AneSofie Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Har slitt i mange mange år (spiseforstyrrelser mest anoreksi, tvangstanker/handlinger, selvskading, angst, depresjon) og har alvorlig posttraumatisk stressyndrom etter overgrep i mange år. Nå opplever jeg på ny en tung periode og klandrer meg selv og skammer meg for at jeg ikke bare kan ta meg sammen... Har gått på SSRI i sikkert 15 år, er 34 år nå. De siste årene har jeg gått på cipralex 20 mg. Fastlegen min mener at jeg ikke oppnår noe ved å øke, bare mer bivirkninger. Han leser bare fellesskatalogen og der står 20 mg som maksdose. Min psykolog mener jeg kan ta mer. Jeg har tatt blodprøve for å se, men da hadde jeg tatt cipralex før jeg tok den og da ble visst prøven feil eller noe... Jeg er så lei meg over egen situasjon og vet at jeg selv har ansvar for den, men hadde jeg hatt hjelp av høyere doser cipralex? Føler til og med at de har sluttet å virke... Da jeg gikk på fontex var jeg oppe i 60 mg - lurer på om jeg til og med var oppe i 80 en periode... Hva med å kombinere cipralex med wellbutrin eller noe... ville jeg da unngå litt bivirkninger? Sliter med ekstrem nattesvette til tider og det seksuelle, men det er ikke så farlig for det er lagt på is likevel... det er bare trist for mannen min og det føler jeg på. Ønsker jo en endring på det område. Men alt henger jo sammen.. Er ekstremt redd for å legge på meg. Befinner meg i normalområde vektmessig akkurat nå for tiden, og takler ikke mer vektøkning. Takknemlig for svar NHD. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 For personer med "ren" depresjon uten komorbide psykiske lidelser er Cipalex 20 mg vanligvis nok. For personer med flere lidelser er det snarere regelen enn unntaket at dosen må være høyere. For tvangssymptomer er det kun påvirkning på serotoninsystemet som virker. For dette må du opp i dose på Cipralex f. eks 40 mg. Det er sikkert også mye tvang i den anorexi. For økte antidepressiv effekt vil et tillegg av Wellbutrin være et meget godt alternativ. Mer spesifikk kan jeg ikke være med de opplysninger jeg har om deg til nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneSofie Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 For personer med "ren" depresjon uten komorbide psykiske lidelser er Cipalex 20 mg vanligvis nok. For personer med flere lidelser er det snarere regelen enn unntaket at dosen må være høyere. For tvangssymptomer er det kun påvirkning på serotoninsystemet som virker. For dette må du opp i dose på Cipralex f. eks 40 mg. Det er sikkert også mye tvang i den anorexi. For økte antidepressiv effekt vil et tillegg av Wellbutrin være et meget godt alternativ. Mer spesifikk kan jeg ikke være med de opplysninger jeg har om deg til nå. Tusen takk for svaret ditt NHD. Tror jeg skal ta med dette svaret til min fastlege å høre hva han sier, hvis ikke får han sende meg videre... jeg er jo behandlingsapparatet og synes det er leit at jeg blir fulgt opp så dårlig forhold til medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.