Gå til innhold

Hva kan NAV tilby (attføringsbedrift?)

Anbefalte innlegg

Håper å få noe å gjøre i januar etter å ha gått på veggen i flere år nå. Kan de tilby noe annet enn en attføringsbedrift? Føler meg som tilbakestående når jeg blir satt til arbeid en apekatt kan gjøre. Sist jeg var på en ble jeg satt til å plukke søppel og vaske toaletter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358012-hva-kan-nav-tilby-attf%C3%B8ringsbedrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du noen utdannelse fra før? Er du i skjermet virksomhet?

Ingen utdannelse bortsett fra grunnkurs videregående. Det grunnkurset var et feiltak. Kan ikke jobbe med det. Frykter jeg får en lagerjobb, men det kan jo være greit det, om man trives.

Ingen utdannelse bortsett fra grunnkurs videregående. Det grunnkurset var et feiltak. Kan ikke jobbe med det. Frykter jeg får en lagerjobb, men det kan jo være greit det, om man trives.

Kan du ta noen kurs via NAV som skaffer deg mere kompetanse?

Gjest ikke like lett syns jeg.

det er vel tilrettelagt arbeid, i og med at du ikke orker å jobbe som du gjorde før?

Mye mer kan de vel ikke "tilby" om du ikke selv viser initiativ.

Vi har 4 fra Nav i vår bedrift. Men ikke alle vi vil ha, da mange som kommer har mange merkelige holdninger. Mange føler at de er gratis arbeidskraft. Og det er de IKKE. Vi må passe på at de gjør alt riktig, selv de enkleste ting. Mange vil ikke jobbe heller, men MÅ om de skal få uføretrygden sin.

Så å være en bedrift som tar i mot folk fra NAV er ikke alltid like lett.

Annonse

Jeg har funnet "jobbene min" sjøl. Ring dit du har lyst å jobbe og spør om det er mulig.

Men ikke alltid at du får jobbe normalt likevel. Jeg fikk ikke det på siste "jobben" jeg hadde så jeg bare sluttet etter tre mnd. Jeg orket ikke å putte CDer i konvolutter når jeg skulle jobbe som legesekretær. Jeg fikk ikke ta blodprøver, ikke ta telefoner og ikke skrevet journaler og det var utnytting.

Gjest Rehabpenger før, AAP nå

Hvis du går på AAP, så kan du jo selv finne deg en bedrift du vil jobbe i, og inngå avtale med dem. Du fører bare opp antall timer du har jobbet på meldekortet når du sender, og blir trukket i trygd ut fra prosentandel. Hvis du ikke får lønn, blir du ikke trukket i trygd.

Ser lenger ned at du ikke har utdannelse, og hvis du heller ikke har noen realkompetanse kan det bli vanskelig å få en "høy" stilling. Kanskje du må begynne å jobbe lengre nede i et hierarki, og kanskje uten lønn for å vise at du kan. Det kan være smart å prøve seg, og som en annen foreslår er det kanskje enda lurere å skaffe seg litt mer kompetanse. Det bistår sannsynligvis NAV med når du ikke har noe fra før.

Jeg har funnet "jobbene min" sjøl. Ring dit du har lyst å jobbe og spør om det er mulig.

Men ikke alltid at du får jobbe normalt likevel. Jeg fikk ikke det på siste "jobben" jeg hadde så jeg bare sluttet etter tre mnd. Jeg orket ikke å putte CDer i konvolutter når jeg skulle jobbe som legesekretær. Jeg fikk ikke ta blodprøver, ikke ta telefoner og ikke skrevet journaler og det var utnytting.

Er nok en del utnytting rundt omkring når det gjelder sånt ja. Da jeg var ung ble jeg utplassert i en bedrift som hadde 4-5 andre som også var betalt av NAV. Den bedriften ble svartelistet hørte jeg mange år senere.

Gjest mulighetene er mange

Du kan vel prøve å få deg praksisplass i en ordinær bedrift? Du kan til og med prøve å finne bedriften selv?

