Gå til innhold

Jeg er så glad!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har et menneske (dame) tatt meg rundt i går i hele Oslo sentrum, på kryss og tvers, og handlet nesten alle julegaver i går.

Jeg klarte å være ute i 12 timer, min mann var bekymret, men det gikk så fint. Jeg fikk holde i armen hennes hele tiden, vi gikk turer til bilen og stappet alle julegaver inn og gikk nye runder, hun sa aldri har hun handlet så mye julegaver og hun lurte på om min mann viste hvor mye jeg brukte og jeg sa "Ja" det er avtalt og det var det. Likevel måtte jeg i en bokhandel ringe min mann for hun ville høre det sikkert fra han, og da var alt i orden.

Dere aner ikke hvor glad jeg er, jeg er stolt også fordi jeg har klart sånne vanlige ting som jule-handling, barna mine er også glade og min datter sa, "mamma så flink du har vært". Mest er jeg glad for tror jeg at dette er en stor hjelp for min mann. Jeg har til og med vært prisbevist, da en ordbok kostet 670.- kr på Tanum sa jeg da kan vi gå på Norli og høre prisen der og det gjorde vi, men boken kostet det samme.

Jeg har også handlet gaver jeg ALDRI før ville handlet, akkurat det bekymrer meg, istedet for gaver jeg liker (div oppslagsbøker) har jeg nå kjøpt damegaver kalte damen det, til mine venninner, kremer og sånt, kjedelige ting med andre ord. Hun sa man skal ikke gi det man selv liker, men det man tror andre liker. Men hvordan i alle dager kan jeg vite hva det andre menneske tenker på inni hodet sitt ville være fint å få! Jeg liker å kjøpe pene, nyttige og informative bøker man kan bla i og som gir en slags god oversikt over et emne. mine venner får alltid slikt av meg, men i år får de kremgreier, noe sånt salt fra dødehavet til å gni seg inn med, jeg hørte på alt butikkdamen forklarte om saltet, men så plutselig begynte hun å motsi seg selv med hensyn til om salt er et naturlig stoff, jeg tenkte jeg orker ikke begynne å diskutere med henne, men da tenkte jeg inni meg, "hun vet med andre ord ikke hva hun egentlig snakker om", men hun var søt, med langt mørkt hår og hun smilte til meg hele tiden og jeg ville egentlig bare hun skulle fortsette å smile sånn for det så hyggelig ut og jeg var jo på julehandling og ville jo ha en hyggelig dag.

Det hadde jeg også. Damen som geleidet meg gjennom Oslo sentrum har jobbet med autister og skreddersydd opplegg for dem, selv om jeg ikke er en autist så har jeg jo asperger vansker som gjør at dette opplegget passer bra for meg også, forutsigbarhet osv...

Hun forklarte meg også dette med min psykiater, for jeg ville kjøpe flere gaver til min psykiater i går men da hun hørte jeg hadde kjøpt og gitt så sa hun "nei da holder det! også forklarte hun masse, om hvor hun er og at hun ikke er borte og alt hvordan det henger sammen og hvorfor jeg av og til får denne panikken. Hun sa dette må jeg snakke med min psykiater om, fordi jeg kan få bedre strategier på å takle det, for en gang kan det være et annet menneske jeg ikke får tak i feks vil den dag komme da mine barn flytter og alle mennesker er ikke alltid tilgjengelige straks jeg trenger dem.

jeg vet jo det, men det var fint å bli minnet om en del ting, det er fint med sånne mennesker som kjenner min behov. Jeg slapp å se opp, jeg bare holdt i henne til jeg kom inn i hver butikk, da kunne jeg se om vi fant feks akkurat den boken jeg hadde skrevet opp eller noe annet.

jeg var så mange fine bøker :) Jeg er så glad:)

