Gå til innhold

NHD, forskjellige typer følelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i henhold til noen teori forskjellige typer følelser, slik at noen kan påvirkes kjemisk, mens andre har en mer urokkelig natur?

F.eks. nedstemthet og tristhet. Nedstemthet kan påvirkes med mange forskjellige typer stoffer (kjemiske stoffer). Men er man trist fordi kjæresten f.eks. har dumpet deg eller dratt på plattform, da er man jo trist uansett hva man får i seg, vel? Det er i alle fall slik jeg forstår dette, men selvsagt snakker jeg kun ut i fra hvordan jeg har erfart begrepsinnholdet i termene.

Et annet eksempel: angst og redsel. Angst setter seg i kroppen men kan påvirkes av kjemiske stoffer. Likevel er man likevel kognitivt sett fortsatt redd for det man opprinnelig fikk angst for.

Jeg syns dette er litt interessant, derfor jeg spør.

Skrevet

Jeg er ikke ekspert, men jeg tror at hendelser kan påvirke kjemien så sterkt, slik at en blir deprimert, og alt kan låse seg hvis en ikke får hjelp til å rette opp dette igjen.

noen er mer sårbar for stress, mens andre lar seg ikke påvirke så lett, men her er jeg ikke sikker hvordan kjemien i hjernen helt virker inn, men jeg tror vi er mye med på å styre dette, om vi vil la oss rive med eller ikke, både det som har med negative og posetive følelser.

Skrevet

Emosjoner og følelser er ikke en hjernefunksjon, like lite som at harddisken i en datamaskin sitter i skjermen foran deg. Når du tukler med hjernen for å slippe for vonde følelser, kutter du kommunikasjonen mellom det bevisste deg og kroppen/underbevisstheten din sånn at du ikke registrerer signalene kroppen forsøker å gi deg. Du fjerner ikke emosjoner og følelser, du bare skrur av "apparatet" som gjør at du bevisst registrerer dem. Hvis du har brukket benet ditt, kurerer du ikke skaden med narkose, du bare fjerner smerten fra bevisstheten din mens smerten fortsatt opererer like sterkt i kroppen. På samme måte er det med emosjoner og følelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...