Gå til innhold

Hva kan NAV tilby (attføringsbedrift?)

Anbefalte innlegg

Gjest mulighetene er mange

Jeg kjenner bare folk som er psykisk utviklingshemmede som jobber på vernet bedrift. Jeg regner ikke med at det er meningen at folk som har høyskole eller universitetsutdannelse skal jobbe der? De fleste trenger jo noen utfordringer i jobben og vil gjerne jobbe med det de har utdannelse til som de vet de greier.

Jeg vet om mange som har jobbet i perioder på vernet bedrift.

Et eksempel har vært folk med høyere utdannelse, men som plutselig har blitt rammet av psykisk sykdom (eks sosial angst) for en periode. Da har de jobbet i en vernet bedrift til de ble bedre.

Et annet eksempel er folk som ikke har klart fagbrev på vanlig vis, men som trenger å ta det i et litt lengre og mer tilrettelagt løp. Flere tar det i en vernet bedrift.

Eksemplene er mange.

Eksemplene på de forskjellige vernede bedriftene og hva man kan gjøre der er også mange. Noen steder jobber det stort sett folk med PU, andre steder slett ikke.

Fortsetter under...

Utfordringer ja. Det jeg ble satt til var å plukke søppel og vaske toaletter. Jeg ble ikke der lenge, gikk deretter over på tidsb. ufør.

Det er omtrent som det jeg opplevde og jeg og bare gikk fra hele stedet etter noen måneder. De klarer jo å virkelig ta knekken på folk.

Det andre stedet jeg jobbet, jobbet jeg som jeg skulle være fast ansatt og hadde de samme oppgavene som de ansatte. Og det var i Oslo Kommune og de hadde rett og slett ikke penger til å ansette særlig mange, så de fleste var studenter som hadde arbeidspraksis som vi lærte opp eller folk på yrkesmessig attføring som det het den gangen.

Ja det kan jeg sikkert. Tok de tre første trinnene til Datakortet på en gang, å fulleføre Datakortet er nok lurt.

Hos oss har de som jobber på lageret (7 eller 9-10

års skole + fagbrev) mer lønn enn de på faturaavdeling, hvor de nå krever høyskoleutdanning, dvs omtrent dobbel så lang utdanning.

Utfordringer ja. Det jeg ble satt til var å plukke søppel og vaske toaletter. Jeg ble ikke der lenge, gikk deretter over på tidsb. ufør.

''Utfordringer ja. Det jeg ble satt til var å plukke søppel og vaske toaletter. Jeg ble ikke der lenge, gikk deretter over på tidsb. ufør.''

Huff, da har du vært uheldig.

I mitt fylke fins det et titalls attføringsbedrifter som tilbyr et meget vidt spekter av arbeid, kurs og mulighet til å ta fagbrev innen ulike fag. Dessuten samarbeider de tett med ordinære arbeidsgivere, både mtp praksisplasser og ordinær jobb.

Av de som ikke skal utredes ift uførestønad, kommer veldig mange ut i ordinært arbeid eller utdanning etter kortere eller lengre tid i disse tiltakene.

Lykke til uansett hva du velger :-)

''Utfordringer ja. Det jeg ble satt til var å plukke søppel og vaske toaletter. Jeg ble ikke der lenge, gikk deretter over på tidsb. ufør.''

Huff, da har du vært uheldig.

I mitt fylke fins det et titalls attføringsbedrifter som tilbyr et meget vidt spekter av arbeid, kurs og mulighet til å ta fagbrev innen ulike fag. Dessuten samarbeider de tett med ordinære arbeidsgivere, både mtp praksisplasser og ordinær jobb.

Av de som ikke skal utredes ift uførestønad, kommer veldig mange ut i ordinært arbeid eller utdanning etter kortere eller lengre tid i disse tiltakene.

Lykke til uansett hva du velger :-)

PS: Glemte å nevne at de fleste attføringsbedrifter har en egen VTA-avdeling (Varig Tilrettelagt Arbeid) for de med "varig" uførestønad. Der kan nok tilbudet variere, og noen bedrifter har egne avdelinger for personer med PU.

Kanskje det er dette som gjør at en del tenker "verna bedrifter der man dypper lys" når de hører ordet attføringsbedrift...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...