Gå til innhold

Så deprimert

Gjest Trenger hjelp 80

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger hjelp 80
Skrevet

Jeg har følt meg elendig i ett år nå mest pga et veldig vondt og ustabilt forhold hvor jeg ikke stolte på mannen. Nå har jeg oppdaget utroskap og han har gjort det slutt fordi jeg oppdaget det.. jeg har det så vondt som jeg aldri før har hatt det, hjernen fungerer ikke og jeg spiser ingenting. Kan jeg få depesjonstabletter så jeg hvertfall kommer meg gjennom julen? Må man fortelle grunnen til at man er deprimert hos legen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når skjedde bruddet? Det hender at normal kjærlighetssorg går over i depresjon.

Gjest Trenger hjelp 80
Skrevet

Når skjedde bruddet? Det hender at normal kjærlighetssorg går over i depresjon.

Det skjedde for noen dager siden, men det var brudd for et år siden også, forholdet har vært ustabilt siden da og jeg har blitt gradvis mer deprimert. Har vært og er så fryktelig sliten og spiser dårlig, men har ikke villet gå til lege med det fordi jeg synes det er skummelt med tabletter. Nå toppet det seg da det ble slutt igjen og jeg har det helt forferdelig, føler jeg bare blir nødt å få noe hjelp..

Skrevet

Nei man må ikke fortelle legen noe som helst man ikke har lyst til... Det er helt opp til en selv hva som kommer ut av egen munn.

Men jeg tipper det er lettere å få en riktig vurdering av tilstanden sin om man legger alle kortene på bordet...

Men hvis du nylig har avslutten et turbulent forhold er det ikke spesielt rart at du føler deg helt ræva, og det vil du sikkert gjøre en stund også..

Kansje du skal prøve å slappe av litt i sammen med famile og gode venner i julen og se om det kan bli bittelitt bedre etterhvert?

Blir det hel krise tar du deg selvfølgelig en tur til legen...

Skrevet

Det skjedde for noen dager siden, men det var brudd for et år siden også, forholdet har vært ustabilt siden da og jeg har blitt gradvis mer deprimert. Har vært og er så fryktelig sliten og spiser dårlig, men har ikke villet gå til lege med det fordi jeg synes det er skummelt med tabletter. Nå toppet det seg da det ble slutt igjen og jeg har det helt forferdelig, føler jeg bare blir nødt å få noe hjelp..

Det høres vondt ut å ha det sånn.

Legen din kommer nok til å spørre hvorfor du føler det så ute av deg og deprimert, fordi hn må danne seg et bilde av hvor vidt det er noe psykelig på gang som krever medisinering eller om det kan hjelpe med samtaler. En god fastlege kan ofte være en bra samtalepartner i turbulente tider. Jeg tror det er mye bedre å snakke om det vonde og få lettet hjertet enn å brenne inne med det. I alle fall ble det min erfaring. Om du ikke trener medisin, så kan legen din henvise deg til psykolog for samtaleterapi.

Om du hadde fått noe antidepressivt i morgen, så tror jeg nok ikke det ville rekke å virke innen fredag - slik medisin trenger et par uker før man merker mer enn bare litt effekt. Å oppnå full effekt tar enda lengre tid.

Uansett. Jeg synes du skal ta skrittet og snakke med fastlegen din. Det du strever med er ikke noe å være flau over. Å være skeptisk til medisin er ikke nødvendigvis en dårlig egenskap heller. Ingen kan tvinge deg til å ta noe dersom du ikke vil. Kanskje kan legen råde deg til det, men det er ikke tvang.

Skrevet

Har du ingen i familien eller venner du kan snakke med? Antidepressiva tar uansett flere uker før de virker.. Legen kan du nå fortelle alt til...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...