Abyssinia Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Kjære Kristian Anker! Jeg har så vondt i magen, det rumler å bråker hele tiden. Det kjennes ut som om tarmen beveger seg og at luft flytter seg rundt i tarmen. Magen er veldig øm hvis jeg tar på den og jeg har smerter hele tiden innvendig. Jeg har ikke forstoppelse, men forferdelige smerter bare jeg prøver å "tenke" på å gå på do (hvis du skjønner hva jeg mener :-) Jeg kan ikke presse for da er smertene uutholdelige, og noen ganger når det rører seg som værst inne i magen min så må jeg bare sitte å vente til de værste smertene går over, det er helt grusomt vondt av og til. Jeg er livredd for undersøkelser som har med mage og tarm og gjøre, jeg har hørt mange historier om slanger ned i halsen og "andre" veier. Derfor vil jeg ALDRI tørre å gå til en lege med dette. Jeg har hatt det sånn i 2 dager og det kom ganske akutt. Jeg har en mor som har ulcerøs Colitt og en mormor som hadde kreft i tarmen, derfor er jeg ekstra bekymret. Håper du kan gi men noen råd om hva dette kan være?? Har du noe råd i mot mye luft i mage og tarm, hvordan få det bort? Det er akkurat som om luften sitter fast inne i tarmen og ikke kommer ut! Er evig takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35820-mage-oppbl%C3%A5st-som-en-ballong/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Jeg foreslår at du oppsøker lege snarlig slik at du kan få en vurdering av magen din. Det er dessverre vanskelig å si hva som er årsaken til plagene du sliter med uten å undersøke deg. Her er noen råd mot luft i magen: - Ta deg god tid når du spiser, ellers er det lett å sluke luft. Av samme grunn bør du unngå sugerør. - Unngå melk og melkeprodukter for en periode. Drikk eventuelt yoghurt eller kulturmelk. - Mange erfarer at det lønner seg å være forsiktig med kaffe. - Forsøk å bland litt karve eller fenikkel i brøddeigen eller dryss litt på brødskiven før du legger på pålegg. - Lag te med karve eller fenikkel og drikk dette to ganger daglig. - Bruk mer persille i matlagingen. Det gjør tarmgassen mindre illeluktende. - Store mengder frisk frukt og grønnsaker, særlig erter, løk, bønner og kål, kan øke plagene. - Stress og uregelmessige spisevaner kan gi mer luft. Det er derfor lurt å spise sundt og leve regelmessig. - Mosjon får gassen til å passere raskere. - Unngå søtsaker, spesielt tyggegummi. Kunstige søtningsmidler i brus og matvarer kan også forverre plagene. - Ceolat, Minifom, eller Siloxan dråper er midler du kan forsøke. Du kan kjøpe dem på apoteket uten resept. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35820-mage-oppbl%C3%A5st-som-en-ballong/#findComment-137528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.