Gå til innhold

Utbrent?

Gjest vviicckkyy

Anbefalte innlegg

Gjest vviicckkyy
Skrevet

Hei! Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, om ikke mer hva som feiler meg. Jeg har vært syk flere ganger denne vinteren (forkjølet, feber, hodepine, spysyke..) det ser ut til at jeg aldri blir helt frisk. Min far sier jeg pusher meg selv for hardt (jeg trener 4 ganger i uka kl 05.45-06.45) men jeg mener at trening er bra for kroppen min, og at det hjelper på immunforsvaret. (?) Jeg spiser også veldig sunt. Jeg har problemer med søvn, sover dårlig om nettene, og er ofte trøtt om dagen. Jeg har også merket at sosiale sammenhenger ikke er så attraktivt lenger. jeg blir heller hjemme alene en kveld, og jeg har droppet flere koselige kvelder med vennene mine, fordi jeg ikke hadde lyst. Arbeids - effektiviteten min er på bunn, jeg leverer oppgaver for sent, gjør ikke lekser osv. Karakterene på skolen har sunket betraktelig. Jeg kjenner ikke meg selv igjen. Jeg er også veldig følelsesladet. For en uke siden begynte jeg å grine fordi det snødde!?! Jeg har en sånn rar følelse inni meg og føler jeg mangler noe. Men jeg vet ikke hva. Jeg har sett litt på symptomer på utbrenthet og depresjon og ser noen sammenhenger.. Spørsmålet er da; hva feiler meg? Håper på svar!

Skrevet

Det kan hende du pusher deg selv for hardt og at du er utbrent, men du bør først komme deg til fastlegen og ta noen tester som kan utelukke evt. andre årsaker. :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Trener du også i de periodene du er syk og like etter? Kanskje du er litt ute av en god balanse mellom trening og restitusjon?

Ikke tren hardt før du er helt frisk. Om du ikke raskt blir bedre av det, bør du ta en samtale med fastlegen.

Utbrent er du sikkert ikke. Du kan være deprimert, men mest sannsynlig er du sliten.

Skrevet

Trener du også i de periodene du er syk og like etter? Kanskje du er litt ute av en god balanse mellom trening og restitusjon?

Ikke tren hardt før du er helt frisk. Om du ikke raskt blir bedre av det, bør du ta en samtale med fastlegen.

Utbrent er du sikkert ikke. Du kan være deprimert, men mest sannsynlig er du sliten.

Men hvis man er sliten så kjenner man vel det selv og er klar over at man er det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hvis man er sliten så kjenner man vel det selv og er klar over at man er det?

Det er ikke alle som kjenner seg selv og sine reaksjoner så godt. Slitenhet kan dessuten gi ulike utslag.

Har du hørt om Marit Bjørgen?

Skrevet

Det er ikke alle som kjenner seg selv og sine reaksjoner så godt. Slitenhet kan dessuten gi ulike utslag.

Har du hørt om Marit Bjørgen?

Ja, har hørt om henne. Har selv vært i den situasjonen tidligere i livet at jeg ikke har kjent mine egne grenser, ikke lyttet til kroppen.

Nå kjenner jeg godt når jeg er sliten, men det kan jo skyldes alderen også. :-)

Skrevet

Ikke så rart du får for lite søvn når du trener fra klokka kvar på seks om morran!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...