Gå til innhold

Er julekortene/-brevene skrevet og sendt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

13

• morsan

7

• laban

4

• AneM1365380603

3

Har bare ei venninne som fast skriver julebrev. Ellers har jeg fått et par julebrev fra to forskjellige som bare skrev julebrev det året.

Det ene julebrevet fra min fetter var koselig, men for meg som ikke hadde sett ham på mange år, ble det en oppdatering i livet til ham og familien hans.

Det andre single julebrevet la jeg ikke noe særlig vekt på. Leste det og glemte det.

Julebrevene til venninna mi, husker jeg alltid. Med en sønn som har slitt en del på det sosiale planet gjennom oppveksten, er det rart å lese om ham og hans perfekte liv. Døtrene kjenner jeg ikke så godt, så jeg legger ikke så mye merke til hva hun skriver om dem. Men det jeg alltid legger merke til, er hvordan hun sverter eksmennene og fedrene til barna....

''Men det jeg alltid legger merke til, er hvordan hun sverter eksmennene og fedrene til barna....''

Huff, nok et grelt eksempel...

''Som jeg svarer FruH, så har jeg enda tilgode å høre om noen som liker disse julebrevene - unntatt de som selv skriver slike.''

Tiltredes!

Mulig det bunner i misunnelse fra min side (har aldri skrevet et julebrev til tross for et ordinært godt liv), men har heller ikke støtt på noen som setter pris på denne tradisjonen. Vel, med unntak av min mor, ho blir oppriktig glad for slike brev.

:-)

Det kan jo godt være at noen er flinke til å skrive slike brev, altså, jeg har bare opplevd de jeg har opplevd, og det er jo ikke skrekkelig mange. Synes julekort med bilde er veldig koselig, og det trenger ikke stå noe på dem heller. Bilde er helt OK. :-)

Alle må få gjøre som de vil, selvfølgelig, og noen er sikkert flinke nok til å skrive balansert. Vi har stor omgangskrets, og det er de mer perifere som sender julebrev med oppramsing av reiser, store feiringer av seg selv, utdannelse/jobb/gode sportsresultater på barn osv. Det blir bare så platt når man vet at far i huset er anmeldt for underslag og at reisene er betalt med svarte penger. F.eks. Men som sagt, alle må få gjøre som de vil, til nå har jeg ikke møtt noen som synes disse julebrevene er stas - unntatt de som skriver selv. :-)

Her er en fem år gammel tråd - men temaet er det samme:

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2866662

Jeg er enig med meg selv fra den gangen. De fleste julebrev er OK, noen få er litt i meste laget, og ett av dem jeg får fast er både hyggelig, morsomt og litt selvironisk.

Og her er en fire år gammel tråd som viser at meningene er bestemte, men ganske delte:

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3438698

Annonse

Vi skal også gi ca 60. Skriver på en liten personlig hilsen på de fleste. De som skulle lengst avgårde går i posten i dag. Håper de rekker frem, selv om vi er etter fristen.

Den fristen er bare makelighet for postverket. Et alminnelig brev eller kort bruker ikke dobbelt så lang tid som normalt, bare fordi det snart er jul.

Men det er klart de gjerne vil ha mye av juleposten tidlig, det går jo ikke hvis absolutt alle venter til det er bare etpar dager igjen.

Jeg har aldri overholdt fristen for annet enn større sendinger, og det går alltid bra. Posten skal bare være glad til for at ikke alle går over til elektroniske julehilsner.

Jeg er enig med meg selv fra den gangen. De fleste julebrev er OK, noen få er litt i meste laget, og ett av dem jeg får fast er både hyggelig, morsomt og litt selvironisk.

Og her er en fire år gammel tråd som viser at meningene er bestemte, men ganske delte:

He-he, morsomt med gamle tråder! :-)

Selvfølgelig er meningene delte, og det er helt flott - synes forøvrig at morsan hadde noen gode poenger i den første tråden du linket til. Julebrev kan være veldig fint hvis det tilpasses mottakeren.

Når det er sagt, da, så er det selvfølgelig hyggelig at man blir husket, selv om man skjønner at man kun er en i mengden. :-)

Du er helt rå på å finne fram gamle tråder, altså!

He-he, morsomt med gamle tråder! :-)

Selvfølgelig er meningene delte, og det er helt flott - synes forøvrig at morsan hadde noen gode poenger i den første tråden du linket til. Julebrev kan være veldig fint hvis det tilpasses mottakeren.

Når det er sagt, da, så er det selvfølgelig hyggelig at man blir husket, selv om man skjønner at man kun er en i mengden. :-)

Apropos det å tilpasse mottakeren: Min egen søster ("Lise") laget brev før der hun skrev f eks: "Og i sommer var vi på tur sammen med Lises søster, "morsan", til ..."

