Gå til innhold

Får ikke fred

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde folk på julaften og var på julemiddag 1 og 2 dag, trodde alle var fornøyd. Fra mandag har jeg vært både dårlig og sliten, det vet dere her inne. Hadde lyst å slappe av i dag, kun med min familie. Har lagt endel i dag og, gikk i pysjen til fire på ettermiddagen..ikke likt meg. Pyntet meg litt da, og følte litt ro, har hatt koselig middag med familien.

Så dukker det opp folk..greit at de tar en kort tur og stikker. Men noen er fornermet på meg, vil bli vartet opp..komme i selskap. De vet jeg har vært utslitt denne uka..jeg blir trist. Prøver å ta vare på meg selv og sette grenser, nei..da skulle svigerinna mi legge seg tidlig hvis de ikke kunne være her, hun var vant til å ha folk rundt seg. Er det virkelig mitt ansvar?

Skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg vil ha fred i dag?

Råd? Liker ikke sure miner, men er lei av å blidgjøre alle.

Skrevet

Nei, det er ikke ditt ansvar, utover å fortelle dem at du ikke "føler deg vel" (hvis det er folk i huset).

Gjør det du trenger for å hvile deg, og bli bedre.

Og Godt Nyttår!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, det er ikke ditt ansvar, utover å fortelle dem at du ikke "føler deg vel" (hvis det er folk i huset).

Gjør det du trenger for å hvile deg, og bli bedre.

Og Godt Nyttår!

Med vennlig hilsen

De bor i samme hus de som er missfornøyd, bare en trapp opp. De har sett at jeg er sliten, har sakt det og..at jeg ikke er i form. De sa det selv i dag "Du ser sliten ut". "Jeg er det" sa jeg. Syns det er synd at det alltid er jeg som sitter med ansvaret for folk, gleder meg til å reise herfra.

Godt nytt år!

Skrevet

De bor i samme hus de som er missfornøyd, bare en trapp opp. De har sett at jeg er sliten, har sakt det og..at jeg ikke er i form. De sa det selv i dag "Du ser sliten ut". "Jeg er det" sa jeg. Syns det er synd at det alltid er jeg som sitter med ansvaret for folk, gleder meg til å reise herfra.

Godt nytt år!

Så la dem surre, og ikke bry deg om det. Du er ikke ansvarlig for å underholde dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Så la dem surre, og ikke bry deg om det. Du er ikke ansvarlig for å underholde dem.

Med vennlig hilsen

Tror det er det jeg er opplært til, å underholde andre..vil virkelig bryte det mønsteret. Føler jeg gjør noe galt når jeg ikke gjør min plikt, må være hjernevasket jeg...hadde aldri forventet det av andre.

Skrevet

Når folk kommer uanmeldt og det ikke passer er det lov til å si det i døra - "Beklager, men det passer dårlig i kveld, jeg er ikke form og orker ikke besøk i kveld." Noen vil sikkert blir fornærmet, men det er i bunn og grunn deres problem.

Skrevet

Tror det er det jeg er opplært til, å underholde andre..vil virkelig bryte det mønsteret. Føler jeg gjør noe galt når jeg ikke gjør min plikt, må være hjernevasket jeg...hadde aldri forventet det av andre.

Nettopp.

Øv deg på å forvente det samme av deg selv som du ville forventet av andre! Du er like mye verd som "dem".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Når folk kommer uanmeldt og det ikke passer er det lov til å si det i døra - "Beklager, men det passer dårlig i kveld, jeg er ikke form og orker ikke besøk i kveld." Noen vil sikkert blir fornærmet, men det er i bunn og grunn deres problem.

Ja, det burde vært lov. Her banker de på og tramper rett inn i stua, setter seg ned. Vet jeg ikke er i form og. Ligger i senga nå, lurer på om jeg skal si noe til de i første?

Syns det var ekkelt det her..

Skrevet

Nettopp.

Øv deg på å forvente det samme av deg selv som du ville forventet av andre! Du er like mye verd som "dem".

Med vennlig hilsen

''Du er like mye verd som "dem".''

Takk, det føles ikke slik ut. Men jeg må øve på det, sette grenser. Kanskje jeg bare skal si "Orker ikke ha besøk i kveld"?

Er mitt ansvar nå føler jeg..om hun legger seg tidlig sur som en potte, eller blir vartet opp av meg. Det er søren meg rart å tenke på..

Skrevet

Ja, det burde vært lov. Her banker de på og tramper rett inn i stua, setter seg ned. Vet jeg ikke er i form og. Ligger i senga nå, lurer på om jeg skal si noe til de i første?

Syns det var ekkelt det her..

Låser du ikke døren da? Da kan de ikke komme trampende inn og ikke trenger du åpne heller. :o)

Skrevet

''Du er like mye verd som "dem".''

Takk, det føles ikke slik ut. Men jeg må øve på det, sette grenser. Kanskje jeg bare skal si "Orker ikke ha besøk i kveld"?

Er mitt ansvar nå føler jeg..om hun legger seg tidlig sur som en potte, eller blir vartet opp av meg. Det er søren meg rart å tenke på..

