Gå til innhold

Hovedsakelig uoppmerksom type

Anbefalte innlegg

Gjest Usikre meg
Skrevet

Jeg har slitt så lenge jeg kan huske med mye, konsentrasjonsproblemer, vanskelig for å få venner, vanskelig for å ta avgjøresler, stoler ikke på meg selv, usikker i de fleste situasjoner. Har hatt veldig lav selvtillit helt siden barneskolen. Slet i alle fag på skolen, meget dårlig kortidshukommelse. Jeg har hatt en veldig dominerende bror, og har lagt mye av skylden på han, psykisk nedbryting i 15 år.... Nå er jeg voksen, har ett barn og to bonusbarn. Men sliter mye fortsatt med alt over, har ingen venner eller sosialt liv, usikker på alt mulig, stoler ikke på meg selv. Føler ikke jeg strekker til i noe. Har mye negativer tanker, og er mye deprimert, sliter også i forhold til å være stemor, pga at jeg ikke har det så bra med meg selv. Jeg har alltid følt meg utenfor,, det gjør jeg ennå. T.o.m sammen med familie har jeg problemer med å slappe av å være meg selv, har veldig problemer med å kommunisere, det har jeg altid hatt, smalltalk er ikke-eksisterende for meg.. Får helt hetta i alle sosiale situasjoner, klarer ikke å finne noe å si. Sitter somregel for meg selv. Jeg har ikke sosial angst. Jeg har lest en del på nett, og fant en artikkel om ad-hd for kvinner. Der er det beskrevet en type som heter Hovedsaklig Uoppmerksom Type. Jeg kan hake av på ALLE punkter her.. tilogmed avsnittet under om tilleggstilstander. "Hovedsakelig uoppmerksom type Fagpersoner med lang erfaring med AD/HD -utredning hos jenter/kvinner mener at ca 25 prosent av kvinnene faller inn i denne kategorien: * dagdrømmerjenta som sitter på bakerste pult i klassen og ser ut av vinduet * oppfører seg pent og bryter ikke med de forventede adferdsnormene * passivitet, sjenerthet * manglende evne til å konsentrere seg om det som skjer * sliter derfor med skolearbeid og annet konsentrasjonsarbeid * oppfattes som late * glemske og rotete * sliter med angst og dårlig selvbilde De uoppmerksomme kvinnene kan gå gjennom hele barndommen og puberteten uten å bli fanget opp av lærere eller fagpersoner, ettersom de er vanskelig å oppdage. Tilleggstilstander Samtlige kvinner med ADHD har vist seg å være mottakelige overfor en rekke tilleggstilstander som depresjon, angst, humørsvinginger, tvangstanker, spiseforstyrrelser, dysleksi, søvnvansker, overfølsomhet, og allergier. Felles er også at mange opplever graviditet som en meget rolig og behagelig tilstand, på grunn av økt østrogenproduksjon. Flere opplever også en endring i overgangsalderen". Hvordan kan jeg finne om dette kan være grunnen til at jeg har hatt det sånn i alle år ? Finnes det behandling, noe som kan hjelpe meg nå i en alder av 35 år ? Jeg skal jo selvfølgelig ikke selvdiagnosere meg selv, men dette traff meg rett i hjertet.. det er meg som blir beskrevet her, på alle punktene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Be fastlegen søke deg til en psykiatrisk poliklinikk der de har kompetanse på diagnostikk av ADHD. Dette finnes det hjelp for.

PS. Jeg synes du kan frikjenne din bror for dette. En får ikke ADD av dominerende søsken. DS.

Gjest Usikre meg
Skrevet

Be fastlegen søke deg til en psykiatrisk poliklinikk der de har kompetanse på diagnostikk av ADHD. Dette finnes det hjelp for.

PS. Jeg synes du kan frikjenne din bror for dette. En får ikke ADD av dominerende søsken. DS.

Takk for svar. Da skal jeg gjøre som du sier. Ja for all del, hvis det viser at jeg har ADD, så er ikke det min bror sin skyld. Dette er noe jeg har skjønt de siste månedene.. at det kanskje er noe som faktisk feiler meg. Ikke bare lav selvtillit pga dominerende bror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...