Gjest godtåværehjemmeigjen Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Feiret julaften med min søster og hennes svigerfamilie. Svigerfamilien brukte mesteparten av kvelden til å dele ut sine 100 gaver til hverandre. Alle gavene skulle pakkes opp en og en og alle skulle se på. Det var deres tradisjon. Det tok hele kvelden. Er vant til å bruke mye av julekvelden til å kose meg med de andre. dvs sitte samlet rundt et bord, skravle, spise kaker, spille spill mm. Prøvde å foreslå å få unna gaveoppakkingen litt fortere. Dvs flere kunne pakke opp samtidig. Det falt ikke i god jord. He-he. Ikke lett å gjøre alle til lags en sånn kveld… 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slutt å klage Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 nei,det er ikke sålett å gjøre alle til lags,og jeg mener man skal respektere tradisjonen som er dit man har blitt invitert. Er man ikke fornøyd og vil feire på annen måte, så feir hjemme. Nettopp dette er grunnen til at vi selv ALLTID feirer julaften hjemme i eget hus. Da får ungene oppleve samme julefeiring år etter år, på vår egen måte. Vi har forskjelllige gjester fra år til år, men feiringen foregår likt hver eneste år, uavhengig av hva andre måtte mene om åpning av gaver eller maten som serveres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Nei, det er ikke lett alltid, men jeg liker nå å pakke opp en og en pakke jeg. Særlig da ungene var små så var det viktig å få med seg hvem de fikk hva av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Det er koseligst å pakke opp en og en da. Vi har alltid gjort det.Jeg liker å se hva de andre får også jeg ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Jeg trodde det var det vanlige å pakke opp en og en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 ''Alle gavene skulle pakkes opp en og en og alle skulle se på. Det var deres tradisjon. Det tok hele kvelden.'' Hehe, ja nettopp slik er jeg vant til å ha det. Det tar gjerne flere timer, med kaffe og kakeservering under seansen. Jeg synes selvsagt at det er den eneste riktige måten å gjøre det på. Så da kan du tenke deg min forvirring første gangen jeg feiret sammen med svigerfamilien, og ble vitne til at alle pakkene kjapt ble delt ut - og etterpå satt alle og pakket opp pakkene sine hver for seg. Det hele var over på en time. Jeg mistet jo helt oversikten, og syntes det var en kjip julaften. Det er nok slik at begge deler er like bra - det er hva man er vant med fra sin egen oppvekst som blir "det rette". Derfor må man bare gjøre gode miner til slett spill når man er hos andre, og så nyte gleden over å få ha det på sin måte når man feirer hjemme hos seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Vi pakket opp to og to gaver, så det ikke skulle ta hele natten. ) Vi begynte klokka 18:50 og var ferdig litt før kl. 22, men tok det veldig rolig synes jeg. Ungene var selvfølgelig litt oppspilte, men jeg synes de var rolige og flinke jeg - det har aldri vært så rolig under en pakkeutdeling før i alle fall. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Jeg synes det er fint om alle får en pakke hver om gangen - men i parallell. Altså at hvis vi er fem stykker så pakker alle sammen opp en pakke hver samtidig, og viser hverandrer og "ooer" og ser på gavene, før vi går videre til neste pakkerunde. Da får alle gavene oppmerksomhet, ihvertfall, men litt mer fortgang.. :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg synes det er fin skikk at man åpner opp en og en og at flest mulig får med seg hva man har fått. Det ligger jo tross alt litt tid og innsats bakom gavekjøpene. Men det er sikkert ikke så gøy for et besøkende som kanskje har en to-tre gaver. Skravle og kose seg rundt bordet kan man gjøre alle andre kvelder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Sånn har vi gjort det i alle år: pakkene åpnes en og en slik at alle ser hva alle får. OG det er mulig å gi takk og kommentar der og da, hvis gavegiveren er til stede. For andre år på rad har vi hatt et "nytt" familiemedlem