I mitt nettverk tør heldigvis folk si fra at de ikke orker besøk, ikke er i form og jeg er bare glad for at de sier fra og har full respekt for dette og blir ikke fornærmet heller. Bare prøv å si fra :-) Tror det går bedre enn du tror.

Skrevet

Låser du ikke døren da? Da kan de ikke komme trampende inn og ikke trenger du åpne heller. :o)

Da blir de ihvertfall fornærma hvis jeg låser...

Tror ikke jeg skal si noe mer, de vet jeg er sliten..hvis de spør om de kan komme nå, sier jeg at jeg ikke er noe godt selskap. Kjenner det stikker i brystet, får rett og slett litt angst av det her. Vil ta meg en cider og slappe av, se litt på tv. Men er skuffa, for de blir jo aldri fornøyd. Må virkelig lære meg å ta vare på meg selv, ser i speilet at jeg er trøtt og hvit i ansiktet, ser sliten ut.

Skrevet

I mitt nettverk tør heldigvis folk si fra at de ikke orker besøk, ikke er i form og jeg er bare glad for at de sier fra og har full respekt for dette og blir ikke fornærmet heller. Bare prøv å si fra :-) Tror det går bedre enn du tror.

Har sagt ifra..ble ikke respektert. Sønnen min var der en tur, og de akket om at de kjedet seg. De bor rett under oss.

Skrevet

Har sagt ifra..ble ikke respektert. Sønnen min var der en tur, og de akket om at de kjedet seg. De bor rett under oss.

da sier du piss off, kom deg ut.

Synes alle vi som lider av snill pike syndromet kan begynne å ta oss til rette og det uten dårlig samvittighet :-)

Skrevet

da sier du piss off, kom deg ut.

Synes alle vi som lider av snill pike syndromet kan begynne å ta oss til rette og det uten dårlig samvittighet :-)

Det har du rett i :)

Må bli nyttårsforsettet mitt, bli tøffere og ta vare på meg selv. Har blitt tråkket på endel denne julen og, det er jo fordi jeg vil bevare freden. Liker ikke krangling og uvennskap, men ser jo at det er de som taper på det. Er jeg som stiller opp for dem, ikke omvendt.

Skrevet

Det har du rett i :)

Må bli nyttårsforsettet mitt, bli tøffere og ta vare på meg selv. Har blitt tråkket på endel denne julen og, det er jo fordi jeg vil bevare freden. Liker ikke krangling og uvennskap, men ser jo at det er de som taper på det. Er jeg som stiller opp for dem, ikke omvendt.

Var en sykepleier som sa til meg en gang jeg var innlagt "Du er slik typisk snill pike. Som tørker opp ditt eget blod etter du har skadet deg selv" Det er sant. Alt vi skal få dårlig samvittighet for.... Jeg er blitt flinkere. Er jeg syk, så er jeg syk og hjemme. Om sjefen tror jeg skulker er det hans problem. Om jeg ikke vil jobbe overtid for han når han knipser, så er det sjefen sitt problem. Jeg skal aldri mer jobbe for luselønn. Å ønsker jeg å være alene og usosial så skal jeg gjøre det med god samvittighet!

Menn er flinkere til slik! All ære til dem :-)

Skrevet

Var en sykepleier som sa til meg en gang jeg var innlagt "Du er slik typisk snill pike. Som tørker opp ditt eget blod etter du har skadet deg selv" Det er sant. Alt vi skal få dårlig samvittighet for.... Jeg er blitt flinkere. Er jeg syk, så er jeg syk og hjemme. Om sjefen tror jeg skulker er det hans problem. Om jeg ikke vil jobbe overtid for han når han knipser, så er det sjefen sitt problem. Jeg skal aldri mer jobbe for luselønn. Å ønsker jeg å være alene og usosial så skal jeg gjøre det med god samvittighet!

Men det skaper nok sikkert reaksjoner når en forandrer seg så drastisk, vil være snill..men er lei av å ofre meg for andre.

Skrevet

Ikke bare alt vi skal tåle når det gjelder oss selv..Men alt det andre i tillegg. Jeg har hørt mye på nyhetene på radio denne uka. Og ALT er farlig. Hver eneste gledesstund vi har på jord er farlig. Julematen gir oss sykdom og dårlig helse. I tillegg til at alle julepresangene gir oss dårlig råd/gjør oss til gjeldsslaver via kredittkort. Nyttårsaften er bare et evig mareritt pga ulovlig fyverkeri, som ødelegger øyenene våre, og ødelegger miljøet...

Hvor skal det ende? Når skal vi lov til og føle et snev av lykkefølelse uten dårlig samvittighet/redsel?

Skrevet

Da blir de ihvertfall fornærma hvis jeg låser...

Tror ikke jeg skal si noe mer, de vet jeg er sliten..hvis de spør om de kan komme nå, sier jeg at jeg ikke er noe godt selskap. Kjenner det stikker i brystet, får rett og slett litt angst av det her. Vil ta meg en cider og slappe av, se litt på tv. Men er skuffa, for de blir jo aldri fornøyd. Må virkelig lære meg å ta vare på meg selv, ser i speilet at jeg er trøtt og hvit i ansiktet, ser sliten ut.

Det er ikke ditt ansvar at de har det bra. *klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...