Gå til innhold

Reaksjon på medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nettopp fått utskrevet Esciatalopram ratiopharm og Quetiapin oriofarm. Førstnevnte tar jeg 10mg hver morgen, og sistnevnte 50mg hver kveld (tok 25mg første 3 dager). Disse fikk jeg utskrevet pga sterk fødselsdepresjon. Har vært, og skal fortsette, hos dps. Men det jeg egentlig lurer på er om jeg egentlig har en "normal" reaksjon på disse medisinene..? Har time hos legen som skrev de ut over nyttår, så håper kanskje på å få svar her først.. Har tatt disse medisinene i 10 dager nå, og fikk ingen bivirkninger annet enn at jeg var litt "svimete" første dagen. Tablettene jeg tar på kvelden gjør meg såklart litt trøtt og svimmel, men det er litt av poenget. Jeg følte meg egentlig "bra" fra dag 1..? Det er vel ikke normalt..? Var forberedt på at det kunne ta uker før jeg merket noe virkning, osv. Men går det an at bedringen er innbilning..? eller noe..:/ Jeg gikk fra å gråte konstant og bare ville dø, etter halvannet år med depresjon, til å føle meg glad og fin, faktisk lykkelig:) og bokstavlig talt over natten. MEN de siste dagene har jeg fått veldig kraftig økning i sexdriften.. om jeg kan si det sånn :/ Følte omtrent jeg gikk rundt konstant "klar". Får orgasme like lett som før, men det hjelper ikke på situasjonen. Men i dag har det vært ekstra ille. Det pirrer konstant "der nede", og nå er det midt på natta.. det går ikke over..:/ Pirrefølelsen i underlivet er jo en god følelse, føles akkurat som ellers, men nå er det 7-8 timer i strekk :/ Dette kan sikkert se ut som et tullespørsmål, men det er det ikke. Det jeg lurer på er vel om jeg reagerer for kraftig på en eller begge disse medisinene..? Eller vil dette med k*theten gå over igjen..? Jeg var liksom forberedt på motsatt problem. Men dette tror jeg er enda mer plagsomt :S Jeg er kvinne, 27 år.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er "noe" i det du skriver som få rmeg til å tenke på bipolar spektrumlidelse.

Fødselsdepresjoner er i seg selv noe som gjør at en skal tenke bipolar. Videre er umiddelbar bedring på antidepressiva noe som styrer tankene i samme retning. Økt seksuell interesse/behov trekker i samme retning.

Finnes det personer med bipolar lidelse i slekten din?

Jeg syns du kan lufte disse tankene med fastlegen din.

Uansett er dette vanlige reaksjoner som du heller må se positivt på enn det motsatte.

Skrevet

Jeg har også opplevd det som bivirkning på medisin og det ble fryktelig slitsom i lengden. Det verste var at jeg trodde jeg var gærn og ikke turte å si det til legen. Så jeg fant på en eller annen grunn og sluttet med dem ganske raskt.

Det var en helt annen medisin.

Gjest Tidligere deprimert
Skrevet

Det er nok medisinene som er grunnen. Jeg har brukt medisiner for depresjon, flere forskjellige, og opplevd både plagsom sterk seksuallyst og det helt motsatte.

Husker jeg med en type pille opplevde plutselig å bli veldig interessert i eldre menn. Det var jo bare helt merkelig. Det varte bare mens jeg brukte denne pillen da, men jeg syntes altså i en periode eldre menn var veldig tiltrekkende. Noe som var helt imot mitt vanlige jeg.

Måtte le litt da jeg her leste om en annen dame som hadde opplevd akkurat det samme med samme pilla. Plutselig å like eldre menn altså. Litt skummelt egentlig da, hva de gjør med oss. Kunne jo vært verre ting som skjedde oppe i hjernen, skremmende å tenkte på egentlig. Men pillene hjalp mot depresjonen, og nå liker jeg heldigvis igjen best menn på min egen alder. Eller yngre. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...