Gå til innhold

Gruer meg til å lage julemiddag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er det med jul og folkeskikk??

Tenk dere følgende innlegg i februar:

"Jeg er bedt på besøk hos naboen min i morgen og de tenker å servere laks. Jeg er ikke så glad i laks, er det frekt av meg å be henne lage litt skrei med bacon og erterstuing til meg - det er det jeg er mest vant til i februar?"

Hehe, syns jeg ser dolinnene da :) Selvfølgelig ikke ville alle si, men julaften kan altså voksne folk drive og bestille mat når de har takket ja til en invitasjoen??

*Skjønner ingenting*

Barn skal selvfølgelig slippe å spise noe de ikke liker akkurat denne dagen, men voksne (så fremt de ikke er allergiske eller har noen spesielle religiøse påbud/ forbud) spiser det de får servert, og sørger ellers for å skape god stemning rundt bordet :)

Og til deg bølger: Damp kjøttet og kok kålrabistappe kvelden før og så varmer du kjøttet i steikovnen på julaften. Dette greier du helt fint, ække så vanskelig som man tror sjø :)

Tiltredes!

Jeg skjønner at det er stressende for deg å tenke på slikt når folk "flagger" hva de liker og ikke liker på forhånd. Men prøv ikke å bry deg om det. Lag pinnekjøttet og server det til alle. De eneste som kan få spesialtraktering er allergikere og små barn.

Lykke til med pinnekjøttlaginga - det er virkelig den enkleste julematen å lage :-) Du må bare huske på å vanne ut kjøttet først, slik at folk ikke dør av tørst etter å ha spist alt for salt kjøtt.

Hva er det med jul og folkeskikk??

Tenk dere følgende innlegg i februar:

"Jeg er bedt på besøk hos naboen min i morgen og de tenker å servere laks. Jeg er ikke så glad i laks, er det frekt av meg å be henne lage litt skrei med bacon og erterstuing til meg - det er det jeg er mest vant til i februar?"

Hehe, syns jeg ser dolinnene da :) Selvfølgelig ikke ville alle si, men julaften kan altså voksne folk drive og bestille mat når de har takket ja til en invitasjoen??

*Skjønner ingenting*

Barn skal selvfølgelig slippe å spise noe de ikke liker akkurat denne dagen, men voksne (så fremt de ikke er allergiske eller har noen spesielle religiøse påbud/ forbud) spiser det de får servert, og sørger ellers for å skape god stemning rundt bordet :)

Og til deg bølger: Damp kjøttet og kok kålrabistappe kvelden før og så varmer du kjøttet i steikovnen på julaften. Dette greier du helt fint, ække så vanskelig som man tror sjø :)

Godt poeng.

Annonse

Lag pinnekjøtt som planlagt, og ikke la deg affisere av andre menyforslag. I perioder spiser ikke jeg rødt kjøtt, så i flere år har min julemiddag bestått av enten potet, saus og rødkål/surkål (dvs ribbe til julemiddag) eller potet og kålrabistappe (pinnekjøtt). Man klarer seg helt fint, og jeg synes det er ganske barnslig å skulle tvinge gjennom en annen meny enn du har planlagt. Stå på krava! :-)

Herregud så gjestfrie dere er da folkens ... hvis det er et så jævla ork så gi faen i å invitere noen da vel ... På selveste julaften inviterer jeg bare de jeg er glad i, og kan dermed strekke meg litt for at de skal kose seg...

Hvis du er grei (og vil hygge deg underveis) så kjøp en ferdig stekt ribbebit og server den med pinnekjøtt-tilbehør. Jeg _kan_ forstå at noen ikke er begeistret for pinnekjøtt (det er jo noe spesielt i smaken) - så et enkelt alternativ som en ferdig ribbebit(evt. ferdigkjøpte medisterkaker), saus fra pose (med litt ekstra fløte i for å gjøre den bedre) og pinnekjøtt-tilbehøret er da mer enn godt nok?