Det blir litt komisk når til og med jeg fikk et brev der jeg leser om meg selv i tredje person og i tillegg utførlig beskrivelse av slektsforholdet til brevets avsender;-)

Apropos det å tilpasse mottakeren: Min egen søster ("Lise") laget brev før der hun skrev f eks: "Og i sommer var vi på tur sammen med Lises søster, "morsan", til ..."

Det blir litt komisk når til og med jeg fikk et brev der jeg leser om meg selv i tredje person og i tillegg utførlig beskrivelse av slektsforholdet til brevets avsender;-)

*Grelt*

Jeg må forresten bite litt i det sure eplet, faktisk, for jeg _har_ en gang laget et julebrev selv. For noen år siden brakk jeg begge armene i slutten av november, og siden jeg skriver en personlig hilsen på julekortene som skal til de vi ikke har noe å gjøre med til daglig, ble det veldig kronglete. Min bedre halvdel har en håndskrift som kun spesielt innvidde kan lese, så da måtte jeg ty til PC'n.

Lagde noen julebrev med generell oppdatering av husbygging og unger, og puttet inn ett personlig avsnitt til de som fikk. Vanlige julekort havnet i konvoluttene til de vi kjenner godt.

Så min sti er ikke så ren som jeg først trodde. :-/

Gjest sjøstjerna

Dette er en fin tradisjon for familier som er spredt over hele landet/verden.

Vi har ikke holdt på den tradisjonen i min familie. Jeg har mistet oversikt over alle tremenninger, de fleste tanter/onkler samt søskenbarn. Vet ikke hvor de bor en gang, og de vet neppe hvor jeg er. Det er gått så mange år også, at det føles unaturlig å nå plutselig begynne å nøste opp.

*Grelt*

Jeg må forresten bite litt i det sure eplet, faktisk, for jeg _har_ en gang laget et julebrev selv. For noen år siden brakk jeg begge armene i slutten av november, og siden jeg skriver en personlig hilsen på julekortene som skal til de vi ikke har noe å gjøre med til daglig, ble det veldig kronglete. Min bedre halvdel har en håndskrift som kun spesielt innvidde kan lese, så da måtte jeg ty til PC'n.

Lagde noen julebrev med generell oppdatering av husbygging og unger, og puttet inn ett personlig avsnitt til de som fikk. Vanlige julekort havnet i konvoluttene til de vi kjenner godt.

Så min sti er ikke så ren som jeg først trodde. :-/

Jge synes ikke julebrev _alltid_ er "galt", men at man bør tenke seg litt om hva man skriver og til hvem.

Annonse

Her ble det siste kortet som skulle postlegges sendt i går, men jeg har noen igjen som overleveres personlig.

Jeg skriver ikke julebrev, da, men kopierer opp bildetog limer inn i Unicef-kort og skriver på en håndskrevet hilsen - alt fra en ganske kort god jul-variant til mer utfyllende info til dem vi ikke ser så ofte.

Det ble snaut 60 kort... *gulp*

Herrejesus. 60 kort.

Dette er en fin tradisjon for familier som er spredt over hele landet/verden.

Vi har ikke holdt på den tradisjonen i min familie. Jeg har mistet oversikt over alle tremenninger, de fleste tanter/onkler samt søskenbarn. Vet ikke hvor de bor en gang, og de vet neppe hvor jeg er. Det er gått så mange år også, at det føles unaturlig å nå plutselig begynne å nøste opp.

Ja, nettopp. Jeg har tante og onkel og 7 kusiner/fetter i Sverige, og 14 andre søskenbarn fordelt rundt om i hele Norge. Har ganske god oversikt over hvor de bor, navn på barn osv, takket være julebrev og min mor som er veldig flink til å holde kontakt og oppdatere oss andre. Flere av dem treffer jeg jevnlig, noen treffer jeg av og til og noen få er jeg bare på julekort med.

Gjest sjøstjerna

Ja, nettopp. Jeg har tante og onkel og 7 kusiner/fetter i Sverige, og 14 andre søskenbarn fordelt rundt om i hele Norge. Har ganske god oversikt over hvor de bor, navn på barn osv, takket være julebrev og min mor som er veldig flink til å holde kontakt og oppdatere oss andre. Flere av dem treffer jeg jevnlig, noen treffer jeg av og til og noen få er jeg bare på julekort med.

Hold på tradisjonen. Det høres utrolig fint ut å få lov til å ha oversikt over familien. :-) Ikke så nøye å ha like god kontakt med alle hele tiden, men jeg ville likt å vite hvor mine kusiner/fettere/onkler og tanter holder til.

* fnis *

Sikkert festlig å lese om sin egen familie på den måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...