Gå til innhold

Plantar Fasciit

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har betennelse i hælene. Plantar fasciit kalte legen det. Jeg har fått kortison sprøyter i den ene hælen men det ser ikke ut som det hjelper. Det jeg egentelig lurer på er om det er mange som er plaget med dette og om det i det hele tatt vil gå over. Jeg har en jobb hvor jeg stå og går hele dagen, men har nå vært sykmeldt i et halvt år pga vonde hæler.

Legen snakket om mulig operasjon, men hva opererer de da?

På forhånd takk for svar

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35833-plantar-fasciit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Betennelse i den bindevevshinnen som holder fotbuen oppe, (såkalt plantar fasceitt) er ganske vanlig. Denne hinnen er festet dypt under huden fortil på helen. Typiske symptomer er smerter når man står og går.

En slik betennelse kan være vanskelig å behandle, men en innleggsåle som støtter fotbuen og det vonde punktet i forkant av helen lindrer. Det hjelper også å gjøre helen på skoen litt høyere for da bringes kroppsvekten framover mot tærne. Derved minsker draget i bindevevshinnen. Et betenelsesdempende legemiddel i form av tabletter eller sprøyte er verdt å forsøke. Røntgenbehandling og operasjon er også en mulighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35833-plantar-fasciit/#findComment-137524
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...