Gå til innhold

Tankefeltterapi

Anbefalte innlegg

Gjest skeptisk ja
Skrevet

Jeg stoler ikke helt på terapeuten min. Men nå vil han prøve tankefeltterapi der han sa han skulle banke på hendene mine. Og det var bare det han sa om det. Er det noen som har erfaring med det. Er det bare noe han dikter opp som jeg skal tro på funker ?

Gjest veldig skeptisk jeg også
Skrevet

Dette tror jeg bare er tull fra ende til annen. Jeg tror ikke dette er særlig seriøst.

Det kan kanskje være verd å gjøre litt undersøkelser på artikler og lignende for å se om det noensinde har hatt effekt...da utover ren placebo.

Skrevet

Er relativt skeptisk til dette jeg og - tror nok ikke det kunne fungert på meg.

Men sønnen min har hatt nytte av noen banketeknikker i forhold til temperamentet sitt. Man kan kalle det hva man vil, men gutten tror på det, og da funker det for han. Personen som lærte han disse teknikkene, har aldri tenkt tanken på å ta noen betaling, h*n gjorde det bare for å hjelpe den frustrerte gutten.

Jeg for min del tenker at det er to forklaringer i vårt tilfelle: 1) gutten tror på det og derfor anvender han teknikkene. 2) Bankingen avleder oppmerksomheten og skifter fokus bort fra hvorfor han ble så sint.

Likevel er det noe som sier meg at det etterhvert vil bli andre teknikker som virker bedre - bare det å bli eldre hjelper jo, merker jeg.

Skrevet

Absolute crap!

Det kan hende at disse bankemønstrene virker som en god distraksjon, men jeg har ikke tro på dette som terapiform av kurativ art.. Eller i det hele tatt å kalle det terapi er noe merkelig.. Distraksjonsteknikk er kanskje bedre.

Jeg var borti en sånn person for noen år tilbake.. Hun var psykiatrisk sykepleier og hadde noe spesialisering i tft som hun hadde klokketro. Denne personen var i en overordnet posisjon i en sammenheng hvor jeg fikk et solid agstanfall. Da kom dama og begynte og banke meg i trynet med en finger både her og der. Det eneste jeg syntes det var, var dønn ubehagelig. Jeg dyttet til henne og ba om å få være i fred.

Skrevet

Jeg har ingen tro på TFT. Fikk tilbud om å prøve det pga. sterk angst. Under behandlingen skulle jeg tenke på ting som oppleves vanskelig og angstskapende. Mens jeg satt der og hadde det dårlig, ble jeg så banket av tf-terapeuten.

Jeg reagerte voldsomt. Angstanfall på angstanfall. I følge terapeuten, pga. effekt av bankingen. Min egen mening: reaksjonene ble så voldsomme pga at jeg satt der i min elendighet, ble holdt i hånden, hadde et menneske tett ved siden av meg som hørte på meg og beskrivelsen av min psykiske smerte.

Jeg prøvde dette noen ganger. Avsluttet etter en seanse der jeg ble kjempe dårlig - etterpå var jeg helt alene med kaoset mitt som oppsto under "behandlingen". Brukte flere dager på å komme meg på bena igjen.

Var skeptisk til å begynne med og fikk ikke noen større tro på TFT mens vi holdt på - tvertimot...

Jeg vil ikke anbefale dette som behandling for psykiske ting.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Før derer sier at det er bare tull: Det fungerer ikke likt på alle, og fungerer ikke på alle!

Selv har jeg meget gode erfaringer med tankefeltterapi! Bruker det om det skulle komme litt angst snikende og det fungerer utrolig bra på meg! Men det fungerer ikke om du ikke tror på det.

Skrevet

Før derer sier at det er bare tull: Det fungerer ikke likt på alle, og fungerer ikke på alle!

Selv har jeg meget gode erfaringer med tankefeltterapi! Bruker det om det skulle komme litt angst snikende og det fungerer utrolig bra på meg! Men det fungerer ikke om du ikke tror på det.

''Før derer sier at det er bare tull: Det fungerer ikke likt på alle, og fungerer ikke på alle!''

Det fungerer ikke for noen, faktisk, selv om noen nok blir bedre pga. placebo. (Hvilket ikke har noe med TFT å gjøre, åpenbart.)

''Selv har jeg meget gode erfaringer med tankefeltterapi! Bruker det om det skulle komme litt angst snikende og det fungerer utrolig bra på meg! Men det fungerer ikke om du ikke tror på det.''

Selvsagt fungerer det kun hvis du tror på det. Det er nemlig et godt kjennetegn på at du lurer deg selv og at det er placebo (og ikke TFT) som gjør at du føler deg bedre.

Med vennlig hilsen

Gjest Zyprexus
Skrevet

''Før derer sier at det er bare tull: Det fungerer ikke likt på alle, og fungerer ikke på alle!''

Det fungerer ikke for noen, faktisk, selv om noen nok blir bedre pga. placebo. (Hvilket ikke har noe med TFT å gjøre, åpenbart.)

''Selv har jeg meget gode erfaringer med tankefeltterapi! Bruker det om det skulle komme litt angst snikende og det fungerer utrolig bra på meg! Men det fungerer ikke om du ikke tror på det.''

Selvsagt fungerer det kun hvis du tror på det. Det er nemlig et godt kjennetegn på at du lurer deg selv og at det er placebo (og ikke TFT) som gjør at du føler deg bedre.

Med vennlig hilsen

Tro hva du vil, men jeg har fått meget god hjelp av det.

Skrevet

Tro hva du vil, men jeg har fått meget god hjelp av det.

''Tro hva du vil, men jeg har fått meget god hjelp av det.''

Det er jo du som *tror*. Jeg tror ikke. Jeg mangler tro på det, nettopp fordi det bare er tull, og ingen seriøse undersøkelser dokumenterer at det virker.

Det er som at behandleren gir deg sukkertabletter, og siden du tror på det, så blir du bedre. Ikke på grunn av sukkeret, men fordi du nettopp *tror* på det.

Så her er det du som *tror* det du vil!

Med vennlig hilsen

Skrevet

'' Men det fungerer ikke om du ikke tror på det.''

Til forskjell fra medisin som virker. Selv om jeg skulle finne på å tro at penicillin ikke virker, så virker den likevel.

Så kort oppsummert; i det øyeblikk alternativ medisin virker, så heter det ikke alternativ medisin lenger, men medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...