halona Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Jeg har fått en klump øverst på halsen. Den synes ikke, men jeg kjenner at den står mer ut enn den pleier. Det virker som om brusken/stemmebåndet eller hva det nå er som vanligvis stikker ut på halsen er blitt større. Det er litt ømt når jeg tar på det, men ikke mye. Kan nevne at jeg gikk på hormonkur (Pergotime) fra 16. til 20. september for å forsøke å få eggløsning. Kan det ha noe med det å gjøre? Er dette farlig? Håper du kan svare meg raskt, for nå ble jeg redd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35848-klump-%C3%B8verst-p%C3%A5-halsen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Her er et tidligere spørsmålet jeg har besvart som kanskje er av interesse for deg: "Lymfeknuter De siste tre ukene har jeg hatt to ømme kuler på halsen. Jeg skriver fordi jeg er redd for lymfekreft. Selvfølgelig burde jeg oppsøke lege, men kvier meg fordi han sikkert vil synes at jeg er hypokonder. Du skriver ikke hvor gammel du er, men generellt gjelder at jo yngre du er, desto mer sannsynlig er det at kulene du kjenner er godartete. Hvis de kjennes glatte og ømme, dreier det seg mest sannsynlig om lymfekjertler. De hovner opp når du angripes av forkjølelsesvirus eller bakterier. Når virus eller bakterier slår seg ned på slimhinnen i nese og svelg, fanges noen av dem de opp av patruljerende vaktceller. Deretter føres "fangen" til nærmeste lymfeknute og vises fram for de andre forsvarscellene våre. Det blir stor ståhei og trangt om plassen, for alle cellene vil gjerne se på inntrengeren. Dette er grunnen til at kjertelen svulmer og blir ømm. Den forsvarscellen som er best egnet til å bekjempe viruset eller bakterien blir masseprodusert, og da blir det enda trangere om plassen. Deretter oppsøker disse cellene slimhinnen i nese og svelg og nedkjemper bakterien eller viruset som er årsak til infeksjonen. Etterpå kan det ta noen uker før roen senker seg over lymfekjertlene i omerådet og hevelsen går tilbake. Kuler på halsen kan som du vet skyldes ondartete sykdommer, først og fremst spredning fra kreft i hode eller halsomerådet. Vanligst er kreft i huden og det viser seg ved sår som ikke vil gro eller føflekker som forandrer seg. Kreft i munnhulen er heller ikke uvanlig og sår som ikke tilheles er også her vanligste symptom. Langvarig heshet kan skyldes kreft i strupehodet. Disse kreftformene rammer hovedsaklig eldre mennesker og særlig de som røyker eller har høyt forbruk av alkohol. Når yngre personer rammes av kreft er det oftest lymfekreft eller kreft i spytt- eller skjoldbruskkjertel. Dette er likevel sjeldne sykdommer, men de mistenkes når det ikke er noen annen åpenbar forklaring til lymfekjertler som stadig øker i størrelse, spesiellt hvis de er uømme og personen samtidig går ned i vekt og føler seg trett og syk." For en sikker vurdering må du eventuelt rådføre deg med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35848-klump-%C3%B8verst-p%C3%A5-halsen/#findComment-137801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.