Men alt kommer jo an på ditt funksjonsnivå. Noen fungerer såpass dårlig at en attføringsbedrift er det som fungerer best. Du vet selv bedre enn oss hvordan du fungerer.

Mulighetene til nav er imidlertid mange. Du kan jo se selv på nav.no

Du kan vel prøve å få deg praksisplass i en ordinær bedrift? Du kan til og med prøve å finne bedriften selv?

Men alt kommer jo an på ditt funksjonsnivå. Noen fungerer såpass dårlig at en attføringsbedrift er det som fungerer best. Du vet selv bedre enn oss hvordan du fungerer.

Mulighetene til nav er imidlertid mange. Du kan jo se selv på nav.no

Orker ikke flere attføringsbedrifer, det er en vernet bedrift, og selvbildet daler til null når jeg er på en slik plass. Takk for tipset. Jeg får sende et brev til der jeg ønsker å jobbe så blir det nok en råd. :)

Er nok en del utnytting rundt omkring når det gjelder sånt ja. Da jeg var ung ble jeg utplassert i en bedrift som hadde 4-5 andre som også var betalt av NAV. Den bedriften ble svartelistet hørte jeg mange år senere.

Meningen er jo at man kan skal bli tilbudt jobb etterpå hvis man fikser jobben. Jeg har aldri fått noe tilbud om vanlig betalt jobb, det ene stedet jobbet jeg over tre år, men til dags dato har jeg bare vært borti en som har fått jobb etterpå og det er ikke fordi de andre ikke har gjort jobben sin ordentlig.

Annonse

Orker ikke flere attføringsbedrifer, det er en vernet bedrift, og selvbildet daler til null når jeg er på en slik plass. Takk for tipset. Jeg får sende et brev til der jeg ønsker å jobbe så blir det nok en råd. :)

Du må kontakte nav først, for å høre om du kan få praksisplass i en ordinær bedrift. Hvis du kan det, så får du sannsynligvis med deg noen skjema som du kan ta med til den bedriften du ønsker å spørre.

Altså: nav først, så bedriften :)

Jeg hadde virkelig ikke orket å jobbe på vernet bedrift. Da tror jeg at jeg hadde følt meg enda verre enn å ikke få jobb.

Jeg hadde virkelig ikke orket å jobbe på vernet bedrift. Da tror jeg at jeg hadde følt meg enda verre enn å ikke få jobb.

Det er jo fint for deg, men for mange er vernede bedrifter helt perfekt for kortere eller lengre perioder, så det er kjempeflott at de også finnes!

Her er en link hvor du kan lese litt:

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Arbeidsrettede+tiltak

Du ser de forskjellige mulighetene i margen til venstre

Leser at man kan få fagbrev i en slik arbeidsmarkedsbedrift (attføringsbedrift). Da stiller det seg annerledes. Ønsker meg en utdannelse, så hvis jeg kan få fagbrev så er jeg interessert.

Det er jo fint for deg, men for mange er vernede bedrifter helt perfekt for kortere eller lengre perioder, så det er kjempeflott at de også finnes!

Jeg kjenner bare folk som er psykisk utviklingshemmede som jobber på vernet bedrift. Jeg regner ikke med at det er meningen at folk som har høyskole eller universitetsutdannelse skal jobbe der? De fleste trenger jo noen utfordringer i jobben og vil gjerne jobbe med det de har utdannelse til som de vet de greier.

Jeg kjenner bare folk som er psykisk utviklingshemmede som jobber på vernet bedrift. Jeg regner ikke med at det er meningen at folk som har høyskole eller universitetsutdannelse skal jobbe der? De fleste trenger jo noen utfordringer i jobben og vil gjerne jobbe med det de har utdannelse til som de vet de greier.

Utfordringer ja. Det jeg ble satt til var å plukke søppel og vaske toaletter. Jeg ble ikke der lenge, gikk deretter over på tidsb. ufør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...