Herregud så gjestfrie dere er da folkens ... hvis det er et så jævla ork så gi faen i å invitere noen da vel ... På selveste julaften inviterer jeg bare de jeg er glad i, og kan dermed strekke meg litt for at de skal kose seg...

'' hvis det er et så jævla ork så gi faen i å invitere noen da vel ...''

Jeg må vel slutte å invitere gjester til jul da. Med det er ikke snakk om ork, men å kunne takle stress. Når jeg blir nervøs og stresset blir jeg skjelven i kroppen og alt jeg gjør blir mislykket.

Håper at andre har forståelse for at ikke alle klarer å invitere gjester til middag.

Hva i all verden er det for slags svar å komme med? Hva hendte med å vise vanlig folkeskikk og ikke grine på nesa av det som serveres til middag?

Ærlig talt, jeg synes bølger nettopp strekker seg for å lage en hyggelig julefeiring for familien sin, og så kommer det et hespetre som ymter frampå om at hun heller vil ha servert noe annet. For å være helt ærlig synes jeg dette er hinsides enhver form for høflighet.

Hos oss er det en motsatt problemstilling: Jeg lager ribbe til julemiddag, men en av gjestene som kommer iår er vant til å spise pinnekjøtt på julaften.

Selv liker jeg ikke pinnekjøtt og har heller aldri laget det. Og det akter jeg heller ikke å gjøre pga denne ene gjesten.

Men jeg har sagt til henne at hun er hjertelig velkommen til å ta med seg ferdig laget pinnekjøtt til seg selv hvis dette betyr mye for henne...

Hva i all verden er det for slags svar å komme med? Hva hendte med å vise vanlig folkeskikk og ikke grine på nesa av det som serveres til middag?

Ærlig talt, jeg synes bølger nettopp strekker seg for å lage en hyggelig julefeiring for familien sin, og så kommer det et hespetre som ymter frampå om at hun heller vil ha servert noe annet. For å være helt ærlig synes jeg dette er hinsides enhver form for høflighet.

''..så kommer det et hespetre som ymter frampå om at hun heller vil ha servert noe annet."

Sånn som jeg forsto trådstarter var det en som varslet at en annen ikke likte pinnekjøtt, ikke at det var en som sa at de selv ikke ville ha det...

Og da må man veie opp den ulempen det er å lage to ting mot det å vite at noen ikke vil spise og hygge seg... Jeg ville antageligvis heller laget noe enkelt alternativ for å slippe å tenke på at noen ikke likte det ;-)

Annonse

''..så kommer det et hespetre som ymter frampå om at hun heller vil ha servert noe annet."

Sånn som jeg forsto trådstarter var det en som varslet at en annen ikke likte pinnekjøtt, ikke at det var en som sa at de selv ikke ville ha det...

Og da må man veie opp den ulempen det er å lage to ting mot det å vite at noen ikke vil spise og hygge seg... Jeg ville antageligvis heller laget noe enkelt alternativ for å slippe å tenke på at noen ikke likte det ;-)

Og jeg hadde kjøpt inn en pakke Fjordland og latt vedkommende varme den opp med lighter. ;)

Og jeg hadde kjøpt inn en pakke Fjordland og latt vedkommende varme den opp med lighter. ;)

''Og jeg hadde kjøpt inn en pakke Fjordland og latt vedkommende varme den opp med lighter. ;)''

LOL & enig!

For et par år siden spurte niesa mi om hennes nye kjæreste kunne feire julaften med oss. Det var selvfølgelig greit, men ingen sa til meg at han ikke likte pinnekjøtt (det er fast meny hos oss på julaften).

Han dukka opp med et ildfast fat med ferdig laga ribbetallerken som han putta diskret i steikeovnen.

Dette har han uoppfordra fortsatt med, og klarer en 20-åring å tenke så langt, bør jammen ei voksen dame gjøre det også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...