Gå til innhold

Dilemma vedr. medisinering

Gjest anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest anonym bruker

En nærstående person, diagnostisert med uspesifikk schizofreni (noe usikkerhet rundt diagnosen, behandlende psykolog mener det er k-ptsd og ikke schizofreni), har denne høsten i økende grad fått angst og uvirkelighetsfølelse. Vedkommende gikk i utgangspunktet på zyprexa 15 mg, men i september ble det innført et tillegg av Abilify 5 mg. (Årsaken til endringen er noe uklar, det var blitt gjort et mislykket behandlingsforsøk med efexor i forkant pga depressive symptomer.) Allerede på dette tidspunktet økte angsten, samt at konsentrasjonsvansker økte. For ca 4 uker siden Zyprexa 10 mg + Abilify 10 mg, og vedkommende rapporterer om enda mer angst og forvirring, og virker også sett utenifra til å ha det værre enn tidligere. Akkurat nå virker det å være en god del innslag av paranoide tanker. Som følge av den økte angsten, tar hun nå sobril 10-40 mg daglig (før innføringen av Abilify ble Sobril kun benyttet noen få ganger pr måned).

Det har vært flere bytter i forhold til hvem som er behandlende lege på dps dette året, og hun vil etter jul få nok en ny assistentlege. Hun forsøkte på avslutningstimen med nåværende lege å formidle at hun selv opplever å bli verre av den medikamentkombinasjonen hun nå står på, men fikk beskjed om at det var uaktuelt med endringer da Abilify på sikt ville gi mindre angst. Det hører med til historien at man skiftet fra Abilify til Zyprexa for 15 måneder siden , fordi hun hadde mye angst og katastrofetanker på Abilify, noe som ble vesentlig bedre på Zyprexa. Dette er imidlertid 4 legebytter siden, og det virker ikke som om man her helt "husker" hva som har skjedd tidligere.

Problemet nå er at det er adskillige uker til ny time på dps, og situasjonen ser ut til å forverre seg for hver uke som går. Hun var vesentlig mindre preget av symptomer på Zyprexa 15 mg, enn på kombinasjonsbehandlingen.

Hvordan løser man slike situasjoner? Vi har oppfordret henne til å ringe dps på mandag og forsøke å få gehør for å gå tilbake til Zyprexa 15 mg som eneste AP, men hun anser det som lite sannsynlig at man der vil høre hennes oppfatninger av sin situasjon.

Grunnen til at jeg har kalt dette innlegget for dilemma vedr. medisinering, er at som nærstående så mener jeg i utgangspunktet at man lojalt skal støtte opp om behandlende leges medisinering , og i forhold til mennesker som i dårlige faser ofte ønsker å slutte med medisiner, så kan det være viktig at noen støtter opp om at medisiner bør tas. Men når man ser at virkningen uteblir eller forverrer symptomer, slik at det ser ut som om pasienten gjør bedre vurderinger enn behandlende lege nr 10 - hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Først må jeg si at jeg føler respekt når jeg leser et så nyansert og ansvarsfult innlegg som ditt.

Det dere kan gjøre, som behandler(e) burde ha gjort, er å tegne en tidslinje. Merk av alle viktige hendelser i sykdommen og i medisineringen. På den ene siden av linjen setter dere inn alle medisinendringer. På den andre siden av linjen setter dere inn endringer i sykdommen samt bivirkninger. En slik linje vil meget godt synliggjøre sammenhengen mellom medisinendinger og endinger i symptomer og livskvalitet.

Nøyaktig og strukturert evaluering av effekt og bivirkninger er en forutsetning for god behandling herunder også medikamentell behandling.

Det synes som om du har denne evalueringen i hodet allerede. Tegn den ned og ta den med til behandler.

Med en så god evaluering som du har foretatt, har jeg stor forståelse for den "ulydighet" det er å kutte ut Abilify og gå tilbake til Zyprexa 15 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...