Gå til innhold

Rettigheter på fast oppstillingsplass?

Gjest Rolf Golf

Anbefalte innlegg

Gjest Rolf Golf

Jeg bor i et borettslag med lite tilgang til gateparkering og har derfor leid meg en egen parkeringsplass. Plassen jeg står på et nummerert og det er mange biler på rekke, så det skal mye til for å forstå at det ikke gjesteplass. Nå og da når jeg kommer hjem så opplever jeg at andre har tatt seg til rette og parkert på min plass. Jeg må da finne meg en annen plass, noe som ikke er lett, og i tillegg utsette min nye bil for risikoen med riper/skader fra andre parkerende(lukeparkering). For de som har parkert i Oslo så skjønner man sikkert hva jeg mener med skader. Har jeg noen rettigheter m.t.p. disse feilparkeringene, har jeg lov til å bøtlegge, få den tauet bort e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har leid plassen, kan du vel ta saken med de som eier den? Det er flere ting som kan gjøres: Leie inn parkeringsselskap til å passe på, sette opp fysiske låsbare hindringer osv.

Jeg er medeier i en privat parkeringsplass, utleide enkeltplasser på åremål, og det var et stort problem med fremmedparkering. Det var vi som måtte ta grep, ikke den enkelte leietager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i borettslaget har vi satt opp skilt der det står at p-plassene er private. Det har hjulpet en del. Hender iblant at jeg kommer hjem og en eller annen frekkas har tatt plassen min, noe som er utrolig provoserende. Da sørger jeg for å sette min bil så tett inntil som mulig, slik at vedkommende må streve litt for å komme inn i bilen sin. *ond*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prøv-dette

Ved å sende REGNR, registreringsnummer, til 2282 vil du etter kort tid kunne ta imot opplysninger for ønsket kjøretøy. Så finner du mobilnummeret til eieren og ringer og sier ifra at bilen står på din plass og vil bli tauet vekk hvis den ikke flytten straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt borettslag har avtale med et parkeringsfirma man kan ringe til å få vedkommende tauet bort mot at man fremviser leietagerbevis for parkeringsplassen. Jeg har gjort det en gang. *gliser* Selskapet prøvde gjentatte ganger å ringe bileier først da, bare så det er sagt, men han gadd ikke ta telefonen. Da den store bilen kom og begynte å skulle fjerne den feilparkerte var han kjapt på plass allikevel! Men jeg antar han fikk bot i og med at de måtte rykke ut, de hadde jo tross alt gitt ham en sjanse ved å ringe ham.

Hør med styret i borettslaget ditt om de har en slik ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i borettslaget har vi satt opp skilt der det står at p-plassene er private. Det har hjulpet en del. Hender iblant at jeg kommer hjem og en eller annen frekkas har tatt plassen min, noe som er utrolig provoserende. Da sørger jeg for å sette min bil så tett inntil som mulig, slik at vedkommende må streve litt for å komme inn i bilen sin. *ond*

''Da sørger jeg for å sette min bil så tett inntil som mulig, slik at vedkommende må streve litt for å komme inn i bilen sin. *ond*''

Og du har en gammel bil som du ikke er redd for å få bulker i døra i, antar jeg? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Da sørger jeg for å sette min bil så tett inntil som mulig, slik at vedkommende må streve litt for å komme inn i bilen sin. *ond*''

Og du har en gammel bil som du ikke er redd for å få bulker i døra i, antar jeg? ;-)

''Og du har en gammel bil som du ikke er redd for å få bulker i døra i, antar jeg? ;-)''

Det ligger en stor frihet i å ha bruksbiler man ikke trenger å bekymre seg om utseendet til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og du har en gammel bil som du ikke er redd for å få bulker i døra i, antar jeg? ;-)''

Det ligger en stor frihet i å ha bruksbiler man ikke trenger å bekymre seg om utseendet til :-)

Ja, det vil jeg tro:-)

Og den som har biler de bryr seg om bør passe på å parkere laaangt unna slike biler, samt biler med barnesete i ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg tro:-)

Og den som har biler de bryr seg om bør passe på å parkere laaangt unna slike biler, samt biler med barnesete i ;-)

''Og den som har biler de bryr seg om bør passe på å parkere laaangt unna slike biler, samt biler med barnesete i ;-)''

Bare for å gjøre det klart, jeg bryr meg om bilene mine - er nesten litt glad i dem... Men - følelsene går dypere enn lakken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og den som har biler de bryr seg om bør passe på å parkere laaangt unna slike biler, samt biler med barnesete i ;-)''

Bare for å gjøre det klart, jeg bryr meg om bilene mine - er nesten litt glad i dem... Men - følelsene går dypere enn lakken ;-)

Den bilen som brukes mest hos oss er definitivt bruksbil, og ikke er den ny heller, men jeg ville ikke ha parkert inn en annen med vilje, og dermed risikert en durabel bulk i sida.

Jeg ble forresten parkert inn så det holdt selv her en førjulskveld. Jeg parkerte på en stor offentlig parkeringsplass som var max halvfull da jeg satte bilen der i sjutida. Jeg parkerte den da slik at det sto ingen biler rett ved siden av, og med fronten slik at jeg kunne kjøre rett ut uten å rygge, selv om en annen bil skulle parkeres bak meg.

Da jeg hentet den ved midnattstider, var det bare 4-5 biler på hele plassen, og tror du ikke at en bil hadde skviset seg klin inntil førersiden på min bil? . Skjønner ikke at folk parkerer slik når det er god plass. Riktignok kunne det tenkes at plassen hadde fyllt seg opp litt mer mens jeg var ute på vift, men det tror jeg egentlig ikke.

Jeg måtte sette meg inn på passasjersiden og klatre over midtkonsollen med smalt skjørt og støvletter og det hele, ha ha, jammen bra det ikke var andre folk i nærmeten akkurat da, for det så nok litt komisk ut.

Hadde jeg hatt penn og papir, skulle jeg lagt et surt brev under vindusviskerne til den andre bilen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Men det er en eller to typer som til stadighet rapper plassen min, og de er sønner av noen gamliser som bor her. De ville neppe bulka bilen min. ;) Dessuten får de omtrent ikke opp døra si når jeg er ferdigparkert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Men det er en eller to typer som til stadighet rapper plassen min, og de er sønner av noen gamliser som bor her. De ville neppe bulka bilen min. ;) Dessuten får de omtrent ikke opp døra si når jeg er ferdigparkert. ;)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...