Gå til innhold

Religionsmas

Anbefalte innlegg

Gjest religiona
Skrevet

Jeg har tilbrakt julen delvis sammen med et religiøst familiemedlem.

Vedkommende er hellig overbevist om at mine plager vil forsvinne om jeg

vier mitt liv til gud og åpner opp for Jesus. Vedkommende synes så synd på

meg, og jeg føler nesten dette går over i nedlatenhet. Jeg har ingen

lyst til å fokusere og snakke om mine problemer, eller bli stadig minnet

om Jesus, Gud og at vedkommende ber for meg. Føler jeg blir verre av dette,

og føler at jeg gruer meg til å snakke med dette familiemedlemmet.

Har selv vært mer åpen for religion i store deler av livet, men fant ut at jeg

egentlig slett ikke trodde, men var søkende i tillegg til at jeg var vokst

opp med religiøse familiemedlemmer.

Religion har ikke hjulpet meg en skit, tvertimot vil jeg si at det

fungerer som ansvarsfraskrivelse og en falsk trygghet for mennesker som

er redde for død, sykdom og fordervelse.

Men det å tro på noe, kan gi styrke i seg selv, men man kan like godt tro

på julenissen og hjelperne hans, eller aller helst seg selv. ;)

Hva skal jeg si neste gang dette familiemedlemmet sier at det ber for meg?

Hva forventer h*n at jeg skal si? Er så lei av å si takk, da det irriterer

meg og er helt bortkastet. Hvorfor må man poengtere hva man tror på hele

tiden og overbevise andre? Er så lei. Er mest fristet til å si som vennen

til Dawkins da han lå syk og noen sa de ba for han: "...and did you also

sacrifice a goat?". Men kan jo ikke det. Disse personene er jo helt

hjernevasket til å tro at det de tror på må alle andre tro på, ellers går

det dem ille. Det finnes mange religioner som hevder at det er den eneste

rette religion. Bibelen er også fortolket på ulike måter, og inneholder

selvmotsigelser og åpenbare uriktigheter. Klarer bare ikke å tro på dette.

For ikke lenge siden møtte jeg en forkynnende Jehova, som kunne opplyse

at jeg kom til å angre på at jeg ikke tok imot guden hans. Antakelig

kommer jeg til helvete, men det positive med det er at der er det

aldri minus 20, selv ikke i januar, og all oppvarming er gratis såvidt

meg bekjent. :)

Skrevet

Kan du ikke bare si at du ikke tror og av den grunn ikke er interessert i forkynnelse o.l.? Hvis man forventer at du skal respektere at de tror, så må h*n respektere at du ikke tror. Men du bør være tydelig på at du ikke vil høre på våset.

For øvrig synes jeg det beste argumentet for helvete er at der slipper man å møte disse "misjonærene" fra blant annet Jehovas vitner...:)

Skrevet

Hei,

Det avhenger jo av hvor diplomatisk du ønsker å være.

Det er vanligvis svært effektivt å konfrontere dem med Det Ondes Problem ("Hvis den påståtte guden er allmektig, allvitende og god, hvorfor starter han da en tsunami som drukner titusenvis av helt uskyldige småbarn?" (Enten er guden ikke allmektig (kan ikke stoppe tsunamien), eller så er han ond som drukner småbarn.)

Hvis du ikke vil diskutere med dem, så be dem slutte å misjonere, så skal du la være å ofre levende haner i stuen.

:-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har faktisk blitt så mild med årene at når folk sier/skriver at de ber for meg så sier jeg takk. Og er ferdig med det...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I første omgang ville jeg sagt til ham at hvem han ber for er hans sak, men jeg vil ikke høre om det.

I neste omgang ville jeg tatt variasjoner over "Ryk og Reis".