her, en samboer til et av barna, som ikke synes noe om vår skikk. Men sånn gjør vi det hos oss, og slik gjorde vi det også i år Jeg synes at vi har det veldig hyggelig når vi gjør gaveåpningen på denne måten. Det er vel slik at feirer en ikke hos seg selv, så er en bare nødt til å akseptere og være med på andres skikker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg synes det er fin skikk at man åpner opp en og en og at flest mulig får med seg hva man har fått. Det ligger jo tross alt litt tid og innsats bakom gavekjøpene. Men det er sikkert ikke så gøy for et besøkende som kanskje har en to-tre gaver. Skravle og kose seg rundt bordet kan man gjøre alle andre kvelder Jeg er faktisk for en mellomting.... Dette er barnas kveld og det blir det ikke om de skal sitte å vente på at tante Olga, bestemor osv skal få åpna alle sine gaver også.... Man skal bruke tid på gavene, men å være så nøye at en og en gave skal åpnes skaper bare venting og frustrasjoner for ungene - og sånn skal ikke julekvelden være Hos oss må ungene roe seg og vente, men om to-tre personer åpner gaver samtidig spiller ingen rolle. Julekvelden er ikke kun gavene, men minst like mye det å kunne sitte sammen og prate, kose seg med julegodterier, leke med julegavene (barna) osv. Vi var åtte stk hos oss og gaveåpninga tok vel ca 1 1/2 time, noe som er rikelig nok for utålmodige barn På en julaften uten barn ser jeg ikke problemet med en og en gave... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Når det gjelder julaften, er man nødt til å ta skikken der man feirer. Hver familie har sine tradisjoner når det gjelder mat, gaveutdeling og annet, og alt annet kan lett virke "feil". Vi deler også ut én og én pakke. Men de årene det var veldig mange (pga. gjester som hadde med seg sine gaver), lot vi ungene åpne pakker fra vennene sine på forhånd. Disse vennene hadde gjestene uansett ikke noe forhold til, og da ble det ikke "tusen" pakker til barna pr. gave til de voksne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Det er koseligst å pakke opp en og en da. Vi har alltid gjort det.Jeg liker å se hva de andre får også jeg ) Enig, og så kan man jo småprate litt under hele seansen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er faktisk for en mellomting.... Dette er barnas kveld og det blir det ikke om de skal sitte å vente på at tante Olga, bestemor osv skal få åpna alle sine gaver også.... Man skal bruke tid på gavene, men å være så nøye at en og en gave skal åpnes skaper bare venting og frustrasjoner for ungene - og sånn skal ikke julekvelden være Hos oss må ungene roe seg og vente, men om to-tre personer åpner gaver samtidig spiller ingen rolle. Julekvelden er ikke kun gavene, men minst like mye det å kunne sitte sammen og prate, kose seg med julegodterier, leke med julegavene (barna) osv. Vi var åtte stk hos oss og gaveåpninga tok vel ca 1 1/2 time, noe som er rikelig nok for utålmodige barn På en julaften uten barn ser jeg ikke problemet med en og en gave... Hos oss har dette problemet stort sett løst seg selv, fordi barn(a) har fått desidert flest gaver, og vi voksne har redusert gavegivinga til/fra hverandre, samt at de aller minste barna gjerne finner noe de vil leke med der og da, og i mens kan jo noen voksne åpne sine pakker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er faktisk for en mellomting.... Dette er barnas kveld og det blir det ikke om de skal sitte å vente på at tante Olga, bestemor osv skal få åpna alle sine gaver også.... Man skal bruke tid på gavene, men å være så nøye at en og en gave skal åpnes skaper bare venting og frustrasjoner for ungene - og sånn skal ikke julekvelden være Hos oss må ungene roe seg og vente, men om to-tre personer åpner gaver samtidig spiller ingen rolle. Julekvelden er ikke kun gavene, men minst like mye det å kunne sitte sammen og prate, kose seg med julegodterier, leke med julegavene (barna) osv. Vi var åtte stk hos oss og gaveåpninga tok vel ca 1 1/2 time, noe som er rikelig nok for utålmodige barn På en julaften uten