hun var lettet når vi skulle "fly ut av redet" og ikke være for mye oppå hverandre. Nå, i voksen alder, er jeg gift, har et barn og et til på vei, stabil jobb, bra med venner, er frisk og har fine hobbyer. Jeg er fornøyd. Min søster er kort sagt på et helt annet sted; hun har ikke barn, ikke jobb, et ustabilt forhold til sin samboer. Og i tillegg har hun lenge hatt (og har nok fortsatt) problemer med narkotika. Og hun har et veldig stormende humør og blir fort sint. Man kan også nevne at politiet har vært innblandet mange ganger. Jeg tror hun er psykisk (veldig) syk, men hun mener at alle andre er det og ikke henne. Mitt spørsmål er, eller om jeg ber om bekreftelse; det er vel vanlig at søsken er forskjellige og at noen ikke har et livslangt bestevenn-forhold? Problemet mitt er nemlig en konstant skyldfølelse fordi vår mor og far ikke klarer å innse at vi ikke kan være venner. Enda de selv sier at vi er "motpoler". Dette er noe jeg sliter mye med, tenker på hver dag og ofte ikke får sove av... Jeg har alltid tatt avstand til narkotika, og jeg ville iallefall ikke at mine barn skal måtte oppleve en person som er påvirket av det. Foreldrene mine er to jeg vanligvis ser opp til, men de virker "blinde" og vil ikke innse at vi er så forskjellige... Dette kan virke som et lite problem, men det er faktisk veldig stort for oss... Og jeg leter et svar eller en bekreftelse på at jeg ikke trenger å føle meg skydlig for å være den "vellykkede" søsteren. Hilsen en som håper på svar...

Skrevet

For det første vil jeg si at jeg håper du ikke bruker dit eget navn som nick - det er ikke så lurt her på DOL :)

For det andre vil jeg si at det er helt normalt at søstre er fullstendig forskjellige, og ikke kommer over ens. Samtidig som det også er helt normalt at de gjør det.

Dere lever to vidt forskjellige liv, og har få ting felles. Det blir det vanskelig å kjenne på noe nært fellesskap. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Og forsøk å ikke tenke så mye på hva foreldrene dine måtte synes og mene. De ønsker vel gjerne å ha to døtre som er bestevenner, men det har de ikke fått. Sånn er det med den saken :)

Skrevet

For det første vil jeg si at jeg håper du ikke bruker dit eget navn som nick - det er ikke så lurt her på DOL :)

For det andre vil jeg si at det er helt normalt at søstre er fullstendig forskjellige, og ikke kommer over ens. Samtidig som det også er helt normalt at de gjør det.

Dere lever to vidt forskjellige liv, og har få ting felles. Det blir det vanskelig å kjenne på noe nært fellesskap. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Og forsøk å ikke tenke så mye på hva foreldrene dine måtte synes og mene. De ønsker vel gjerne å ha to døtre som er bestevenner, men det har de ikke fått. Sånn er det med den saken :)

Ok, det gikk litt fort for meg... Men hvordan sletter jeg tråden...????

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du trenger ikke å føle noe ansvar for hennes valg og hennes adferd. Det er hennes sak.

Søsken er ofte meget forskjellige, det er langt fra uvanlig at en ikke har kontakt bortsett fra konfirmasjoner, begravelser ol.

Skrevet

Ok, det gikk litt fort for meg... Men hvordan sletter jeg tråden...????

Du får ikke slettet innlegg selv. Du må gå på Webmaster-forum og be webmaster slette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...