Skrevet

Hei,

Det er vanligvis svært effektivt å konfrontere dem med Det Ondes Problem ("Hvis den påståtte guden er allmektig, allvitende og god, hvorfor starter han da en tsunami som drukner titusenvis av helt uskyldige småbarn?" (Enten er guden ikke allmektig (kan ikke stoppe tsunamien), eller så er han ond som drukner småbarn.)

Hvis du ikke vil diskutere med dem, så be dem slutte å misjonere, så skal du la være å ofre levende haner i stuen.

Med vennlig hilsen

Er ikke kristen jeg men tror på Gud...

Jeg tror Jorden er menneskenes plass, hvor meneskene styrer. Hadde vi styrt den rett hadde det vært paradis på jord, det er vi som skaper vår egen dritt, ikke Gud. Men tror Kistus vil komme tilbake..med en ny verdensrelgion. Når vet jeg ikke, men vi trenger et godt eksempel å følge innimellom. Vi klarer det tydeligvis ikke på egenhånd.

Skrevet

Jeg har faktisk blitt så mild med årene at når folk sier/skriver at de ber for meg så sier jeg takk. Og er ferdig med det...

''Jeg har faktisk blitt så mild med årene at når folk sier/skriver at de ber for meg så sier jeg takk. Og er ferdig med det...''

Enig med deg, Dorthe. Med mindre det blir påtrengende eller forkynnende, velger jeg å se på det som en genuin omtanke. Føler ingen trang til å forkynne det motsatte for andre heller....

Skrevet

''Jeg har faktisk blitt så mild med årene at når folk sier/skriver at de ber for meg så sier jeg takk. Og er ferdig med det...''

Enig med deg, Dorthe. Med mindre det blir påtrengende eller forkynnende, velger jeg å se på det som en genuin omtanke. Føler ingen trang til å forkynne det motsatte for andre heller....

Hei,

Joda, men her skriver trådstarter:

''Vedkommende er hellig overbevist om at mine plager vil forsvinne om jeg vier mitt liv til gud og åpner opp for Jesus. Vedkommende synes så synd på meg, og jeg føler nesten dette går over i nedlatenhet. ''

Trådstarter spør jo hva man skal gjøre når dette fortsetter og fortsetter, og ikke hvordan man takler en "jeg skal be for din syndefulle sjel" som alle får slengt etter seg!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Joda, men her skriver trådstarter:

''Vedkommende er hellig overbevist om at mine plager vil forsvinne om jeg vier mitt liv til gud og åpner opp for Jesus. Vedkommende synes så synd på meg, og jeg føler nesten dette går over i nedlatenhet. ''

Trådstarter spør jo hva man skal gjøre når dette fortsetter og fortsetter, og ikke hvordan man takler en "jeg skal be for din syndefulle sjel" som alle får slengt etter seg!

Med vennlig hilsen

''Trådstarter spør jo hva man skal gjøre når dette fortsetter og fortsetter, og ikke hvordan man takler en "jeg skal be for din syndefulle sjel" som alle får slengt etter seg!''

Ja, ser den, Sør! Jeg svarte Dorthe i farten fra "100 nyeste", så svaret mitt var ikke egna til trådstarter...

Hmm, hva gjør man i en slik situasjon? Sier noe slikt som "takk for omtanken, men jeg er ikke troende og ber dere respektere det"?

Meiner ikke at vi skal tolerere alt av religiøse viderverdigheter uttrykt i beste meining, men som sagt er det en forskjell på forkynning og genuin omtanke.

Gjest religionpiss
Skrevet

Religion er noe piss, fører til kriger og fanatisme. Plant beina trygt ned på jorden Tellus

Skrevet

Er ikke kristen jeg men tror på Gud...

Jeg tror Jorden er menneskenes plass, hvor meneskene styrer. Hadde vi styrt den rett hadde det vært paradis på jord, det er vi som skaper vår egen dritt, ikke Gud. Men tror Kistus vil komme tilbake..med en ny verdensrelgion. Når vet jeg ikke, men vi trenger et godt eksempel å følge innimellom. Vi klarer det tydeligvis ikke på egenhånd.

