Gå til innhold

Gruer meg til å lage julemiddag

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha folk til pinnekjøtt på julaften. Takler veldig dårlig stress, så pinnekjøtt er det eneste jeg våger å lage til andre. Jeg lager mye og må derfor koke opp kjøttet i flere omganger, så jeg trenger komfyren for å varme opp igjen.

Jeg fikk høre av svigerinnen min at den ene ikke likte pinnekjøtt og at hun heller ønsket å få ribbe. De andre ønsker pinnekjøtt.

Nå gruer jeg meg til jul. Kjenner angsten og stresset komme. Angrer på at jeg i det hele tatt har bedt folk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357741-gruer-meg-til-%C3%A5-lage-julemiddag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Du serverer selvsagt pinnekjøttet som planlagt. Hun ene som heller vil ha ribbe, får enten klare seg med tilbehøret, eller å spise julemiddag et annet sted. Ikke la deg stresse opp, gjør ting så enkelt som mulig. Pinnekjøtt kan dampes ferdig dagen før, og bare varmes på julaften. Det blir lanskje enklere for deg?

Hvis det mennesket virkelig ikke kan spise det som blir budt, så får du kjøpe ferdig stekt ribbe da, et par biter, og så varme det i ovnen sammen med pinnekjøttet. Ei pølse og et par medister på samme måten, fra kjøledisken. Du kan da iallefall ikek stå og lage ribbe bare for ETT menneske!

Gjest Hulderen

Hvis det mennesket virkelig ikke kan spise det som blir budt, så får du kjøpe ferdig stekt ribbe da, et par biter, og så varme det i ovnen sammen med pinnekjøttet. Ei pølse og et par medister på samme måten, fra kjøledisken. Du kan da iallefall ikek stå og lage ribbe bare for ETT menneske!

Ikke enig. Det er for mye mas for bølger å måtte tenke på litt ribbe også. Gjesten kan eventuelt ta med egen ribbe, hvis hun bare kan spise det.

Annonse

Kjenner meg igjen i dette. Han kan ikke spise det, hun kan ikke spise datt. Sånn hadde jeg det hver juleaften i 20 år.

I år har jeg ikke orket å be hjem de som klager mest. Straffen for dette er at de ikke ringer, eller virker interessert i å prate med meg.

Jeg har tenkt sånn at det er ikke jeg som skal stå og lage julemiddag til alle hvert år. Har ikke blitt bedt hjem en gang til noen av de andre. Jeg har det ikke godt med denne tausheten siden jeg sliter psykisk og denne "straffen" er den verste noen kan gi meg. Men jeg overlever nok denne gangen også.

Du skal lage den maten som du har bestemt og dermed basta. Er de ikke høflige nok til å si ja takk til dette er det dem det er noe feil ved.

Slapp av, det går bra. Ta deg god tid, lag gjerne pinnekjøttet på lille julaften og varm det opp under grillen rett før gjestene kommer.

Hvis du skal lage svineribbe så kan du også lage den dagen i forveien, Den lager seg sjøl, bare du passer på å ha vann på svora innimellom når den steker. Ta av svoren når den er ferdig og varm den også opp dagen etter. Hvis svoren ikke blir sprø så bruker man grillen på den og dermed popper den opp.

Hva er det med jul og folkeskikk??

Tenk dere følgende innlegg i februar:

"Jeg er bedt på besøk hos naboen min i morgen og de tenker å servere laks. Jeg er ikke så glad i laks, er det frekt av meg å be henne lage litt skrei med bacon og erterstuing til meg - det er det jeg er mest vant til i februar?"

Hehe, syns jeg ser dolinnene da :) Selvfølgelig ikke ville alle si, men julaften kan altså voksne folk drive og bestille mat når de har takket ja til en invitasjoen??

