Gå til innhold

Noen som kan reglene her?

Gjest borte fra jobb pga dødsfall i familien

Anbefalte innlegg

Jeg mistet bestemoren min plutselig for halvannen uke siden. Jeg var utrolig knyttet til henne, og ble derfor helt knust. Av denne grunn var jeg borte fra jobb i 4 dager og fikk sykemelding for alle disse dagene.

Denne uken var det begravelse, og jeg var borte fra jobb selve begravelsesdagen, og dagen etter grunnet ekstrem påkjenning.

De dagene jeg har sykemelding vet jeg at jeg har full lønn for. Men hva med de to dagene denne uken? Hvordan er reglene der? Jeg jobber i privar sektor så jeg antar det kan variere fra arbeidssted til arbeidssted, men er det noe regel på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357787-noen-som-kan-reglene-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få velferdspermisjon for begravelsesdagen og så kan du få sykemelding eller levere egenmelding for den andre dagen. Snakk med arbeidsgiver og/eller legen din.

Takk for svar. Er det den samme egenmeldingen som går på sykdom? Jeg vet nemlig ikke om jeg har flere egenmeldinger i forbindelse med sykdom igjen i år..

Det er vanlig å søke om velferdspermisjon i forbindelse med begravelsesdagen. Altså fri fra jobb med full lønn. Sjekk med arbeidsgiver.

For enhver begravelse, eller er det regler når det gjelder hvor nært i familie det må være? At en besteforelder skal trigge flere dagers sykemelding pluss fri et par tre dager for selve begravelsen, synes jeg er _litt_ vel i overkant.

Når det kommer i tillegg til 12 vanlige sykedager så ville jeg, om jeg var vedkommendes leder, begynt å lure.

For enhver begravelse, eller er det regler når det gjelder hvor nært i familie det må være? At en besteforelder skal trigge flere dagers sykemelding pluss fri et par tre dager for selve begravelsen, synes jeg er _litt_ vel i overkant.

Når det kommer i tillegg til 12 vanlige sykedager så ville jeg, om jeg var vedkommendes leder, begynt å lure.

Legg merke til at jeg sa BEGRAVELSESDAGEN. Ikke "den uka bestemor begraves".

Jeg fikk 5 dagers velferdspermisjon i forbindelse med min bestemors dødsfall. Men jeg var nærmeste pårørende.

Annonse

Dattera mi avspaserte en time til begravelsen, hun fikk ikke engang fri. Men hun var ikke nærmeste pårørende, det var jeg

Takk for svar. Er det den samme egenmeldingen som går på sykdom? Jeg vet nemlig ikke om jeg har flere egenmeldinger i forbindelse med sykdom igjen i år..

Permisjon grunnet sykmelding går ikke av "egenmeldingkvoten".

Har du vært mye syk, da? Her jeg jobber er det mange år siden noen brukte opp egenmeldingene sine.

Jeg ville tenkt at du fikk permisjon med eller uten lønn den dagen begravelsen var (avhengig av interne regler om det var med eller uten). Dagen etter måtte du antakelig avspasere, om du da ikke fikk sykmelding eller brukte egenmelding. Eventuelt kunn arbeidsgiver gi deg fri med lønn av ren "godhet", men det er neppe noe du har rett på.

Gjest borte fra jobb pha dødsfall i familien

''For enhver begravelse, eller er det regler når det gjelder hvor nært i familie det må være? At en besteforelder skal trigge flere dagers sykemelding pluss fri et par tre dager for selve begravelsen, synes jeg er _litt_ vel i overkant.''

Det kommer vel ann på forholdet man har til sine besteforeldre?

Jeg har bare hatt en besteforeldre, og det var min bestemor. Jeg var veldig knyttet til henne og dødsfallet hennes kom så et sjokk på meg.

''Når det kommer i tillegg til 12 vanlige sykedager så ville jeg, om jeg var vedkommendes leder, begynt å lure.''

Nå er det ikke sånn at man bestandig tar 12 dager fri selv om man bruker 4 egenmeldinger. Jeg har vært mye uheldig det siste året, med influansa og omgangssyke. Jeg har aldri brukt 3 dager av egenmeldingen, enten 1 eller 2 dager.

Permisjon grunnet sykmelding går ikke av "egenmeldingkvoten".

Har du vært mye syk, da? Her jeg jobber er det mange år siden noen brukte opp egenmeldingene sine.

Jeg har vært maks uheldig i det siste og fått alt det man kan få, influensa, omgangssyke, og for 3 uker siden ble jeg matforgiftet på jobben. Jeg vil presisere at selv om jeg har brukt opp egenmeldingsdagene mine (tror jeg) så betyr ikke det at jeg har tatt meg en 3 dagers ferie innimellom. Kun ved influensaen tok jeg 3 dager. De andre gangene tok jeg 1 eller 2 dager.

Annonse

Det er ingen faste regler for slikt, det er opp til den enkelte bedrift å bestemme. Hvis det er en større bedrift, finnes det sikkert en personalhåndbok der slike ting står.

Jeg trror at jeg i min jobb kun får rett til fri på begravelsesdagen. Ytterligere fri må være avspasseinr, feriedager eller sykemelding.

Flere steder kan man søke velferdspermisjon. Da kommer det jo an på sjefen.

På min arbeidsplass så får vi betalt for begravelse til nærmeste familie, dvs søsken eller foreldre eller egne barn. Besteforeldre er ikke inkludert. Permisjon uten lønn innvilger de dog i slike tilfeller.

Jeg har sjekket opp dette med arbeidsgiver. I vår personalhåndbok står det at vi får 1 dag fri med lønn til å gå i begravelse til nærmeste familie. Med nærmeste familie menes foreldre, ektefelle, samboer, barn, søsken, svigerforeldre, besteforeldre, barnebarn.

Så fikk jeg også fri med lønn for at jeg var borte dagen etter også. Så da ordnet det seg.

Jeg har sjekket opp dette med arbeidsgiver. I vår personalhåndbok står det at vi får 1 dag fri med lønn til å gå i begravelse til nærmeste familie. Med nærmeste familie menes foreldre, ektefelle, samboer, barn, søsken, svigerforeldre, besteforeldre, barnebarn.

Så fikk jeg også fri med lønn for at jeg var borte dagen etter også. Så da ordnet det seg.

Så bra :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...