Hummingbird Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg er en jente på 19 år. Jeg har veldig nye å gjøre og det er rett og slett for mye. Jeg er elevrådsleder på skolen (gitt to år videregående på en linje, så byttet til en annen, så er igjen i 2 kl, men på en annen skole), har mye skolearbeid og elevrådsarbeid.. Hjemme har foreldrene mykje å gjøre og er veldig irritable/sure og det er veldig mange plikter i hjemmet som blir mine. Har en søster på 7 som jeg må ta mye av ansvaret for også. Føler jeg svikter alle vennene mine for har aldri tid til å være med de, for har alt for mykje å gjøre eller så er jeg helt utslitt eller syk. Jeg er ofte veldig trist og har nå lett for å begynne å gråte, tar lett til meg ting folk sier til meg. For to år siden hadde jeg en depresjon som varte i fler måneder, men etter litt hjelp gikk det etter hvert over. Nå føles det mer og mer ut som om det kommer tilbake. Er det mulig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beate1234 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg tror det er viktig å ta seg tid til å være sosial, spesielt når man er av den deprimerte typen.. Er det noe du kan prioritere vekk? Må du foreksempel sitte i elevrådet? Og det er vel egentlig ikke ditt ansvar å ta vare på avkommet til foreldrene dine .. Greit nok å hjelpe til atså, men store deler av ansvaret for ungen skal jo ikke ligge på deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Depresjoner kan dessverre vende tilbake, og man er mer sårbar for det når man har så mye å gjøre at man blir sliten både psykisk og fysisk. Om det ikke gir deg svært mye å sitte i elevråde, vil jeg faktisk råde deg til å si i fra deg vervet av helsemessige årsaker, og be styret omkonstituere seg. Jeg har selv gjort det i organisasjonssammenheng hvor jeg satt som leder i et styre. Og hva med søteren din... Jeg skjønner jo at du vil stille opp, men om det er for mye for deg synes jeg det ville være lurt å se om det fantes andre løsninger. Er det noen andre som kan være barnevakt? Da vil du kanskje få tid til venner og skolearbeid uten å kjøre deg helt ut. Om du føler deg deprimert igjen, burde du oppsøke legen din. Du sier du fikk lite hjelp sist, så hvis det var via fastlegen kunne det være lurt å bytte fastlege. Sånt skal tas på alvor og følges skikkelig opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Du har alt for mye å gjøre. Du må ta opp med foreldrene dine at de må stille opp som voksne og ta sine foreldreoppgaver. Hus, hjem og småsøsken er deres oppgaver, ikke dine. Det er ikke du som skal fungere i foreldrerollen. Snakk med fastlegen din. Kanskje denne og/eller helsesøster kan ta en prat med foreldrene dine. Kanskje skal du også vurdere vervet som elevrådsleder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.