*Skjønner ingenting*

Barn skal selvfølgelig slippe å spise noe de ikke liker akkurat denne dagen, men voksne (så fremt de ikke er allergiske eller har noen spesielle religiøse påbud/ forbud) spiser det de får servert, og sørger ellers for å skape god stemning rundt bordet :)

Og til deg bølger: Damp kjøttet og kok kålrabistappe kvelden før og så varmer du kjøttet i steikovnen på julaften. Dette greier du helt fint, ække så vanskelig som man tror sjø :)

Slapp av, det går bra. Ta deg god tid, lag gjerne pinnekjøttet på lille julaften og varm det opp under grillen rett før gjestene kommer.

Hvis du skal lage svineribbe så kan du også lage den dagen i forveien, Den lager seg sjøl, bare du passer på å ha vann på svora innimellom når den steker. Ta av svoren når den er ferdig og varm den også opp dagen etter. Hvis svoren ikke blir sprø så bruker man grillen på den og dermed popper den opp.

Alt skal være varmt samtidig. (når du ikke er så flink til å lage middag, er det lett å få det tørt eller brent når du skal varme opp forskjellige ting, eller at du ikke får det skikkelig oppvarmet.)

Du må også ha saus og andre grønnsaker til ribbe, og du må ha en stor nok kjølig plass og oppbevare alt hvis du skal lage det dagen før. Noe jeg ikke har. Jeg har bare et lite kjøleskap, og katter som går rundt ute. Da kan jeg heller ikke oppbevare det utenfor.

''Jeg fikk høre av svigerinnen min at den ene ikke likte pinnekjøtt og at hun heller ønsket å få ribbe.''

Hjelpes, det hadde ikke jeg orket å ta hensyn til.

Hvis man ønsker noe annet enn det som blir servert, får man da ta med egen mat.

Jeg liker heller ikke pinnekjøtt, men det kunne ikke falt meg inn å kreve å få noe annet hvis jeg skal spise julemiddag hos f.eks. svigermor. Hun pleier riktig nok å servere julepølse sammen med pinnekjøttet, så jeg holder kjeft og spiser potet, kålrabistappe og pølse. Mitt råd til deg er at du serverer pinnekjøtt som planlagt. Hvis det er noen som ikke liker det, så får de spise tilbehøret. I hvert fall hvis de er over 10-12 år gamle...

Hva er det med jul og folkeskikk??

Tenk dere følgende innlegg i februar:

"Jeg er bedt på besøk hos naboen min i morgen og de tenker å servere laks. Jeg er ikke så glad i laks, er det frekt av meg å be henne lage litt skrei med bacon og erterstuing til meg - det er det jeg er mest vant til i februar?"

Hehe, syns jeg ser dolinnene da :) Selvfølgelig ikke ville alle si, men julaften kan altså voksne folk drive og bestille mat når de har takket ja til en invitasjoen??

*Skjønner ingenting*

Barn skal selvfølgelig slippe å spise noe de ikke liker akkurat denne dagen, men voksne (så fremt de ikke er allergiske eller har noen spesielle religiøse påbud/ forbud) spiser det de får servert, og sørger ellers for å skape god stemning rundt bordet :)

Og til deg bølger: Damp kjøttet og kok kålrabistappe kvelden før og så varmer du kjøttet i steikovnen på julaften. Dette greier du helt fint, ække så vanskelig som man tror sjø :)

Veldig, veldig enig med deg !

Annonse

Du har fått så mange fine forslag,så dette klarer du kjempe fint,men vet hva du tenker :)

Og til henne som liker ribbe best,la henne ta med noen biter med medisterkake,julepølse og ribbe selv, som du evnt varmer opp,og hun kan ta med ei pakke surkål feks om det er nødvendig... så er julemiddagen reddet. Jeg personlig synes jo at alle skal få det de liker på julaften,for å sitte på selveste julaften, å ikke få noe en liker er nedtur!! Alle skal kose seg den dagen.

Jeg hadde daua hadde jeg fått pinnekjøtt hehe...men hver sin smak.