barn ser jeg ikke problemet med en og en gave... '' Dette er barnas kveld og det blir det ikke om de skal sitte å vente på at tante Olga, bestemor osv skal få åpna alle sine gaver også...'' Tøys og tull etter min mening. Vanligvis får jo ungene flere ganger så mange pakker som oss voksne og skulle de ikke ha tålmodighet til å se at tante Olga og bestefar åpner en pakke innimellom sine egne - ja, da bør de sannelig få erfare at sånn er det! Mine synes det er nesten like spennende å se andre åpne sine pakker, ikke minst de som er fra ungene selv - det er spennende det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er faktisk for en mellomting.... Dette er barnas kveld og det blir det ikke om de skal sitte å vente på at tante Olga, bestemor osv skal få åpna alle sine gaver også.... Man skal bruke tid på gavene, men å være så nøye at en og en gave skal åpnes skaper bare venting og frustrasjoner for ungene - og sånn skal ikke julekvelden være Hos oss må ungene roe seg og vente, men om to-tre personer åpner gaver samtidig spiller ingen rolle. Julekvelden er ikke kun gavene, men minst like mye det å kunne sitte sammen og prate, kose seg med julegodterier, leke med julegavene (barna) osv. Vi var åtte stk hos oss og gaveåpninga tok vel ca 1 1/2 time, noe som er rikelig nok for utålmodige barn På en julaften uten barn ser jeg ikke problemet med en og en gave... Jeg er helt enig at er det veldig mange gaver kan flere åpne samtidig. Men å skyndte seg å åpne julegavene for å få tid til å sitte å skravle blir feil for meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 '' Dette er barnas kveld og det blir det ikke om de skal sitte å vente på at tante Olga, bestemor osv skal få åpna alle sine gaver også...'' Tøys og tull etter min mening. Vanligvis får jo ungene flere ganger så mange pakker som oss voksne og skulle de ikke ha tålmodighet til å se at tante Olga og bestefar åpner en pakke innimellom sine egne - ja, da bør de sannelig få erfare at sånn er det! Mine synes det er nesten like spennende å se andre åpne sine pakker, ikke minst de som er fra ungene selv - det er spennende det! Veldig enig ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Hos oss har dette problemet stort sett løst seg selv, fordi barn(a) har fått desidert flest gaver, og vi voksne har redusert gavegivinga til/fra hverandre, samt at de aller minste barna gjerne finner noe de vil leke med der og da, og i mens kan jo noen voksne åpne sine pakker. Hos oss er det bare tre barn på 6, 10 og 13 (jenter) - og de ønsker seg gjerne klær osv, så det er som regel ikke noe å leke med blant julegavene Jeg er ikke for at gavene skal rives opp med det samme, men de skal få slippe å vente i fem minutter pr gave.. husker et familiemedlem hadde en slik "regel" når jeg vokste opp og vi mkstrivdes kraftig der på julaften 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 '' Dette er barnas kveld og det blir det ikke om de skal sitte å vente på at tante Olga, bestemor osv skal få åpna alle sine gaver også...'' Tøys og tull etter min mening. Vanligvis får jo ungene flere ganger så mange pakker som oss voksne og skulle de ikke ha tålmodighet til å se at tante Olga og bestefar åpner en pakke innimellom sine egne - ja, da bør de sannelig få erfare at sånn er det! Mine synes det er nesten like spennende å se andre åpne sine pakker, ikke minst de som er fra ungene selv - det er spennende det! Men hvem orker å sitte i tre timer for å åpne julegaver da? Da hadde iallefall mine to yngste takka for seg og gått for å legge seg før de ble ferdige Se ellers mitt svar til morsan... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er helt enig at er det veldig mange gaver kan flere åpne samtidig. Men å skyndte seg å åpne julegavene for å få tid til å sitte å skravle blir feil for meg Sånn er det selvsagt ikke her heller Vi skynder oss ikke med julegavene. Alle bruker god tid, men om to stk åpner samtidig spiller det ingen rolle - og alle får se hva alle får uansett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.