Gå til innhold

Avrusning er skremmende...

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet alkis
Skrevet

Hører til helse-Midt og behandleren min vil ha meg på et lengre opphold på en rusbehandlingsklinikk. Saken er at jeg må på avrusning for alkohol først... Er det obligatorisk? Vært der en uke i sommer, men fikk sjokk da jeg kom dit. Jeg får klaustroforbi av å være innelåst, greier ikke slappe av uten mobiltelefonen og vil heller ikke informere gud og en hvermann om at jeg er innlagt og at de må ringe et annet nummer om det skulle være noe. Grunnen til at det er vanskelig å legge fra seg mobilen er fordi det skjer alltid noe med dyrene mine når jeg er bortreist. Er som en forbannelse. Jeg er sjeldent borte over flere dager, men når det har skjedd har jeg først mistet en hest, så en hund og i sommer katten min.

Annen ting er at da jeg kom dit fikk jeg beskjed om å kle av meg. Det også nektet jeg og var svært ubehagelig. Har vært utsatt for overgrep og jeg var på vei ut igjen da de kom med denne beskjeden. Jeg sa også at det var helt idiotisk da jeg sto der med shorts og en tettsittendes singlet. Jeg drikker, bruker ikke piller eller dop.

Jeg drikker heller ikke så mye og ofte at jeg vil spy og riste. Vil heller greie å holde med edru hjemme i to uker og rett på klinikken. Er dette mulig?

Finnes det private institusjoner som ikke koster flesk? Har råd til å betale 10.000 for 2 mnd.

Jeg var på avrusning midt i fellesferien... Og personale så jeg omtrent ikke noe til. Jeg fikk en jævlig kjink i nakken da jeg var der også da pasientene må sove på brødfjøl-madrasser... Jeg hylskrek av smerter til slutt og greide ikke holde hodet oppreist. Men ingen gadd å bry seg. Fikk bare beskjed om at jeg ikke fikk paralgin forte. Slikt skremmer meg også... at en ikke får hjelp til å takle smerter enten det må skje med piller eller kiropraktor.

Synes det er sykt at alle skal behandles likt i dette systemet. Det hadde vært så mye enklere å være innlagt om jeg fikk beholde mobilen, PC-en min for tidsfordriv og dørne var åpne.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om det er så vanskelig for deg med avrusing i institusjon, tror jeg du vil få mindre problemer med egen avrusing i hjemmet hvis du greier å la være å drikke i en uke før innleggelse.

Gjest dr. dyregod@online
Skrevet

Har ingen fornuftige svar å gi deg, vil bare si at jeg skjønner godt engstelsen din mht dyrene dine. Jeg har også mistet dyr når jeg har vært bortreist, og vet hvor meningsløst det føles. Håper du finner noen som passer GODT på de når du er innlagt.

Aner ikke om det er mulig å gjøre det på den måten du beskriver, men dersom du klarer å holde deg i 14 dager hjemme, høres idéen god ut i mine ører. Håper du klarer å få bukt med problemene, Lykke til, og en riktig God jul til deg.

Skrevet

Hvorfor ikke ta antabus hjemme i tiden før behandlingen? Å slutte å ruse seg handler om mer enn å korke flaska, og behandling er nok viktig for å få til en varig endring. Hvis avrusning på instutisjon blir så vanskelig for deg, ville jeg valgt løsningen med Antabus, og så lagt meg inn til behandling.

Mvh

Gjest Hvor er flaska?
Skrevet

Hvorfor ikke ta antabus hjemme i tiden før behandlingen? Å slutte å ruse seg handler om mer enn å korke flaska, og behandling er nok viktig for å få til en varig endring. Hvis avrusning på instutisjon blir så vanskelig for deg, ville jeg valgt løsningen med Antabus, og så lagt meg inn til behandling.

Mvh

Antabus har noen fæle bivirkninger som mani og depresjon, og trangen til å drikke er alltid større enn å ta Antabus.

Gjest fortvilet alkis
Skrevet

Om det er så vanskelig for deg med avrusing i institusjon, tror jeg du vil få mindre problemer med egen avrusing i hjemmet hvis du greier å la være å drikke i en uke før innleggelse.

Er det mulig å komme rett på klinikk da? Kan møte opp hver dag i to uker å ta antabus på legekontoret om det er det som må til... Har store problemer med å slå meg til ro på institusjoner og forholde meg til regler som er komplett meningsløst for meg. Har sikkert minst 20 innleggelser i psykaitrien, der alle sett bort i fra 2-3 tvangsinnleggelser, har vart mindre enn en uke. Det korteste jeg har vært innlagt er 7 timer... og da ble jeg plassert i gangen på skjermingen grunnet plassmangel og fikk ikke sove et sekund på grunn av alt lyset og bråket.

Gjest fortvilet alkis
Skrevet

Har ingen fornuftige svar å gi deg, vil bare si at jeg skjønner godt engstelsen din mht dyrene dine. Jeg har også mistet dyr når jeg har vært bortreist, og vet hvor meningsløst det føles. Håper du finner noen som passer GODT på de når du er innlagt.

Aner ikke om det er mulig å gjøre det på den måten du beskriver, men dersom du klarer å holde deg i 14 dager hjemme, høres idéen god ut i mine ører. Håper du klarer å få bukt med problemene, Lykke til, og en riktig God jul til deg.

