Gå til innhold

NHD-Andre, Spørmål om Ect

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt vedlig etter siste innleggelse, hvor jeg hadde en eldre Psykiater som ville null stille meg, dvs se hvordan jeg fungerte uten medisiner.Jeg gikk rett ned i kjelleren, fikk masse uro og det ble helt svart. Lamictalen sto jeg på underveis, men fikk beskjed om å trappe den også ned til null etter jeg kom hjem.Fikk til slutt Cipralexèn tilbake etter å ha gått vedlig langt ned.

Min behandler som nå følger meg opp foreslår Ect. Skal til psykiater tilknyttet Dpsèt der jeg er nå i morgen for å diskutere dette. Det er helt svart, og jeg har mye angst og uro.

1 Hjelper vanligvis Ect mot depresjon?

2 Hvor vanlig er det med hukommelsestap etter Ect behandling? Går det i så fall fort over?

3 Er det vanlig med mer angst etter Ect behandling?

4 Anbefaler du Ect til dine pasienter?

Sliter med minner og erfaringer med den forrige Psykiateren jeg hadde ved innlegelse. Skulle tro hun drev praksis på femtiårene istedet for 2010. Opplevde hun som veldig autoritær.Tok avgjørelser over hodet på meg. Opplevde at jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt ovenfor mine egne ønsker og behov.Det var riktig som NHD sa i et tidligere innlegg, at jeg bare ble dårligere av å ha denne psykiateren, og det var riktig å skrive meg ut.

Er nå tilbake på 8 mg trilafon daglig, 20 mg Cipralex, 30 mg vallergan, og lamictalen er snart ferdig nedtrappet. Hadde et serumspeil på 13 da jeg gikk på 700 mg, noe som er veldig lavt.

Er tilknyttet et annet Dps nå nærmere her jeg bor.Har en fantasistisk behandler, og en erfaren Psykiater som jeg skal til i morgen.

Det ville vært vært veldig fint med NHD`s uttalelser rundt dette med Ect, samt fra andre som har gjennomført denne behandlingen.Takknemlig for svar.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: ECT er den klart beste behandlingsmetode mot depresjon om en kun legger effekt til grunn.

2 Hvor vanlig er det med hukommelsestap etter Ect behandling? Går det i så fall fort over?

S: Her svarer jeg for hukommelsestap som er plagsomt, dvs ikke for hukommelsestap for behandlingsdagen. Denne bivirkning er klart lavere når en får ECT bare på ene siden av hjernen (unilateral) enn når en får strømmen mot begge hjernehalvdeler (bilateral). Nå har de nyeste forskningsresultatene vist, i motsetning til det vi her lært til nå, at det ikke er noen bedre effekt av å stimulere/gi strøm på begge sider (en elektrode på hver side av hjernen). Jeg har på denne korte tiden dessverre ikke greid å finne noen tall for denne bivirkning for unilateral stimulering. Jeg har imidlertid behandlet minst 100 pasienter på denne måten, og jeg kan ikke huske en eneste alvorlig bivirkning.

S: Nei.

S: Ja, det gjør jeg ofte når det er på riktig indikasjon. Husk imidlertid at ECT er meget effektiv mot denne depresjonsepisoden, men beskytter ikke mot nye. Det vil derfor være like nødvendig å ta forebyggende medisin etter behandlingsserien med ECT.

Skrevet

Så bra at du har et annet Dps og bedre folk som kan hjelpe deg. Håper det blir en bra time i morra! Det hadde du virkelig trengt etter opplevelsene med den autoritære dama.

Huff. Skulle nesten tro du tilhørte en viss sektor i Oslo, der det er flere typer leger av den autoritære sorten.

Skrevet

Så bra at du har et annet Dps og bedre folk som kan hjelpe deg. Håper det blir en bra time i morra! Det hadde du virkelig trengt etter opplevelsene med den autoritære dama.

Huff. Skulle nesten tro du tilhørte en viss sektor i Oslo, der det er flere typer leger av den autoritære sorten.

Takk for svar. Er ikke tilknyttet til noe Dps i Oslo. Det er nesten slik at jeg begynner å vurdere innleggelse ved Dpsès i mitt nærområde, der jeg går nå, inntil den verste depresjonen nå har sluppet taket. Kan ikke ha det slik. Det er verken bra for meg eller min nærmeste familie.

Mvh

Skrevet

Takk for svar. Er ikke tilknyttet til noe Dps i Oslo. Det er nesten slik at jeg begynner å vurdere innleggelse ved Dpsès i mitt nærområde, der jeg går nå, inntil den verste depresjonen nå har sluppet taket. Kan ikke ha det slik. Det er verken bra for meg eller min nærmeste familie.

Mvh

Nei, du kan ikke ha det sånn som dette.

Håper dere kommer frem til en god løsning i morra:-) Og at du blir ivaretatt.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på ect, men har lyst til å si at jeg er glad over at du nå har behandlere som ivaretar deg på en mye bedre måte.

Å gjennomgå den typen behandling du fikk på dps, er en svær belastning. Du starter ut med tillit og tro på at det skal hjelpe, og opplever så å bli dårligere og dårligere, uten at det virker som om du ble forstått eller behandlet på en adekvat måte. Jeg tror det vil hjelpe deg noe bare å ha kommet deg vekk fra denne situasjonen.

Håper du får gode råd av din nye psykiater på fredag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: ECT er den klart beste behandlingsmetode mot depresjon om en kun legger effekt til grunn.

S: Her svarer jeg for hukommelsestap som er plagsomt, dvs ikke for hukommelsestap for behandlingsdagen. Denne bivirkning er klart lavere når en får ECT bare på ene siden av hjernen (unilateral) enn når en får strømmen mot begge hjernehalvdeler (bilateral). Nå har de nyeste forskningsresultatene vist, i motsetning til det vi her lært til nå, at det ikke er noen bedre effekt av å stimulere/gi strøm på begge sider (en elektrode på hver side av hjernen). Jeg har på denne korte tiden dessverre ikke greid å finne noen tall for denne bivirkning for unilateral stimulering. Jeg har imidlertid behandlet minst 100 pasienter på denne måten, og jeg kan ikke huske en eneste alvorlig bivirkning.

S: Nei.

S: Ja, det gjør jeg ofte når det er på riktig indikasjon. Husk imidlertid at ECT er meget effektiv mot denne depresjonsepisoden, men beskytter ikke mot nye. Det vil derfor være like nødvendig å ta forebyggende medisin etter behandlingsserien med ECT.

Jeg synes du skal la Helsetilsynet v/Fylkeslegen vurdere om du har fått forsvarlig helsehjelp.

Hadde dette skjedd en av mine, hadde jeg umiddelbart klaget.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på ect, men har lyst til å si at jeg er glad over at du nå har behandlere som ivaretar deg på en mye bedre måte.

Å gjennomgå den typen behandling du fikk på dps, er en svær belastning. Du starter ut med tillit og tro på at det skal hjelpe, og opplever så å bli dårligere og dårligere, uten at det virker som om du ble forstått eller behandlet på en adekvat måte. Jeg tror det vil hjelpe deg noe bare å ha kommet deg vekk fra denne situasjonen.

Håper du får gode råd av din nye psykiater på fredag.

Hei-Takk for svar. Har tenkt litt igjennom dette med Ect- spørmålet kommer nok opp i morgen. Kjenner jeg er redd for hva dette gjør med meg, bla hukommelse.

Er godt ivaretatt nå. Skal iallfall aldri tilbake der jeg var innlagt.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...