Gjest oppheng Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Hva tenker NHD om behandlingstilbudet? http://www.modum-bad.no/nyheter_cms/2010/desember/tvangslidelser_kureres_raskere/208 Behandles tvangstanker på samme måte som tvangshandlinger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 1. Jeg synes dette høres meget fornuftig ut. Bjarne Hansen på NTNU er sannsynligvis norges beste behandler på ocd. 2. En må arbeide mer med tanker når det gjelder tvangstanker. Det er vanskeligere å få til responsprevensjon her. Her vil metakognitiv terapi være av enda større betydning. Generelt beveger psykoterapiene seg i retningen mer målrettet, mer spesifikk, mer intensiv og kortere behandlingstid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppheng Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 1. Jeg synes dette høres meget fornuftig ut. Bjarne Hansen på NTNU er sannsynligvis norges beste behandler på ocd. 2. En må arbeide mer med tanker når det gjelder tvangstanker. Det er vanskeligere å få til responsprevensjon her. Her vil metakognitiv terapi være av enda større betydning. Generelt beveger psykoterapiene seg i retningen mer målrettet, mer spesifikk, mer intensiv og kortere behandlingstid. 1) Er dette behandlingsopplegget uavhengig av medisiner? Hva viser forskningen? Er medisiner det mest effektive? 2) kan tvangstanker/handlinger være en ubevisst måte å holde den verste angsten unna på ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 1) Er dette behandlingsopplegget uavhengig av medisiner? Hva viser forskningen? Er medisiner det mest effektive? 2) kan tvangstanker/handlinger være en ubevisst måte å holde den verste angsten unna på ? 1. Om det lykkes uten medisin, er jo det best. Noen må helt klart bruke medisin i tillegg. Mest effektivt er kombinasjonen. 2. Dette er fantasier som en har gjort seg (alt for) lenge i psykiatrien. Jeg er ikke/ønsker ikke å være i det landskapet. En endring av hjernens funksjon fremkaller tvangssymptomer. Om de ikke utføres, er det angstskapende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 1. Om det lykkes uten medisin, er jo det best. Noen må helt klart bruke medisin i tillegg. Mest effektivt er kombinasjonen. 2. Dette er fantasier som en har gjort seg (alt for) lenge i psykiatrien. Jeg er ikke/ønsker ikke å være i det landskapet. En endring av hjernens funksjon fremkaller tvangssymptomer. Om de ikke utføres, er det angstskapende. ''Jeg er ikke/ønsker ikke å være i det landskapet. '' Nei, du befinner deg vel mest i tett barskog. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 ''Jeg er ikke/ønsker ikke å være i det landskapet. '' Nei, du befinner deg vel mest i tett barskog. Det er korrekt igjen. Jeg er ofte og gjerne i barskog :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.