Var helt grusomt... Var akkurat landet i Australia da jeg fikk telefon om at hesten min var skadet, de neste dagene telefoner fra dyrlegen og til slutt beskjed om at foten var så og si knust... fire-fem brudd og at han ville avlive henne raskt da hesten hadde store smerter. Jeg gråt stort sett hele ferien og det var helt grusomt å komme hjem til tom stall uten å ha få tatt farvel. Jeg har aldri tilgitt hun som tagg om å få passe hesten min. Hun sviktet den på det groveste og kom med ingen beklagelser etterpå. Var mest bekymret for om hun måtte btale noe. Derfor er det også veldig vanskelig å overlate dyr til andre... Må være sikker på at de blir godt ivaretatt av voksne dyrevante og ansvarsfulle mennesker. Er sikker på om det hadde fantes klinikker hvor en kan ha med seg dyr, så hadde den vært overbooket. Jeg fikk faktisk ha med meg hunden min en gang jeg var innlagt :-)

Gjest dr. dyregod@online
Skrevet

Var helt grusomt... Var akkurat landet i Australia da jeg fikk telefon om at hesten min var skadet, de neste dagene telefoner fra dyrlegen og til slutt beskjed om at foten var så og si knust... fire-fem brudd og at han ville avlive henne raskt da hesten hadde store smerter. Jeg gråt stort sett hele ferien og det var helt grusomt å komme hjem til tom stall uten å ha få tatt farvel. Jeg har aldri tilgitt hun som tagg om å få passe hesten min. Hun sviktet den på det groveste og kom med ingen beklagelser etterpå. Var mest bekymret for om hun måtte btale noe. Derfor er det også veldig vanskelig å overlate dyr til andre... Må være sikker på at de blir godt ivaretatt av voksne dyrevante og ansvarsfulle mennesker. Er sikker på om det hadde fantes klinikker hvor en kan ha med seg dyr, så hadde den vært overbooket. Jeg fikk faktisk ha med meg hunden min en gang jeg var innlagt :-)

For en vond opplevelse! Det må ha vært grusomt å være så langt borte, og ikke ha sjans til å ta farvel.

Ille når dyrepassere ikke tar ansvar. Alle kan være uheldige, men de må kunne vise langt mer ansvar og medmenneskelighet enn som så.

Ene hesten vår brakk også foten under pass, men fikk "bare" et brudd. Det tok 3 uker hos veterinær før det ble avklart at han fikk leve.

Du har et stort poeng der. Det burde absolutt vært plass til dyr på klinikkene. Langt flere kunne fått hjelp da. Herlig at du fikk ha hunden din med deg en gang! Håper virkelig du får komt deg ut av avhengigheten, stå på og kjemp! Klem :)

Gjest fotvilet alkis
Skrevet

For en vond opplevelse! Det må ha vært grusomt å være så langt borte, og ikke ha sjans til å ta farvel.

Ille når dyrepassere ikke tar ansvar. Alle kan være uheldige, men de må kunne vise langt mer ansvar og medmenneskelighet enn som så.

Ene hesten vår brakk også foten under pass, men fikk "bare" et brudd. Det tok 3 uker hos veterinær før det ble avklart at han fikk leve.

Du har et stort poeng der. Det burde absolutt vært plass til dyr på klinikkene. Langt flere kunne fått hjelp da. Herlig at du fikk ha hunden din med deg en gang! Håper virkelig du får komt deg ut av avhengigheten, stå på og kjemp! Klem :)

Jeg sa jeg var villig til å bruke 100.000 bare han greide å redde hesten min, men han vil ikke anbefale å transportere den til dyrehospitalet en gang. Var feil av meg å la hesten lide til jeg skulle få komme meg hjem også...

Men tror jeg har funnet et godt alternativ nå. Vangseter har åpne dører og intensivt opplegg på fire uker. Dermed trenger jeg kanskje ikke få klaustroforbi. Siden det er "bare en mnd" også er det lettere å få dyrepass og i tilegg vil det ikke bli så mye dødstid at jeg skriver meg ut av ren kjedsomlighet og frustrasjon. Men det beste av alt, en kan komme inn når det måtte passe, til og med på dagen. Dermed er det langt enklere å planlegge og tilrettelegge alt med dyrepass og jobb før en reiser.

Så dermed er planen å sette i gang å søke om å få det dekket gjennom det offentlige... Har vel mange gode grunner her vel?

Gjest dr. dyregod@online
Skrevet

Jeg sa jeg var villig til å bruke 100.000 bare han greide å redde hesten min, men han vil ikke anbefale å transportere den til dyrehospitalet en gang. Var feil av meg å la hesten lide til jeg skulle få komme meg hjem også...

Men tror jeg har funnet et godt alternativ nå. Vangseter har åpne dører og intensivt opplegg på fire uker. Dermed trenger jeg kanskje ikke få klaustroforbi. Siden det er "bare en mnd" også er det lettere å få dyrepass og i tilegg vil det ikke bli så mye dødstid at jeg skriver meg ut av ren kjedsomlighet og frustrasjon. Men det beste av alt, en kan komme inn når det måtte passe, til og med på dagen. Dermed er det langt enklere å planlegge og tilrettelegge alt med dyrepass og jobb før en reiser.

Så dermed er planen å sette i gang å søke om å få det dekket gjennom det offentlige... Har vel mange gode grunner her vel?

Ja, avgjørelsen om å la hesten slippe var nok uten tvil den riktige, med så mange, og gjerne kompliserte brudd. (Brudd i hestebein er jo i seg selv komplisert). Men vanskelig å akseptere likevel. Og det sier jo masse om din kjærlighet til hesten at du var villig til å bruke 100 000 kroner for redde den.

Så flott at klinikkene kjører litt ulike alternativer til opplegg, og Vangseter ser jo ut til å være et glimrende valg.

Jeg aner ikke hva kriteriene til å få det dekket gjennom det offentlige er. Men vil tro du stiller sterkt når du har ansvar for så mange dyr, og at deres velbefinnende betyr alt for deg.

Det høres ut som en GOD ting å være dyr hos deg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...