Gå til innhold

Til alle med ekte juletre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Juletre er en syk, syk skikk. Her flytter vi et tre (!) inn i stua og pynter det døde treet med glitter og stas mens vi måker bort de døde barnnålene etter hvert som de faller ned på gulvet, og vi vanner det døde treet for at barnnålene skal holde seg på det døde treet så lenge som mulig.

Om ikke dette alene er vannvidd nok, går folk i ring rundt det myrda treet som står på gulvet innendørs mens de synger hyllestsanger som "du grønne, glitrende tre - goddag!".

Så lenge ingen av oss er allergiske, kommer uansett ikke plasttre inn over dørstokken her.

Nå for tiden er det typiske argumentet mot ekte tre alle småkrypene, men de får da godt selskap med husets edderkopper og midden i senga ;-) Vi har da levd godt i alle tider med alskens småfnask.

Før i tida var argumentet mot gran alle barnålene som falt av, og supereffektive kjerringer anskaffet seg furu isteden. Jeg tenkte da som nå at jeg heller ligger på alle fire og peller barnåler (har forøvrig hittil ikke vært nødvendig) enn å godta furutre i mitt hus.

(Antipatien mot juksetre er minst like stort :-)

Juletre er en syk, syk skikk. Her flytter vi et tre (!) inn i stua og pynter det døde treet med glitter og stas mens vi måker bort de døde barnnålene etter hvert som de faller ned på gulvet, og vi vanner det døde treet for at barnnålene skal holde seg på det døde treet så lenge som mulig.

Om ikke dette alene er vannvidd nok, går folk i ring rundt det myrda treet som står på gulvet innendørs mens de synger hyllestsanger som "du grønne, glitrende tre - goddag!".

''hyllestsanger som "du grønne, glitrende tre - goddag!".''

Som barn laget jeg en skjærefjøl på sløyden med minst like sløyt (sic!) budskap: Fjøla (som jo typisk ligger på kjøkkenet og bare ses av husmoderen eller -faderen idet de skjærer brød) hadde påskriften "velkommen!"

Annonse

Ja, lignende link kommer hvert år ;).

Vet det - klarer det! Ikke få kryp som lever i en vanlig stue heller. Elsker lukt av gran i stua til jul, plast komme nok aldri inn her.

''Ja, lignende link kommer hvert år ;)''

Ja, det preller av som vann på gåsa:-)

Jeg pleier ikke selv å ha juletre, fordi jeg er andre steder i jula.

Egentlig synes jeg hele juletregreia er en helt merkelig skikk, bare dra et tre inn i stua for å pynte det for så å la det daue?! Jeg har faktisk aldri skjønt det.

Likevel, der jeg feirer jul er det alltid et ekte tre. Litt ulikt med gran og furu fra år til år. Jeg har vokst opp med vanlige juletrær og lever ennå. Dette hysteriet med småkryp har jeg egentlig vondt for å skjønne. I alle fall har ingen i min familie noen gang vært mer plaget av sånt i jula enn ellers - og dvs. helt innenfor normalen. Jeg er sikker på at pus tar med seg like mye rart inn, dessuten er han glad å leke med alle de greiene som dingler fra juletreet *søten*. Vi mennekser har levd med dyr rundt oss i all sin tid. Nå er det plutselig alarm mot alt mulig rart, og full krise med ditt eller datt. Man kan bli syk blablabla. Ingen i min familie er blitt syke av juletre. Jeg kan jo da nevne begge mine besteforeldre som også har ekte juletre, 86 år gamle og spreke som feler :-).

Jeg tror plasttre er langt verre enn noen småkryp ja. Det sies av noen ytterliggående mennesker at alt kunstig er fyfy. På noen punkter forstår jeg de, andre ikke. Imidlertid må plastjuletre være en av de.

Jeg fikk nylig høre om en annen skikk jeg synes var merkelig på øya Kefalonia. Der er det vanlig å samles på søndager for å drikke øl og raki, og da ofte i garasjer nå som det er vinter. Der synger karene en sang bare de har lov å synge til damer, og så knuser de glass! De kjøper rimelige glass som de knuser i veggen eller gulvet når de har drukket opp, og så møtes de igjen etterpå for å rydde opp....

Jeg fikk nylig høre om en annen skikk jeg synes var merkelig på øya Kefalonia. Der er det vanlig å samles på søndager for å drikke øl og raki, og da ofte i garasjer nå som det er vinter. Der synger karene en sang bare de har lov å synge til damer, og så knuser de glass! De kjøper rimelige glass som de knuser i veggen eller gulvet når de har drukket opp, og så møtes de igjen etterpå for å rydde opp....

Det hørtes i det minste moro ut! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...