Gjest julelotteri Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Bedriften jeg jobber i er en tjeneste bedrift, og hvert år får innkjøpsavdelingen en haug med gaver fra forskjellige leverandører, med andre ord ”smøregaver.” Det er bestemt at disse gavene skal gå til julelotteriet og loddes ut (selv om de beste gavene velger innkjøp å ta selv). Vi i økonomiavdelingen får som regel ingen gaver. I år derimot fikk noen av oss i øk. avdelingen 2 flasker vin fra en av våre største kunder, som takk for en utrolig bra innsats i år. Dette er altså ikke en smøregave men en takk for det vi har gjort for dem i år. Disse vinflaskene ble tatt raskt fra oss og gitt til julelotteriet. Jeg synes dette er litt urettferdig, da jeg synes det er klart forskjell på å få gaver fra leverandører, og å få gaver fra en kunde. Dette er selvfølgelig ingen big deal, og jeg kommer ikke til å gjøre noe med det, men har bare lyst til å høre hva dere andre mener. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Hvis deres avdeling sjelden får gaver, vil jeg tro dere vinner netto på at gavene "omfordeles" via et lotteri. Hvis dere kan vinne ting fra lotteriet bør dere vel også bidra med det dere får inn av gaver fra eksterne. Om det er enkelte gaver andre får som ikke blir delt ut igjen bør de selvsagt få beskjed om at reglene gjelder for dem også. 0 Siter
laban Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Jeg skjønner forskjellen du peker på, men tror det fort blir dårlig stemning hvis man begynner å fin-definere hva som er hvilken type gaver og derfor skal inndras. Det er heller ikke sikkert alle på de avdelingene som får "smøregaver", har samme oppfatning som deg av denne forskjellen på innsats og smøring... 0 Siter
tonie Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Jeg tror kanskje vi har ulik definisjon av smøring, for i mine øyne er gaver fra kunder like mye smøring som de som gis i håp om å opprette et kundeforhold. Jeg synes det er greit at flaskene også går i fellespotten, men jeg synes ikke det er ok at de andre har forsynt seg av de beste gavene. Det må være likt for alle, enten går alt i fellesen, eller så får alle beholde det som kommer inn til deres avdeling. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Synes ikke det høres ut til å være noen god idé å presisere at dere får gaven pga innsats, mens de andre får som smøring. For alt du vet kan det jo hende enkelte andre gaver også er begrunnet, og det er nok bedre for miljøet å samle alle gavene i samme potten. Og stort sett ser det jo ut til at dere i økonomi tjener på at dere deler. 0 Siter
petter smart Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Enten skal alle gaver inn i fellespotten, eller så skal ingen. Det blir umulig å definere hva som er smøring og hva som er takk for innsatsen. Det vil også være mange som har gjort en innsats ift en god jobb og som ikke får gaver. Problemet her er at innkjøp tar noen av gavene de får selv. 0 Siter
laban Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Jeg overså det med at innkjøpsavd. tar noen av gavene selv. Jeg synes disse også skal inngå i lotteriet. Enten må alle få beholde alt, eller så må alt inndras og loddes ut. Noen av loddene bør være gratislodd, altså slik at alle får X lodd uten å betale noe (vet ikke om dette "lotteriet" koster noe). 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Jeg synes at man må ha samme regel for alle gaver: Enten beholder alle gavene sine selv, eller alle gavene må inngå i lotteripotten. Det må da gjelde uten noen vurdering av hvor "fortjent" gaven er, og absolutt ikke slik at enkelte avdelinger kan velge å beholde noen (fine) gaver selv uten å la dem gå inn i potten. 0 Siter
fresja Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Vi hadde noen år samme ordning som dere. Alle gaver skulle loddes ut blant oss ansatte. Selv har jeg aldri vunnet noen gave. Fikk bare en gave (1 flaske vin, som selvsagt gikk til utlodning) også de årene ordningen varte. Det spillte ingen rolle om gaven kom fra en kunde eller leverandør. Mesteparten vet ikke forskjell på kunde og leverandør, iallfall ikke de som sorterer inngående post eller setter over telefonsamtaler! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.