Gå til innhold

NHD: Helsekrav ved test i arb.sammenheng

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidssøker
Skrevet

Hei

Jeg har lyst til å søke meg til et yrke der det er visse helsekrav som må tilfredsstilles. Bl.a står dette:

''Undersøkelse av nervesystemet og psyke:

Søkeren må ikke ha eller ha hatt noen psykisk eller nervøs tilstand eller lidelse av betydning. Han må ikke ha noen form for psykisk mangel eller svekkelse. Heller ikke må han ha noen progressiv sykdom i nervesystemet, som kan være til hinder for en sikker utførelse av tjenesten. Gjennomgått eller tilstedeværende sinnssykdom og gjennomgått eller aktuell syfilis som har rammet sentralnervesystemet, skal medføre kjennelsen permanent udyktig.''

Jeg er redd jeg kan ryke på denne. Jeg er tidligere diagnostisert unnvikende pf. I tillegg går jeg på lamictal for humørsvingninger, hovedsaklig depresjon, men også små oppoversvingninger, dog ikke store nok til at jeg har fått en bipolardiagnose. Etter god behandling vil jeg nå si at jeg ikke har unnvikende pf lenger, men jeg har ikke fått dette sjekket hos psykiateren jeg gikk til. Kan jeg gå til den psykiateren og be om ny vurdering som jeg senere kan vise til ved et evt inntak? Jeg må uansett oppgi medisineringen ved helsesjekken.

Jeg jobber nå i et lignende yrke som det jeg har tenkt å søke på, og har tidligere bestått helsetesten her. Dette etter konferanse mellom bed.legen og fastlegen min. I løpet av de årene jeg har jobbet i yrket mitt har jeg ikke hatt noen tegn til "tilbakefall" som har påvirket utførelsen av yrket. Disse yrkene går under sikkerhetstjeneste og jeg vil selvsagt ikke være en fare for sikkerheten, samtidig som jeg har veldig lyst på jobben!

Det jeg lurer på er om du tror jeg har noen sjans til å passere testen (håper det er nok opplysninger), og om det går an å få tatt en ny test hos psykiater for å få fjernet tidligere diagnose®.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke svare annet enn at du må sende helt korrekte opplysninger både om tidligere psyke OG nåværende tilstand.

Så får det være opp til mottager å vurdere om du fyller helsekravene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...