Mennskenes plass? Mesteparten av tiden har det jo ikke vært mennesker på jorden. Jeg tror ikke jorden er skapt for oss, vi er bare en del av den, og alt er i stadig forandring. Vi har jo ikke stoppet å utvikle oss. Vi har jo haleben, så snart får vi nok hale :P

Skrevet

Æsj, det er så forbanna respektløst, typisk relgiøse henger seg rundt halsen på deg så fort de får nyss om at du kansje ikke har det så bra ...

Skrevet

Kan du ikke bare si at du ikke tror og av den grunn ikke er interessert i forkynnelse o.l.? Hvis man forventer at du skal respektere at de tror, så må h*n respektere at du ikke tror. Men du bør være tydelig på at du ikke vil høre på våset.

For øvrig synes jeg det beste argumentet for helvete er at der slipper man å møte disse "misjonærene" fra blant annet Jehovas vitner...:)

Jo, jeg ser fornuften i det. Jeg bare tviler på at mitt forkynnende familiemedlem skjønner det. Men ja, jeg skal være litt tydeligere på at jeg ikke tror. Har ikke gjort noe poeng ut av det tidligere, men det er nok eneste måten.

Den definisjonen av helvete kan jeg jo ta opp. :P

Gjest religiona
Skrevet

I første omgang ville jeg sagt til ham at hvem han ber for er hans sak, men jeg vil ikke høre om det.

I neste omgang ville jeg tatt variasjoner over "Ryk og Reis".

Om jeg sier "vil ikke høre om det", så tror jeg nok fornærmelsen er stor. Tror jeg i første omgang får poengtere oftere at jeg faktisk ikke tror, og ikke kommer til å tro.

Om det ikke stopper der, er jeg redd for at jeg unngår å feire med vedkommende en gang til og unngår vedkommende så langt som mulig.

Gjest religiona
Skrevet

Æsj, det er så forbanna respektløst, typisk relgiøse henger seg rundt halsen på deg så fort de får nyss om at du kansje ikke har det så bra ...

Litt komisk er det jo, men i lengden et irritasjons- og frustrasjonsmoment. Psykdom ble vel behandlet med åndeutdrivelse i gamle dager, og da virker det sikkert like dårlig nå også. ;)

Gjest religiona
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Det ondes problem ja. Det blir litt som den "heksetesten". Fløt vedkommende på vannet, så var hun heks. Sank hun til bunns, så var hun uskyldig. Man kan jo ikke tape. ;)

Gjest religiona
Skrevet

Jeg vil helst ikke bli bedt for på noe tidspunkt.

Jeg skal be for deg, slik at du endrer mening. :P

Skrevet

Mennskenes plass? Mesteparten av tiden har det jo ikke vært mennesker på jorden. Jeg tror ikke jorden er skapt for oss, vi er bare en del av den, og alt er i stadig forandring. Vi har jo ikke stoppet å utvikle oss. Vi har jo haleben, så snart får vi nok hale :P

Jaja...alle skapninger på Jordens plass ;)

Tror vi var dyr fra starten av...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jo, jeg ser fornuften i det. Jeg bare tviler på at mitt forkynnende familiemedlem skjønner det. Men ja, jeg skal være litt tydeligere på at jeg ikke tror. Har ikke gjort noe poeng ut av det tidligere, men det er nok eneste måten.

Den definisjonen av helvete kan jeg jo ta opp. :P

Jeg tror på Jesus, men forkynner aldri for folk. Venner vet hva jeg tror, og be for dem kan jeg gjøre i det skjulte....

Du er i din fulle rett til å be dette familiemedlemmet, om å slutte "misjoneringen" sin! Det er direkte urespektabelt, uhøflig og nedlatende (som du selv sa)!

Hverken Jesus eller disiplene talte til dem som ikke ville høre;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...