Gå til innhold

Venninne som blir merkelig i fylla

Anbefalte innlegg

Gjest eg undras
Skrevet

Jeg har en venninne (26 år) som har betrodd seg til meg om at hun har et alkoholproblem. Det handler ikke om at hun drikker mye eller ofte (ifølge henne), men at hun forandrer seg veldig når hun drikker. Men hun sier hun blir skremt av sin egen tankegang. Jeg vet selv at hun kan bli litt ufin og frekk etter et par glass, og hun kan også bli veldig eksentrisk og "verdensmester", og ikke minst utrolig flørtete.

Hun kan være litt kvass og ekshibisjonistisk i edru tilstand også, så mange er vant til det, og folk som kjenner henne tar henne ikke særlig seriøst når hun blir sånn. Men så fortalte hun meg noe jeg synes var litt urovekkende. Nemlig at hun slutter å kjenne igjen seg selv på et tidspunkt, og gjør en hel del ting hun aldri ville ha gjort ellers. Plutselig kan hun kopiere atferden hun ser andre gjøre, og "ta over identiteten" til andre. F.eks hadde hun snakket med en gammel bekjent, som hadde spurt henne om hva hun drev med for tiden. Da hadde hun fortalt om MIN JOBB og MITT LIV og presentert det som sitt eget!! Da hun husket dette morgenen etter var hun helt fra seg over å ha løyet, og syntes tydelig det var flaut å si det til meg... Jeg er glad hun sa det, men samtidig ble jeg veldig bekymra. Den samme kvelden sto hun også lenge og pratet med en dørvakt på et utested, uten at hun kan huske hva hun sa. Etterpå hadde hun følt at dørvaktjobben var hennes, og at hun måtte passe på hvem som gikk ut og inn av utestedet....(!)

Jeg synes dette er litt drøyt, og er redd oppførselen får konsekvenser for henne og folk rundt seg. Jeg prøvde å ikke vise helt at jeg mente det da hun betrodde seg, fordi jeg ville ikke være dømmende, men ser hun sliter noe forferdelig i etterkant av slike fester og episoder. De nevnte hendelsene skjedde etter at hun hadde drukket to glass vin og to øl (sa hun), ikke en vanvittig mengde, men kanskje likevel for mye for henne? Bør jeg råde henne til å slutte å drikke - eller er dette mer vanlig enn jeg tror, og er sånn folk kan bli i fylla?

Skrevet

Hvis hun ikke kutter kraftig ned på drikkingen så vil hun en dag gjøre noe hun har adskillig større grunn til å angre på enn å lyve på seg ditt liv...

Skrevet

Det er nok ganske vanlig at man til en viss grad forandrer personlighet i fylla, men sånn som dette her har jeg ikke hørt om før. Jeg mener det er én løsning og det er at hun ikke må drikke så mye at dette skjer, både av hensyn til seg selv og andre.

Man kan reagere veldig forskjellig på alkohol og stoffene i alkoholen.

Skrevet

Jeg tviler på at det er vanlig å bli schizofren etter noen glass, så det er godt hun selv ser at dette kan være et problem. Da går det an å gjøre noe med det.

Skrevet

hehe, herregud tragisk med litt morsomt også ...

Om man gjør ting man ikke kan stå for i etterkant, burde man kutte kraftig ned på drikkingen ja ...

Skrevet

Jeg tviler på at det er vanlig å bli schizofren etter noen glass, så det er godt hun selv ser at dette kan være et problem. Da går det an å gjøre noe med det.

Hvorfor drar du inn schizofreni? Det er da ingenting i den posten som drar i den rettning?

Gjest Istanbul
Skrevet

Hva drikker hun da? Hvis hun blander alt mulig kan sånt skje tror jeg. Venninen min er lystløgner i fylla å selv om jeg står vedsidenav. Hun kan ikke drikke sprit varer. Venninen din kan holde seg til vin og øl eller bare en av de. Da tror jeg hun kan bli bedre. Lykke til :)

Skrevet

Hvorfor drar du inn schizofreni? Det er da ingenting i den posten som drar i den rettning?

Det er ikke langt unna. Hun forandrer personlighet og blir andre personer, tilsynelatende uten å kunne kontrollere det.

Et gjenspeiler en atferd langt utover fyllenormalen.

Skrevet

Høyst merkelig oppførsel, ja. Hva drikker hun? Kjenner noen folk som klikker i vinkel når de får i seg brennevin, men som er helt ok når de drikker vin og øl. Synes hun det er verdt det da, selv om hun dummer seg sånn ut?

Skrevet

Det er ikke langt unna. Hun forandrer personlighet og blir andre personer, tilsynelatende uten å kunne kontrollere det.

Et gjenspeiler en atferd langt utover fyllenormalen.

''Hun forandrer personlighet og blir andre personer, tilsynelatende uten å kunne kontrollere det.''

Dette er da ikke symptomer på schizofreni? Ikke det at jeg kan nok om psykiske sykdommer til å diskutere saken men...

Skrevet

''Hun forandrer personlighet og blir andre personer, tilsynelatende uten å kunne kontrollere det.''

Dette er da ikke symptomer på schizofreni? Ikke det at jeg kan nok om psykiske sykdommer til å diskutere saken men...

Jeg vet det ikke er ordentlig schizofreni, men poenget mitt var at det ikke er normalt å få andre personligheter i fylla, eller som her å ta over andres personligheter - når det åpenbart ikke bare er et nå-skal-jeg-være-morsom-stunt.

Skrevet

Det er ikke godt å si, men alkohol påvirker hjernen vår og vi mennesker reagerer veldig foskjellig på hvordan samme sak påvirker oss. Noen tåler bare ikke alkohol rett og slett. Noen blir skikkelig drittsekk i fylla, noen ypper, noen depper, noen blir veldig skravlete... Det er liksom litt forskjellige trekk om kan komme fram hos folk. Men for de som blir svært negativt påvirket selv av små mengder alkohol, ville jeg råde til å holde seg unna. Sdien jeg selv kan slite i perioder, ønsker jeg ikke å være selvrettferdig. Å drikke virkelig for mye er ikke bra.

Jeg forstår jo at venninna de bekymrer seg for oppførselen sin og. Hva med å høre om det egetlig gir henne noe å ha det sånn, og om det ikke heller er noe annet godt hun kan kose seg med på byen?

Noen nevner psykose her nedunder. Jeg har selv blitt psykotisk av drikking to ganger. Den ene gangen ble jeg garantert ikke dopet. Da hadde jeg drukket sprit tett og lenge, samt sovet lite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...