Gjest kan jeg bli "frisk"? Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Når jeg har slitt litt psykisk over noen år, vært ustabil og bruker medisiner. Jeg har vært bra nå i noen få uker. Har lyst til å si opp behandler og greie meg selv. Bør jeg være frisk i lang tid før jeg kan stole på at dette holder seg? Er egentlig veldig lei av alt som har med sykdom og psykiatrisk behandling å gjøre Når en bipolar person som har slitt over tid blir bedre i noen uker. Ville du stole på at dette kommer til å vare? Hvor lang tid bør det gå før man skal tørre å stå på egne ben? Jeg har jo også ptsd, denne må jeg nok også leve med. Mener jeg har funnet gode "verktøy" for å greie dette, jeg ser positivt på at ting skal gå bra bare jeg tenker riktig. Har vært syk så lenge at jeg har problemer med å stole på meg selv, samtidig som jeg ønsker veldig gjerne å starte på et nytt år og greie meg selv. Er dette mulig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Dette er helt avhengig av diagnose. For bipolar lidelse er disposisjonen livslang, og risiko for en ny episode er alltid til stede. Medisineringen er livslang. Det bør være tilstrekkelig å møte en psykiater/erfaren lege to ganger i året. Noen uker er imidlertid alt fo rkort til å være sikker på at en er frisk. Det bør i det minste ha vært slik i tre mnd. Om en da ikke har subjektivt ubehag, om en er fullt arbeidsfør og om en tåler moderate livspåkjenninger uten at det går ut over funksjonen, kan en regne seg om frisk. "I remisjon" heter det når en har en livslang lidelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan jeg bli Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Dette er helt avhengig av diagnose. For bipolar lidelse er disposisjonen livslang, og risiko for en ny episode er alltid til stede. Medisineringen er livslang. Det bør være tilstrekkelig å møte en psykiater/erfaren lege to ganger i året. Noen uker er imidlertid alt fo rkort til å være sikker på at en er frisk. Det bør i det minste ha vært slik i tre mnd. Om en da ikke har subjektivt ubehag, om en er fullt arbeidsfør og om en tåler moderate livspåkjenninger uten at det går ut over funksjonen, kan en regne seg om frisk. "I remisjon" heter det når en har en livslang lidelse. Takk, ja, jeg må sikkert smøre meg med litt mere tålmodighet. Medisiner bruker jeg og dette må jeg nok gjøre så lenge jeg lever ja. Det gjør meg heller ingenting så lenge jeg holder meg friskere. Jeg kan ikke være i jobb, tåler ikke stress, så frisk er jeg nok ikke. Men jeg kan jo kanskje ikke gå i behandling resten av livet heller. Tror jeg har kommet så langt som jeg kan. Tilbud har jeg jo, så kanskje er det dumt av meg å si ifra meg dette enda. Som du sier bør jeg kanskje ha vært frisk litt lengre. Det er vel ikke mere enn 2-3 uker siden jeg var så syk at jeg ville blitt innlagt om jeg hadde sagt ifra (når jeg tenker meg om). Jeg er vel litt sånn at jeg tenker positivt helt til jeg ligger nede. Tror gang etter gang at NÅ er jeg endelig blitt frisk . Rart hvor glemsk man kan være, fortrenger hvor ille jeg har det når jeg er syk. Får vel la tiden gå da, mitt høyeste ønske er å få være frisk over tid og kunne begynne med litt jobbing igjen. Føler meg liksom ikke til nytte for noen uten jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det trodde jeg Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Dette er helt avhengig av diagnose. For bipolar lidelse er disposisjonen livslang, og risiko for en ny episode er alltid til stede. Medisineringen er livslang. Det bør være tilstrekkelig å møte en psykiater/erfaren lege to ganger i året. Noen uker er imidlertid alt fo rkort til å være sikker på at en er frisk. Det bør i det minste ha vært slik i tre mnd. Om en da ikke har subjektivt ubehag, om en er fullt arbeidsfør og om en tåler moderate livspåkjenninger uten at det går ut over funksjonen, kan en regne seg om frisk. "I remisjon" heter det når en har en livslang lidelse. betyr ikke remisjon at en har blitt frisk altså? