Gå til innhold

NHD-Er det farlig??

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hva er det da som ikke er farlig?''

Jeg svarte på et annet innlegg....det blir det samme svaret til deg også :

''Ja...det er en risiko å fly...fly styrter...det vet alle...

Det er en risiko å leve...en kan dø av det...

Det er farlig å fly...farlig å kjøre bil...farlig å spise kjøttkaker...farlig å gå i trappa...farlig å sitte rolig...

Alt du gjør er en risiko...

Alt du gjør er farlig...''

Da har vi ulik forståelse av ordet farlig. Jeg bruker ikke ordet farlig om alt som kan innebære en risiko. Hvilket ord skal vi da bruke om det som faktisk har høy risiko? Skal vi lære barna fra de er små at alt er farlig?

Skrevet

''Hva er det da som ikke er farlig?''

Jeg svarte på et annet innlegg....det blir det samme svaret til deg også :

Det er farlig å fly...farlig å kjøre bil...farlig å spise kjøttkaker...farlig å gå i trappa...farlig å sitte rolig...

Alt du gjør er farlig...''

Det er farlig å leve - man kan dø av det!

Å bruke ordet farlig på en slik måte blir meningsløst. At noe er farlig bør bety at det innebærer betydelig risko for skade (i forhold til å ikke gjøre noe som helst) å foreta handlingen.

Skrevet

Det er farlig å leve - man kan dø av det!

Å bruke ordet farlig på en slik måte blir meningsløst. At noe er farlig bør bety at det innebærer betydelig risko for skade (i forhold til å ikke gjøre noe som helst) å foreta handlingen.

Det kommer an på hvordan man ser på denne "farligheta"...

En kan se på den som om den var fryktsom...men også se på den som den er...uten å la seg la seg bli revet ned av den...

Frykt er en del av livet...det kommer bare an på hvordan du ser på den...

Skrevet

Da har vi ulik forståelse av ordet farlig. Jeg bruker ikke ordet farlig om alt som kan innebære en risiko. Hvilket ord skal vi da bruke om det som faktisk har høy risiko? Skal vi lære barna fra de er små at alt er farlig?

En kan se på den som om den var fryktsom...men også se på den som den er...uten å la seg la seg bli revet ned av den...

Skrevet

''Frykt er en del av livet...det kommer bare an på hvordan du ser på den...

''

Skjønner det, men det kan kanskje hjelpe om du innser at frykten for å fly er irrasjonell?

Skrevet

''Frykt er en del av livet...det kommer bare an på hvordan du ser på den...

''

Skjønner det, men det kan kanskje hjelpe om du innser at frykten for å fly er irrasjonell?

''Skjønner det, men det kan kanskje hjelpe om du innser at frykten for å fly er irrasjonell?''

Det er da man kan se frykten som den er...uten å la seg bli revet med av den...

Skrevet

''Frykt er en del av livet...''

Men de fleste av oss (?) går ikke rundt og føler frykt med tanke på bilkjøring, flyvninger, båtturer og annet som jo har en viss risiko knyttet til seg.

Skrevet

''Er det farlig å fly??''

Ja...det er en risiko å fly...fly styrter...det vet alle...

Alt du gjør er farlig...

''

Hvor har du det fra? Det er faktisk uhyre sjelden at fly styrter. Nettstedet amigoingdown.com anslår at du må reise jevnt i over 1000 år før du statistisk sett vil bli utsatt for en alvorlig ulykke (http://m.dinside.no/php/art.php?id=16317)

Skrevet

''

Hvor har du det fra? Det er faktisk uhyre sjelden at fly styrter. Nettstedet amigoingdown.com anslår at du må reise jevnt i over 1000 år før du statistisk sett vil bli utsatt for en alvorlig ulykke (http://m.dinside.no/php/art.php?id=16317)

''Nettstedet amigoingdown''

Her leste jeg først noe som begynte med "amigo", men da fortsettelsen ble helt meningsløs, skjønte jeg at jeg måtte dele ordene annerledes :-)

Skrevet

''Nettstedet amigoingdown''

Her leste jeg først noe som begynte med "amigo", men da fortsettelsen ble helt meningsløs, skjønte jeg at jeg måtte dele ordene annerledes :-)

Det måtte nok det, ja. Må si jeg er glad jeg ikke lider av flyskrekk! Har venninner som også lider under dette, og som gjør seg lignende tanker som "bananflue". Rasjonalitet glir ikke inn.

Skrevet

Det måtte nok det, ja. Må si jeg er glad jeg ikke lider av flyskrekk! Har venninner som også lider under dette, og som gjør seg lignende tanker som "bananflue". Rasjonalitet glir ikke inn.

Enig, men ofte er ikke frykt rasjonell, slik som frykt for edderkopper, eller tanta mi som er redd for katter!

Skrevet

Gradering av farlig:

Mikrofarlig. Millifarlig. Centifarlig. Desifarlig.

Farlig.

Hektofarlig. Kilofarlig. Megafarlig. Gigafarlig. Terrafarlig... Farlig ganger 10 i (minus) n-te.

Kanskje man skulle sette noen grepa matematikere til å faregradere livets ulike aspekter. Brevandring utløser kanskje 25 hf.

;-)

mvh

Skrevet

Frykt behøver ikke være et aspekt ved alle deler av livet.

Man kan for eksempel bestemme seg for at farer som er tilnærmet lik null, definerer man som null dvs. ufarlig.

mvh

Skrevet

''Og de fleste ulykker skjer visst nok i hjemmet, ''

Du må altså flytte! ;-)

Med vennlig hilsen

Hotell er tingen!

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...