Gå til innhold

NHD /Religion

Gjest Nettopp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

16

• Sør

15

• Madelenemie

7

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tenker du på innlegget "Religionsmas"? Jeg blir forbannet når noen prøver å fortelle syke mennesker at de er syke fordi de ikke har den riktige tro. Det finnes intet fornuftig grunnlag for en slik påstand. Det er også å legge sten til byrdene for de som allerede er syke.

Selv om jeg er ateist, er jeg bedre inne i Skriften enn de fleste. Slik jeg leser den, er Jesus minst å betrakte som et forbilde. Jeg kan ikke se noe sted at det er i Jesu ånd å gjøre livet vanskeligere for de syke. Meg bekjent er kjærlighet og tilgivelse sentralt i troen. Det burde flere kristne merke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du på innlegget "Religionsmas"? Jeg blir forbannet når noen prøver å fortelle syke mennesker at de er syke fordi de ikke har den riktige tro. Det finnes intet fornuftig grunnlag for en slik påstand. Det er også å legge sten til byrdene for de som allerede er syke.

Selv om jeg er ateist, er jeg bedre inne i Skriften enn de fleste. Slik jeg leser den, er Jesus minst å betrakte som et forbilde. Jeg kan ikke se noe sted at det er i Jesu ånd å gjøre livet vanskeligere for de syke. Meg bekjent er kjærlighet og tilgivelse sentralt i troen. Det burde flere kristne merke seg.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei nei nei

så du har fasiten????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er relgion vrangforestillinger?

''Er relgion vrangforestillinger?''

Tja...jeg tror en religion basert på menneskets evne til fantasi...derav guder,nisser, engler osv...er vrangforestilling...

"En gud eller guddom er et overnaturlig vesen eller en åndskraft som ifølge religiøse og mytologiske fortellinger og forestillinger har en spesiell makt over eller betydning for verden, naturen og menneskene, og som blir tilbedt og betraktet som hellig. Det finnes en stor mengde navngitte guddommer i utdødde og levende religioner, blant annet i antikke myter og i hinduismen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klinkekula

Kjenner en akademiker som er ateist også. Er akademikere for smarte for å være religiøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er relgion vrangforestillinger?

Når det blir spesifikt som i Kristendommen, Islam, Jødedommen, Buddhismen, osv, så ja.

Det er som å tro på spesifikke troll eller julenissen eller nøkken eller huldra eller det beryktede spagettimonsteret, og alle ville vært enige om at de som tror på noen av disse har dårlig begrep om virkeligheten.

Når det i tillegg brukes negativt, som religion ofte gjør (fordømmelser, synd, osv), burde de oppfordres til å bli kurert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Kjenner en akademiker som er ateist også. Er akademikere for smarte for å være religiøse?

Neida, det finnes akademikere som er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

du må forklare du er bedre inne i skriften enn de fleste????

Det skyldes ikke min enorme kunnskap, men at det generelle kunnskapsnivået om disse ting blant nordmenn i 2010 er meget slett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er relgion vrangforestillinger?''

Tja...jeg tror en religion basert på menneskets evne til fantasi...derav guder,nisser, engler osv...er vrangforestilling...

"En gud eller guddom er et overnaturlig vesen eller en åndskraft som ifølge religiøse og mytologiske fortellinger og forestillinger har en spesiell makt over eller betydning for verden, naturen og menneskene, og som blir tilbedt og betraktet som hellig. Det finnes en stor mengde navngitte guddommer i utdødde og levende religioner, blant annet i antikke myter og i hinduismen."

Å..ingen vet vel sannheten. Syns folk lever i en illusjon uansett, i sin egen lille boble. Kan nesten se det..og ingenting kan bevises eller motbevises..nei jeg skal ikke overbevise noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir spesifikt som i Kristendommen, Islam, Jødedommen, Buddhismen, osv, så ja.

Det er som å tro på spesifikke troll eller julenissen eller nøkken eller huldra eller det beryktede spagettimonsteret, og alle ville vært enige om at de som tror på noen av disse har dårlig begrep om virkeligheten.

Når det i tillegg brukes negativt, som religion ofte gjør (fordømmelser, synd, osv), burde de oppfordres til å bli kurert.

Er enig i at det er mye sykt med relgion. Hvis det brukes negativt er det sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er som å tro på spesifikke troll eller julenissen eller nøkken eller huldra eller det beryktede spagettimonsteret, og alle ville vært enige om at de som tror på noen av disse har dårlig begrep om virkeligheten.

Når det i tillegg brukes negativt, som religion ofte gjør (fordømmelser, synd, osv), burde de oppfordres til å bli kurert.''

Buddhismen er uten noen gud...

Buddha var bare en vanlig mann som døde når han var ca. 85 år gammel...

En kan høre mye om guder i buddhismen...men disse er kulurellt preget av de forskjellige land buddhismen opptrår i...

Grunntanken og den buddhistiske tenkemåten er "gudefri"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å..ingen vet vel sannheten. Syns folk lever i en illusjon uansett, i sin egen lille boble. Kan nesten se det..og ingenting kan bevises eller motbevises..nei jeg skal ikke overbevise noen.

''og ingenting kan bevises eller motbevises.''

Når enkelte sier dette får jeg følelsen av at de ikke helt har forstått hva det betyr. At man sier "ingenting kan bevises" handler mer om vitenskapens åpenhet og forståelsen av verdens kompleksitet enn at man likestiller troen på guder med viten om evolusjon.

På en skala fra veldig sannsynlig til veldig usannsynlig, så befinner spøkelser og gud seg helt på bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...