Gå til innhold

Blir så provosert! Glad for alle råd.

rose23

Anbefalte innlegg

Jeg har passet 5 unger masse gjennom de siste årene og det frivillig og gratis fordi jeg er glad i dem og elsker dem. Det er en venninne sine barn og hun er alene om omsorgen. I sommer flyttet hun til en annen kant av landet og nå skal de få feire jul hos faren her jeg bor. Men! Han skal jobbe likevel, kan ikke ta seg fri for å ta seg av ungene. De eldste må passe de yngre. Da de kom med flyet møtte ikke faren opp en gang... "Han forsov seg", og da har han ikke sett dem på et halvt år!

Jeg ringte han i stad for å avtale et besøk. Han hørtes ikke helt edru ut og ville at jeg skulle ta meg en øl sammen med dem! Noe jeg takket høffelig nei til da jeg kjører bil. De eldste er sure fordi de får ikke treffe sine tidligere venner fordi de må være barnevakt. De har også lyst å komme inn til meg... Hva er lurest å gjøre her? Jeg kan greie å overtale han til å la de eldste få besøke tidligere venner mot at jeg passer de yngste. Eller skal jeg overtale han til å passe de yngste mot at jeg tar meg av de eldste?

Storebroren til disse 5 ønsket også å være sammen med småsøskene sine på julaften, men faren vil ikke være sjåfør da han skal drikke og storebroen er hardbaret narkoman. Blir helt kokko.

Jeg kan spille på det at faren liker meg veldig og mitt gilde utseende... Skulle gjerne ha tatt med meg alle 5 hjem, men på grunn av avstander og at jeg også har planer så må jeg prioritere hva jeg skal gjøre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melding til barnevernet kunne vært på sin plass da det høres ut som verken mor eller far er i stand til å ivareta barnas behov. Man sender ikke barna sine til en fyllefrans av en far for å feire jul. Mor vet sikkert at far er ustabil og drikker, men for noen er egen fritid viktigere enn barnas ve og vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding til barnevernet kunne vært på sin plass da det høres ut som verken mor eller far er i stand til å ivareta barnas behov. Man sender ikke barna sine til en fyllefrans av en far for å feire jul. Mor vet sikkert at far er ustabil og drikker, men for noen er egen fritid viktigere enn barnas ve og vel.

Hvis avtalen er at far skal ha barna i jula, så kan vel ikke mor la være å sende dem? Blir ikke mor straffet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert at dette skjer fordi mor vil ha fri.

Ved å sabotere samvær, risikerer man at den andre får overta hovedomsorgen. Derfor er det mange som med tungt hjerte må sende ungene til en ustabil eks.

Det finnes eksempler på mødre som har latt være å utsette barnet for samvær med en psyk eller ruset far, og som derfor har mistet omsorgen og blitt nødt til å la barnet bo hos denne faren. Noen ganger har det endt med at far har tatt livet av barnet.

Så ikke døm i en situasjon der vi vet så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du diskutere saken med moren, eller vil du helst skjerme henne?

Jeg tror jeg ville valgt å la de eldste få besøke venner og selv passet de yngste, hvis jeg hadde hatt muligheten. Jeg synes ikke det høres ut som noen god idé å la faren motvillig ta seg av småbarna.

All honnør til deg og riktig god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ufattelig!

Jeg har ikke lest de andre svarene dine, så kanskje blir dette smør på flesk. Men jeg ville først ringt barnas mor, deretter barnevernet! Det er jo barnas mor som har ansvaret, så hun burde jo komme og hente ungene med en gang.... men kan hun ikke det høres det ut som om det er andre en far som må ta et ansvar.

Skjønner godt din frustrasjon, kjente jeg ble sint bare av å lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ta affære fort!

Vær så snill og si ifra til barnevernet med en gang der du bor og gi beskjed til mor så hun også kan si ifra til barnevernet der hun bor. Kanskje kan dere klare å få disse barna tilbake til mor og feire jula hos henne istedenfor med tillatelse fra barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og si ifra til barnevernet med en gang der du bor og gi beskjed til mor så hun også kan si ifra til barnevernet der hun bor. Kanskje kan dere klare å få disse barna tilbake til mor og feire jula hos henne istedenfor med tillatelse fra barnevernet.

Barnevernet tar ikke affære så lenge faren ikke har omsorgen. Ring heller mora og si ifra så hun har muligheten till å hente ungene hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de bor på hver sin kant av landet... Var kjæresten til moren som betalte en formue for flybilettene og hun har sett fram til "fri" i et halvt år nå. Men fikk høre nå at de eldste får besøke venner i dag. Skal dit i kveld og får se ann stemningen. Det er forskjell på å være dødrunken og smådrikke... Moren ville jeg skulle prøve å snakke karen til fornuft. Men blir det for gale vil jeg tilby å passe dem alle sammen selv til de skal hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de bor på hver sin kant av landet... Var kjæresten til moren som betalte en formue for flybilettene og hun har sett fram til "fri" i et halvt år nå. Men fikk høre nå at de eldste får besøke venner i dag. Skal dit i kveld og får se ann stemningen. Det er forskjell på å være dødrunken og smådrikke... Moren ville jeg skulle prøve å snakke karen til fornuft. Men blir det for gale vil jeg tilby å passe dem alle sammen selv til de skal hjem.

Det synes jeg er kjempefint at du tilbyr deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at barna har deg i nærheten som bryr seg om dem. Du er sikkert en viktig person i livet til disse barna/ungdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden så risikerer hun ganske mye ved å ikke sende dem for i så fall må hun gå til rettsak for å slippe og sende ungene til faren.

Det er faktisk ikke slik at mor kan velge om hun skal sende barn til faren dersom har lyst til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...