Gå til innhold

Stoffskifte-sukkersyke?

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan merker en at man har for lavt stoffskifte eller sukkersyke?

Er overvektig og har prøvd ALT av slankekurer, spiser normalt mellom kurene (Grethe Roede Normalt), men legger alltid på meg enda mer.

Etter svangerskap har jeg også bare lagt på meg, enda jeg har ammet lenge.

Nå er jeg rett og slett redd for at det kan være andre ting galt. Ønsker ikke å gå til min fastlege før jeg vet at jeg har grunn til ville ha prøver på stoffskifte og/eller sukkersyke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35806-stoffskifte-sukkersyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Wibi!

Symptomer på diabetes (sukkersyke), er sterk tørste, hyppig vannlatning, vekttap og en generell følelse av å være syk. Man blir gjerne hanglete og fort sliten.

Lavt stoffskjifte vil føre til symptomer som slapphet, vektøkning, dårlig humør.

Du nevner ikke hvilke symptomer du har utover at du er overvektig, så jeg kan bare snakke generelt.

Jeg vil regne det for sannsynlig at det er type 2 diabetes du evt. kan ha fått. Denne formen for diabetes kan komme snikende, og forårsake så lite symptomer at man ikke tenker på det. Derfor kan man gå med sykdommen uoppdaget så pass lenge at det allerede har oppstått komplikasjoner når den oppdages. Dette kan f.eks være trange blodårer/nerveskader i beina.

Man ser også økte tendenser til lavt stoffskjifte hos diabetikere.

Derfor synes jeg du har god nok grunn til å gå til legen. Det at du i utgangspunktet sliter og er bekymra er etter min mening grunner nok til å oppsøke lege. Sørg for å få tatt et fastende blodsukker, prøver av insulinnivå og stoffskjifte.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35806-stoffskifte-sukkersyke/#findComment-137388
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg ser at Windsong har svart deg på symptomer på sukkersyke og lavt stoffskifte.

Det er korrekt at sukkersyke i voksen alder først og fremst rammer overvektige personer. Stadig vektøkning er imidlertid ikke i seg selv et symptom på diabetes - snarere tvert imot.

Selv om vektøkning etter slankekurer som regel ikke skyldes sykdom, er jeg er enig forslaget om du oppsøker lege slik at du kan få en sjekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35806-stoffskifte-sukkersyke/#findComment-137543
Del på andre sider

Jeg ser at Windsong har svart deg på symptomer på sukkersyke og lavt stoffskifte.

Det er korrekt at sukkersyke i voksen alder først og fremst rammer overvektige personer. Stadig vektøkning er imidlertid ikke i seg selv et symptom på diabetes - snarere tvert imot.

Selv om vektøkning etter slankekurer som regel ikke skyldes sykdom, er jeg er enig forslaget om du oppsøker lege slik at du kan få en sjekk.

Hei

Tusen takk for svar.

I tillegg til å legge på meg er jeg veldig trett og sliten, liten tiltakslyst, har uforklarlig kløe til tider(ikke ofte), mister veldig med hår( har fått B12 sprøyter for det) mangler også folat, er tørr i munnen og liten sex lyst.

Jeg er klar over at dette kan skyldes BARE min overvekt, men blir fortvilet over at ingen ting ser ut til å hjelpe.

Har hørt at en legger på seg av insulin, stemmer dette?

Hilsen Wibi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35806-stoffskifte-sukkersyke/#findComment-137720
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...