Gå til innhold

Når kan en valp være hjemme alene lenge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest valpeeier

Fra den klarer det uten å stresse/bjeffe :o) Viktig å starte alenetreningen med korte økter, og øke gradvis.

Han bjeffer svært lite heldigvis :)

Grunnen til at jeg spør er mer i forhold til at jeg er redd for at han vil bli redd og urolig når han kjenner at han må tisse. Så jeg lurer på hvordan det kan gå hjemme alene i såpass mange timer uten luftetur. Jeg forestiller meg at valper ikke har like stor blære sånn at de kan holde ut så veldig lenge, men mulig jeg tar feil... Kan tenke meg at det er fælt å være hjemme alene uten mulighet for tur ut :-/ Da kan han kanskje få et dårlig forhold til å være hjemme alene.

En valp har dårligere blærekapasitet ja... Hvor dårlig ser du vel gjennom en dag ved å notere hvor lang tid det går mellom hver gang den tisser. Så kan du kanskje legge på 2 timer på denne tiden...

En annen ting er at det er gørrkjedlig for en liten, leken hund å være hjemem alene så lenge. Har du ikke bil slik at du kan ta den med? Jeg har med hunden min over alt, lufter den i lunsjen...Og den elsker å være i bilen.

Gjest valpeeier

En valp har dårligere blærekapasitet ja... Hvor dårlig ser du vel gjennom en dag ved å notere hvor lang tid det går mellom hver gang den tisser. Så kan du kanskje legge på 2 timer på denne tiden...

En annen ting er at det er gørrkjedlig for en liten, leken hund å være hjemem alene så lenge. Har du ikke bil slik at du kan ta den med? Jeg har med hunden min over alt, lufter den i lunsjen...Og den elsker å være i bilen.

Nei, har ikke bil. Det ville vel uansett vært litt kaldt for den å være i bilen på vinteren.

Jeg lufter han godt før jeg drar og sliter han ut skikkelig. Vil tro at han da kan sove noen timer.

Jeg får prøve å øke tiden mellom hver gang vi er ute når jeg er hjemme, så får han forstørret blæra si litt ;-)

Yorkshire terriere fryser ettere ja... Men tåler vel mer kulde om de holdes tørr. På canis.no har de aktive diskusjonsforum for hundeeiere :-)

Grunnen til at jeg spør er mer i forhold til at jeg er redd for at han vil bli redd og urolig når han kjenner at han må tisse. Så jeg lurer på hvordan det kan gå hjemme alene i såpass mange timer uten luftetur. Jeg forestiller meg at valper ikke har like stor blære sånn at de kan holde ut så veldig lenge, men mulig jeg tar feil... Kan tenke meg at det er fælt å være hjemme alene uten mulighet for tur ut :-/ Da kan han kanskje få et dårlig forhold til å være hjemme alene.

Hvor gammel er den da? jeg ville personlig ikke latt en valp være hjemme en hel arbeidsdag før den var 6 mnd, men jeg vet jo det er vanskelig for mange.

De fleste valper holder seg jo ganske raskt en hel natt, så da klarer de å holde seg en stund hjemme også. Ligger den i bur vil den ikke like å tisse der den selv skal ligge så det kan være den holder seg lenger der enn når den går fritt. Men du må nok regne med noen uhell den første tida.

Annonse

Gjest valpeeier

Hvor gammel er den da? jeg ville personlig ikke latt en valp være hjemme en hel arbeidsdag før den var 6 mnd, men jeg vet jo det er vanskelig for mange.

De fleste valper holder seg jo ganske raskt en hel natt, så da klarer de å holde seg en stund hjemme også. Ligger den i bur vil den ikke like å tisse der den selv skal ligge så det kan være den holder seg lenger der enn når den går fritt. Men du må nok regne med noen uhell den første tida.

Han er 6 mnd. Jeg får venne han til det ved å øke litt med jevne mellomrom. Så får jeg se hvor grensen går :)

De gangene jeg har hatt valp, har jeg hatt en ungdom/større barn som kan lufte litt midt på dagen. Forrige gang jeg hadde valp kom nabogutten hjem sånn mellom tolv og to en gang og tok med seg valpen ut på tissetur. Han fikk litt xtra lommepenger, og jeg slapp våte gulv.

Han er 6 mnd. Jeg får venne han til det ved å øke litt med jevne mellomrom. Så får jeg se hvor grensen går :)

Da burde det snart gå greit mtp blæra. Da er det viktigste å få han til å føle seg helt trygg alene. Og rydde bort alt av ting og tang om han går løs :o)))

Men har de såpass med blærekapasitet til at de holder i 8 timer + selv om de har lært seg å ikke tisse inne?

Holder han seg en hel natt da? Her var vår valp hjemme en hel arbeidsdag før han var 6 mnd.

På dagtid er det stor forskjell på om noen er hjemme eller ikke. Her sover de stort sett hele dagene, hvis de er alene. (jeg sover innimellom etter nattevakt, og hører de knapt røre seg i buret) Men hvis jeg er hjemme, så er de stadig på farten, vil ut, leke osv:)

Gjest valpeeier

Holder han seg en hel natt da? Her var vår valp hjemme en hel arbeidsdag før han var 6 mnd.

På dagtid er det stor forskjell på om noen er hjemme eller ikke. Her sover de stort sett hele dagene, hvis de er alene. (jeg sover innimellom etter nattevakt, og hører de knapt røre seg i buret) Men hvis jeg er hjemme, så er de stadig på farten, vil ut, leke osv:)

Godt å høre at du har sjekket ut det med at de sover hele dagen :) Det virker som om min også gjør det, men han har jo ikke vært hjemme like lenge ennå da. Men det hjelper jo litt på samvittigheten at de ikke bare kjeder seg i 8 timer...

Han har holdt seg hele natta lenge nå. Begynte med det da han var 3 mnd omtrent.

Gjest erfaren hundeeier

Har ikke lest tråden men jeg er motstander av at en hund skal være hjemme alene for lenge uansett alder. Jeg har hatt hunder i 30 år og vært i full jobb. I alle disse årene har jeg klart å finne "dagmammaer/dagpappaer" til å passe hunden hele eller deler av dagen. Det er ofte mange spreke pensjonister el som er greie og stiller opp.

4 timer alene mener jeg er limiten for en voksen hund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...