Gå til innhold

Filmtips - gave til mann interessert i krig?

Anbefalte innlegg

Blir takknemlig for tips til filmer som kan passe som gave til mann i 30-årene som er interessert i krigshistorie.

Jeg tenker ikke på dokumentarer, men spillefilmer hvor handlingen foregår under kriger, gjerne 2. verdenskrig, hvor handlingen er ganske historisk korrekt. Ikke nødvendigvis filmer med mest mulig skyting og gørr, men filmer som forteller gode historier.

*Ikke helt oppdatert på krigsfilmer*

Fortsetter under...

Annonse

Har han en DVD-samling du kan sjekke mot, så du ikke kjøper noe han allerede har?

Pianisten, Thin red line, Schindlers liste og Saving Private Ryan er relativt nye, kjente og gode filmer. Han har sannsynligvis sett alle disse.

Litt "særere" er eldre klassikere som "A bridge too far" (full av kjente skuespillere, selv Liv Ullman dukker opp.). Den holder seg forbausende bra til å være fra slutt søttitall.

Yamato - er japansk,og sett fra japansk side, og handler om deres største krigsfartøy Yamato.

Ellers er det Flag of our Fathers og Letters from Iwo Jima en duo som kanskje kan være noe.

Lykke til... :-D

Annonse

Ah. Jeg trodde det var kun 2. verdenskrig. Jeg er ikke noe god til å lese.

Den beste krigsfilmen, synes jeg, er Apokalypse Now! En fantastisk film.

Men altså: Hvis han er krigsinteressert har han nok sett alle de kjente filmene.

Derfor vil jeg anbefale en hakket mer ukjent film, som også er fantastisk.

Den er russisk, men den engelske tittelen er Come and See.

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/902952/Come-And-See/Product.html?searchstring=come+and+see&searchtype=allproducts&searchsource=0&urlrefer=search

Ikke bry deg om slaktet under. Sprø folk som sannsynligvis må ha Tom Hanks i en rolle for å trives.

Gjest Jenta med siggen

Ah. Jeg trodde det var kun 2. verdenskrig. Jeg er ikke noe god til å lese.

Den beste krigsfilmen, synes jeg, er Apokalypse Now! En fantastisk film.

Men altså: Hvis han er krigsinteressert har han nok sett alle de kjente filmene.

Derfor vil jeg anbefale en hakket mer ukjent film, som også er fantastisk.

Den er russisk, men den engelske tittelen er Come and See.

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/902952/Come-And-See/Product.html?searchstring=come+and+see&searchtype=allproducts&searchsource=0&urlrefer=search

Ikke bry deg om slaktet under. Sprø folk som sannsynligvis må ha Tom Hanks i en rolle for å trives.

Den ser knallbra ut ja. Bra score på IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0091251/

Det er igrunnen mildt sagt. Jeg har fortsatt bilder i hodet, mange år etter at jeg så den.

Det er stemninga som gjør det. Tror aldri jeg har sett en mer uhyggelig film. Stemninga setter seg i ryggen og blir der helt til lenge etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...