Gå til innhold

Farlig for barn å delta på gudstjeneste?

Gjest gudstjeneste

Anbefalte innlegg

Gjest gudstjeneste

Er det skadelig for barn av ikke-religiøse foreldre å delta på skolegudstjeneste?

jeg forstår ikke helt hysteriet her. Blir barn skadelidende av å sitte i en kirke og høre på en gudstjeneste? De er ikke forpliktet til å gjøre noe. De trenger heller ikke å synge. De skal bare være vitne til kristne handlinger.

Bør man også unngå at barna blir med til en moske og se hva som foregår der?

Hva om en klasse skal være med i en begravelse. Bør man også unngå det da det som oftest ikke er livsnøytralt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

25

• trollemor;o)

17

• morsan

15

• mariaflyfly

13

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror dette er en prinsippsak for mange, og er enig med deg i at det virker en smule hysterisk ;)

For min del ser jeg på dette som en viktig lærdom for barna mine som meget sjelden er i kirka, og jeg tviler på de blir hjernevaska av en gudstjeneste i ny og ne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdrar barna mine som ateister, men jeg har ingen problemer med å sende dem på skolegudstjenester og lignende. Ser gjerne at de får oppleve flere typer religiøs utfoldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes unger skal få slippe slik skremmende propaganda hvis det er mulig. Jeg var kjemperedd i mange år pga religionstimene våre på skolen og gudstjenesten til jul og sommer, jeg visste at jeg ikke klarte å holde de 10 bud og dermed kom djevelen og tok meg. Fy fader hvor redd jeg var.

Og når vi skulle begynne med konfirmasjonforberedelsene så gikk jeg to ganger og tredje gangen stilte jeg opp hos presten og sluttet. Og etter en stund slapp redselen taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdrar barna mine som ateister, men jeg har ingen problemer med å sende dem på skolegudstjenester og lignende. Ser gjerne at de får oppleve flere typer religiøs utfoldelse.

Jeg oppdrar mine til å forstå at det finnes mange forskjellige ting å tro på, og at faktisk ingen sitter med fasiten, for det er nettopp TRO det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes unger skal få slippe slik skremmende propaganda hvis det er mulig. Jeg var kjemperedd i mange år pga religionstimene våre på skolen og gudstjenesten til jul og sommer, jeg visste at jeg ikke klarte å holde de 10 bud og dermed kom djevelen og tok meg. Fy fader hvor redd jeg var.

Og når vi skulle begynne med konfirmasjonforberedelsene så gikk jeg to ganger og tredje gangen stilte jeg opp hos presten og sluttet. Og etter en stund slapp redselen taket.

Ironisk eller seriøst?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdrar mine til å forstå at det finnes mange forskjellige ting å tro på, og at faktisk ingen sitter med fasiten, for det er nettopp TRO det er snakk om.

''og at faktisk ingen sitter med fasiten''

Nå er det slik at enkelte ting er langt mer sannsynlige og logiske enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og at faktisk ingen sitter med fasiten''

Nå er det slik at enkelte ting er langt mer sannsynlige og logiske enn andre.

"Nå er det slik at enkelte ting er langt mer sannsynlige og logiske enn andre."

Selvfølgelig, men det trenger ikke være det for alle, jeg har respekt for andres tro selv om jeg ikke har den samme troen selv. Jeg erkjenner også at mange ser ut til å trenge en tro for å holde det gående.

Tenkte du på en religiøs tro, vitenskapen eller generelt forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hindrer ikke skolen fra å ta med barnet på kirkebesøk et par ganger i året. Samtidig merker jeg at de tror på "alt" som blir fortalt i en periode, men da forklarer jeg bare at akkurat som kinserene trodde drager fantes før i tiden, så tror noen at forskjellige guder finnes nå.

Her slenges ofte Jesus med når vi snakker om julenissen og flyvende reinsdyr, så jeg regner med den "troen" forsvinner om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå er det slik at enkelte ting er langt mer sannsynlige og logiske enn andre."

Selvfølgelig, men det trenger ikke være det for alle, jeg har respekt for andres tro selv om jeg ikke har den samme troen selv. Jeg erkjenner også at mange ser ut til å trenge en tro for å holde det gående.

Tenkte du på en religiøs tro, vitenskapen eller generelt forresten?

Jeg reagerte på din kommentar angående at ateisme er en tro som alle andre. Ateisme er mangelen på tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hindrer ikke skolen fra å ta med barnet på kirkebesøk et par ganger i året. Samtidig merker jeg at de tror på "alt" som blir fortalt i en periode, men da forklarer jeg bare at akkurat som kinserene trodde drager fantes før i tiden, så tror noen at forskjellige guder finnes nå.

Her slenges ofte Jesus med når vi snakker om julenissen og flyvende reinsdyr, så jeg regner med den "troen" forsvinner om ikke så lenge.

Ja, de er jo født med egne hjerner disse barna, så jeg tror de finner litt ut av ting etter hvert. Dessuten er kunnskap en bør som er lett å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gudstjeneste

Jeg reagerte på din kommentar angående at ateisme er en tro som alle andre. Ateisme er mangelen på tro.

Men å ikke tro , er vel også en tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ironisk eller seriøst?!

Seriøst ;o) Dette er jo mange år siden og de to største mine har aldri vært på skolegudstjeneste og han minste gikk på katolsk skole og der bare lærte de hvor snill gud var og at gud ble lei seg hvis de brøt budene og de fikk gå til skrifte en gang i uka så han var ikke redd. Men jeg har aldri vært på katolsk gudstjeneste da, altfor mange trappetrinn, men har vært i kapellet en gang for minstemann skulle synge solo på julesangaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ateisme er mangelen på tro, men er man ateist så tror man jo også på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst ;o) Dette er jo mange år siden og de to største mine har aldri vært på skolegudstjeneste og han minste gikk på katolsk skole og der bare lærte de hvor snill gud var og at gud ble lei seg hvis de brøt budene og de fikk gå til skrifte en gang i uka så han var ikke redd. Men jeg har aldri vært på katolsk gudstjeneste da, altfor mange trappetrinn, men har vært i kapellet en gang for minstemann skulle synge solo på julesangaften.

Synes det blir for drøyt å kalle dette skremmende propaganda altså, men samme det. Man kan jo like så godt bli skremt av det ukjente, altså hvis man aldri deltar og ikke vet hva dette er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjønner ikke hvorfor jeg da

Men dere feirer jul, da? Og hvorfor i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for drøyt å kalle dette skremmende propaganda altså, men samme det. Man kan jo like så godt bli skremt av det ukjente, altså hvis man aldri deltar og ikke vet hva dette er snakk om.

Jeg hadde da ørten undervisningstimer i forkynnende kristendom i alle år. Ungene min hadde livssyn og selv om de også lærte om kristendommen så var den ikke forkynnende i motsetning til i kristendomstimene.

Det er først de siste årene at KRF, heter det det nå, ikke har vært forkynnende og at man lærer om andre religioner. Klart at det læreren forteller er viktigst for unger og har man en meget religiøs lærer som forteller om flammer og helvete så blir ungene skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...