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roundabout Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Du snakker jo rundt deg selv her, det ser du hvis du leser nøye igjennom teksten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 betyr ikke remisjon at en har blitt frisk altså? Jeg oppfatter det som om sykdommen er holdt i sjakk/ikke aktiv. For den som har den vil det sevsagt oppfattes som at en er frisk - bortsett fra at en tar evt medisiner for å holde seg frisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det trodde jeg Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Du snakker jo rundt deg selv her, det ser du hvis du leser nøye igjennom teksten. Fy, ja, jeg ser det (. Jeg er vel sånn syk-frisk-syk-frisk hele tiden. Pokker også. I tillegg er jeg egentlig født optimist, det er vanskelig det. Nesten vært bedre å være psykisk syk og pessimist, da hadde jeg liksom sluppet denne "krangelen" med meg selv hele tiden . Dvs jeg ønsker veldig mye å være frisk, lager meg forestillinger om hvordan livet mitt bør seg ut. Men dette stemmer nok ikke alltid helt med virkeligheten. Så bare tanken kan nok ikke gjøre meg evig frisk -) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan jeg bli "frisk"? Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Fy, ja, jeg ser det (. Jeg er vel sånn syk-frisk-syk-frisk hele tiden. Pokker også. I tillegg er jeg egentlig født optimist, det er vanskelig det. Nesten vært bedre å være psykisk syk og pessimist, da hadde jeg liksom sluppet denne "krangelen" med meg selv hele tiden . Dvs jeg ønsker veldig mye å være frisk, lager meg forestillinger om hvordan livet mitt bør seg ut. Men dette stemmer nok ikke alltid helt med virkeligheten. Så bare tanken kan nok ikke gjøre meg evig frisk -) Ikke helt frisk nei ser jeg. Nå stjal jeg også nicket til "det trodde jeg". Nå skal jeg logge av. Håper webmaster kan endre det forrige nicket, det jeg svarte roundabout med :-). God jul alle sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roundabout Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Ikke helt frisk nei ser jeg. Nå stjal jeg også nicket til "det trodde jeg". Nå skal jeg logge av. Håper webmaster kan endre det forrige nicket, det jeg svarte roundabout med :-). God jul alle sammen. ...Husk at tiden kommer, den går ikke;) Ta deg tid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan jeg bli "frisk"? Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 ...Husk at tiden kommer, den går ikke;) Ta deg tid Takk for påminnelsen . Hodet ligger nok noen hakk foran resten av kroppen akkurat nå. Jeg ønsker så mye mere enn det jeg greier. Men jeg er nok litt for stressa, så bra du minnet meg på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zyprexus Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Dette er helt avhengig av diagnose. For bipolar lidelse er disposisjonen livslang, og risiko for en ny episode er alltid til stede. Medisineringen er livslang. Det bør være tilstrekkelig å møte en psykiater/erfaren lege to ganger i året. Noen uker er imidlertid alt fo rkort til å være sikker på at en er frisk. Det bør i det minste ha vært slik i tre mnd. Om en da ikke har subjektivt ubehag, om en er fullt arbeidsfør og om en tåler moderate livspåkjenninger uten at det går ut over funksjonen, kan en regne seg om frisk. "I remisjon" heter det når en har en livslang lidelse. Nå må du ikke ta fra folket håpet da, NHD. Det er fult mulig å bli frisk. Er det ikke noe sånn at 1/3 blir helt friske, 1/3 kan leve med sykdommen og 1/3 vil være syke hele livet? Jeg mister i allefall ALDRI håpet! Har bestemt meg for å bli frisk og er på god vei nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.