Lykke til og God jul :o)

Alt skal være varmt samtidig. (når du ikke er så flink til å lage middag, er det lett å få det tørt eller brent når du skal varme opp forskjellige ting, eller at du ikke får det skikkelig oppvarmet.)

Du må også ha saus og andre grønnsaker til ribbe, og du må ha en stor nok kjølig plass og oppbevare alt hvis du skal lage det dagen før. Noe jeg ikke har. Jeg har bare et lite kjøleskap, og katter som går rundt ute. Da kan jeg heller ikke oppbevare det utenfor.

En gang må være den første, jeg var 29 første gangen jeg laget julemiddag til mann og barn og foreldrene mine. Gjorde alt på julaften og fikk hysterisk anfall og storgråt da potetene ikke var ferdige kl 17 og Sølvguttene begynte å synge. Jeg var så sliten.

Nå lager jeg pinnekjøttet og ribba på lillejulaften,og lager resten julaften og kjøper mest mulig ferdig. Jeg kjøper til og med ferdige medisterkaker og slenger dem inn på ribba sammen med pølse og rødkål og surkål når jeg varmer opp den. Jeg lar ribba stå i stekovnen om natta for jeg har heller ikke noe sted å sette det og har to katter og har aldri fått noen klage.

Jeg har trykkoker da så pinnekjøttet damper ferdig på ca en halv time. Kålrabistappe fra pose, har aldri forsøkt å lage det engang. Så mens jeg koker potetene så varmer jeg all maten.

Jeg fikser ikke stress og det går greit faktisk. Men nå har jeg gjort det slik endel ganger. Egentlig liker jeg best at alle spiser enten ribbe eller pinnekjøtt, men så greit går det ikke.

Så slenger jeg på noen svisker på ribba sammen med rosenkål rett før servering

Du har fått så mange fine forslag,så dette klarer du kjempe fint,men vet hva du tenker :)

Og til henne som liker ribbe best,la henne ta med noen biter med medisterkake,julepølse og ribbe selv, som du evnt varmer opp,og hun kan ta med ei pakke surkål feks om det er nødvendig... så er julemiddagen reddet. Jeg personlig synes jo at alle skal få det de liker på julaften,for å sitte på selveste julaften, å ikke få noe en liker er nedtur!! Alle skal kose seg den dagen.

Jeg hadde daua hadde jeg fått pinnekjøtt hehe...men hver sin smak.

Lykke til og God jul :o)

Jeg hadde daua hvis noen serverte meg torsk eller lutefisk på julaften. Jeg liker torsk altså, men julemat er det ikke

Den som vil ha noe annet enn det resten av gjengen skal ha, må selvsagt ta med maten selv (evt komme hjem til deg for å lage sin egen middag) - noe annet virker jo bare frekt!

Nå vet jeg ikke helt hvor mange gjester du skal ha, men vil tro en stor saftkoker er stor nok til å få dampa alt pinnekjøttet? Jeg vanner ut pinnekjøttet kvelden før og legger det oppi saftkokeren neste morgen. Under selve saftkokeren setter jeg en litt mindre kasserolle fylt med vann. Vannet damper da opp til kjøttet via hullet i bunnen av saftkokeren. Sjyen heller du av saftkokeren direkte opp i en liten kasserolle som står ved siden av slangen som stikker ut fra kokeren.

For å minimere stresset så damper du alt kjøttet dagen før og legger det klart i ei stor langpanne sammen med f.eks. julepølser, mør eller hva dere nå liker. Sett denne inn i ovnen på grilling ca tyve minutter før dere skal spise. Verdens enkleste sak :)

Du kan skrelle poteter og kålrot dagen før og sette det kaldt i en kasserolle fylt med vann og med lokk på.

Pinnekjøtt er enkelt og greit å lage, så jeg synes iallefall ikke du har grunn til å grue deg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...