Gå til innhold

Wellbutrin og Cipralex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos psykiateren min i går. Har BP2, står på lamictal, fluanxol, neurontin og wellbutrin. I går fikk jeg skrevet ut cipralex fordi jeg har vært plaget av tankekjør ( det var derfor han skrev det ut), hurtige svingninger og dep.

Mitt spørsmål er: både wellbutrin og cipralex er AD. Blir ikke dette overkill?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du beskrive hva du legger i "tankekjør"?

Skrevet

Kan du beskrive hva du legger i "tankekjør"?

En serie negative og destruktive tankemønstre som jeg har hatt tusen ganger før. De gjentar seg til det kjedsommelige. Jeg prøver å tenke på noe positivt, men tankene bare spretter tilbake. Så er det pauser hvor det er helt stille. Ingen følelser, ingen tanker bare tomhet. Et vakum. Så begynner det igjen. Mister all energi. Skammer meg fordi jeg ikke klarer å gjøre noe med det.

Gjest tenker jeg
Skrevet

De virker jo inn på ulike reseptorer, så slik sett er det ikke overkill.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En serie negative og destruktive tankemønstre som jeg har hatt tusen ganger før. De gjentar seg til det kjedsommelige. Jeg prøver å tenke på noe positivt, men tankene bare spretter tilbake. Så er det pauser hvor det er helt stille. Ingen følelser, ingen tanker bare tomhet. Et vakum. Så begynner det igjen. Mister all energi. Skammer meg fordi jeg ikke klarer å gjøre noe med det.

Grunnen til at jeg spurte er at dette ikke er et klart definert begrep. Jeg tenker på tanker som raser av sted som hos personer med psykose og/eller mani. I slike tilfeller ville jeg advart mot AD og heller gitt antipsykotika.

Om din definisjon er mer gjentagende gruble/bekymringstanker av depressiv art, kan Cipralex være fornuftig og helt ok sammen med Wellbutrin.

Skrevet

Grunnen til at jeg spurte er at dette ikke er et klart definert begrep. Jeg tenker på tanker som raser av sted som hos personer med psykose og/eller mani. I slike tilfeller ville jeg advart mot AD og heller gitt antipsykotika.

Om din definisjon er mer gjentagende gruble/bekymringstanker av depressiv art, kan Cipralex være fornuftig og helt ok sammen med Wellbutrin.

Javel, da vet jeg det. Da passer det for meg. Takk for svar!

Skrevet

Hvorfor stoler du ikke på psykiateren din?

Jeg stoler på ham, men da jeg kom hjem kom spørsmålene. Han forklarte meg ingenting om de kjemiske virkningsmekanismene. Godt å få bekreftet at dette er riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...