Gå til innhold

Hva har vi å stille opp med ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD Hvis en har fått diagnosen dysymi, og dette vedvarer årevis, og du da som psykiater anbefaler å ta høye doser AD i flere mnd. Kan en da stille noe erstatningskrav hvis dette ikke gir effekt ? Kan sånne ting også regnes som feilbehandling, slik det med mange andre behandlingsmetoder eller måter i helsevesenet ?

Hvilken garanti, eller hva har en å stille opp, hvis resultatet med høye doser med AD i langt tid har bare gitt B virkninger å manglende effekt ?

Eller må vi bare nøye oss med å være en prøveklut for leger ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Pasienten må informeres om behandlingsmuligheter, dens begrensninger og bivirkninger.

2. Pasienten må selv velge om en vil forsøke dette.

3. Manglende effekt er selvsagt ikke feilbehandling og gir selvsagt ikke noen rett til erstatning.

4. Det blir helt galt å kalle det "prøveklut" og like mye feil å si at det er "for leger".

Skrevet

1. Pasienten må informeres om behandlingsmuligheter, dens begrensninger og bivirkninger.

2. Pasienten må selv velge om en vil forsøke dette.

3. Manglende effekt er selvsagt ikke feilbehandling og gir selvsagt ikke noen rett til erstatning.

4. Det blir helt galt å kalle det "prøveklut" og like mye feil å si at det er "for leger".

Ja vel, kanskje ikke prøveklut, men å prøve ut medisiner, ikke for leger men for pasienter. Blir ikke det mer rett å si ?

Skrevet

Ja vel, kanskje ikke prøveklut, men å prøve ut medisiner, ikke for leger men for pasienter. Blir ikke det mer rett å si ?

FGT: Hva er dine forventninger?

Tror du psykiater bare magisk kan se på deg akkurat hvilken medisin og i hvilken dose akkurat du trenger, uten noen sjanse for å justere medisin/dose hvis det er hensiktsmessig?

Det er da en god ting at legen justerer/endrer medisin hvis han/hun tror du får bedre utbytte av en annen. Mennesker er jo ikke identiske, og noe får bivirkninger av et medikament, men ikke av et annet (selv om de skal gjøre det samme).

Med vennlig hilsen

Skrevet

FGT: Hva er dine forventninger?

Tror du psykiater bare magisk kan se på deg akkurat hvilken medisin og i hvilken dose akkurat du trenger, uten noen sjanse for å justere medisin/dose hvis det er hensiktsmessig?

Det er da en god ting at legen justerer/endrer medisin hvis han/hun tror du får bedre utbytte av en annen. Mennesker er jo ikke identiske, og noe får bivirkninger av et medikament, men ikke av et annet (selv om de skal gjøre det samme).

Med vennlig hilsen

Nei ikke for meg personlig, men generelt for dem som sliter med dystymi i årevis uten å bli bedre, så er høye doser AD det beste sier han.

Skrevet

Nei ikke for meg personlig, men generelt for dem som sliter med dystymi i årevis uten å bli bedre, så er høye doser AD det beste sier han.

Men forventer du at for alt mulig - dystemi (eller annet) - er det bare å snakke med dem, ta noen blodprøver, og vips så er det fikset?

Mennesker er individer. Noen reagerer forskjellig på forskjellige typer medisiner, og selvsagt kan det være hensiktsmessig å bytte preparat hvis ikke det første virker så godt som man håpet.

Er det noe galt med det? Det er jo slikt alle "vanlige leger" også gjør.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men forventer du at for alt mulig - dystemi (eller annet) - er det bare å snakke med dem, ta noen blodprøver, og vips så er det fikset?

Mennesker er individer. Noen reagerer forskjellig på forskjellige typer medisiner, og selvsagt kan det være hensiktsmessig å bytte preparat hvis ikke det første virker så godt som man håpet.

Er det noe galt med det? Det er jo slikt alle "vanlige leger" også gjør.

Med vennlig hilsen

Det å tilpasse type medisin er vel mer å få minst mulig bivirkninger, slik jeg har forstått det. det kan vel ikke være så mye forskjell på virkemiddelet i medisinene ellers? Jeg skiftet medisiner noen få ganger på de ca. 21 årene jeg har brukt AD etter legens råd, fastlegen vel og merke.

Har alltid tatt en lav dose, men da jeg var til utredning for halv annet år siden, så tok psykiateren en blodprøve og sa det var litt lite av medisinene i blodet, ( da tok jeg bare 20 mg ) og sa at jeg kunne prøve å heve dosen til 40 mg. Jeg gikk på 40 mg en god stund som legen sa, men det hjalp ikke, og jeg gikk tilbake til 20 mg igjen. Jeg ville ikke stoppe helt opp heller.

Egentlig så fikk jeg tilbud om ECT da jeg var inne til utredning, men det ble avslått da de i siste liten oppdaget at jeg hadde litt for høy CK verdi i blodet. etter det så har jeg ikke gjort noe fra eller til.

Men så har jeg registrert her på forumet at NHD har anbefalt store doser med AD til de som har dystymi , noe jeg har tenkt på, men ikke helt orker å satse på. for det må vel være minst 60 mg han mener da jeg bør øke dosen til ?

Så det er ikke bare bare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...