Skrevet

Så flott at du klarte dette!! Selv om du hadde god hjelp, så var det supert både for deg og din familie at du klarte å gjennomføre noe du syns er så vanskelig! Du har god grunn til å være veldig stolt av deg selv nå!!! Og så var det veldig flott at damen du hadde med deg kunne forklare deg hvordan ting henger sammen, slik at du fikk litt ro innvendig. :))

Ville også si, at jeg har stor nytte av å lese dine innlegg. Du skriver å beskrivende hvordan det føles ut å ha asberger. Mange ting som jeg ikke har tenkt på som kan være en "hindring" for deg og de i samme situasjon. Veldig lærerikt for meg, for jeg jobber med et barn med Asberger (også han er høyt fungerende). Jeg tror han (som deg) kan klare seg veldig bra i livet, men hvis vi rundt er oppmerksom på hva som kan være utfordrende for han, så kan vi hjelpe han enda mer på vei.

For eksempel så nevnte du en gang at du kan tenke rasjonelt at andre kan bli lei seg i en viss situasjon (julegaver), mens du selv ikke KJENNER denne følelsen. Og den måten du prøver å lære deg strategier for å håndtere denne situasjonen, syns jeg er stort av deg! Det er sikkert krevende å ikke kunne "tolke" alle følelsesmessige signaler.

Men for meg så ble det en litt "aha-opplevelse" - for det er akkurat slik vi må lære gutten jeg jobber med å takle mange situasjoner. Så jeg ville bare si tusen takk for at du er så åpen om hvordan du opplever verden (selv om det nok ofte kan være mange vanskelige og smertefulle opplevelser for deg). Det virker likevel som om du har et godt liv med en flott familie rundt deg. Ønsker deg en flott jul! Klem fra

Skrevet

Så flott at du klarte dette!! Selv om du hadde god hjelp, så var det supert både for deg og din familie at du klarte å gjennomføre noe du syns er så vanskelig! Du har god grunn til å være veldig stolt av deg selv nå!!! Og så var det veldig flott at damen du hadde med deg kunne forklare deg hvordan ting henger sammen, slik at du fikk litt ro innvendig. :))

Ville også si, at jeg har stor nytte av å lese dine innlegg. Du skriver å beskrivende hvordan det føles ut å ha asberger. Mange ting som jeg ikke har tenkt på som kan være en "hindring" for deg og de i samme situasjon. Veldig lærerikt for meg, for jeg jobber med et barn med Asberger (også han er høyt fungerende). Jeg tror han (som deg) kan klare seg veldig bra i livet, men hvis vi rundt er oppmerksom på hva som kan være utfordrende for han, så kan vi hjelpe han enda mer på vei.

For eksempel så nevnte du en gang at du kan tenke rasjonelt at andre kan bli lei seg i en viss situasjon (julegaver), mens du selv ikke KJENNER denne følelsen. Og den måten du prøver å lære deg strategier for å håndtere denne situasjonen, syns jeg er stort av deg! Det er sikkert krevende å ikke kunne "tolke" alle følelsesmessige signaler.

Men for meg så ble det en litt "aha-opplevelse" - for det er akkurat slik vi må lære gutten jeg jobber med å takle mange situasjoner. Så jeg ville bare si tusen takk for at du er så åpen om hvordan du opplever verden (selv om det nok ofte kan være mange vanskelige og smertefulle opplevelser for deg). Det virker likevel som om du har et godt liv med en flott familie rundt deg. Ønsker deg en flott jul! Klem fra

Hei!

Takk:)

Det er hyggelig å høre.

Ja jeg er ganske åpen av meg, det har jeg hørt før:)

Ja jeg tror dette er noe omgivelsene bør lære å forstå fordi det er jo vi med asperger som har en begrensning også kan vi mere teoretisk lære oss hva som forventes i ulike situasjoner feks at en hvit løgn ikke er det samme som en svart, og at en spansk også er noe annet, samt at en hvit løgn kan være det riktige hvis intensjonen ikke er å såre osv... det er meget komplisert, ikke lett, men greit å være klar over teoriene og forskjellene.

Ja God jul til dere også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...