Spenol(1) Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Hva er reglene her? For meg som østlending høres det mest riktig ut å si " -han er på sørlander", når noe befinner seg der. Men for meg høres det unaturlig å si "han er på Nord-Norge", da ville jeg sagt i Nord-Norge. Finnes det noen klare regler her? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/I_eller_paa/#foran stedsnavn ''Foran stedsnavn Foran de aller fleste stedsnavn (byer, steder, bygder, fjell- og landområder osv.) og administrative navn brukes i når det er påstedsangivelse: i Andesfjellene, i Asia, i Bergen, i Drøbak, i Finnmark fylke, i Hamar kommune, i Nord-Norge, i New York, i Rondane, i Setesdalen, i Sør-Spania, i Trøndelag, i Tyskland, i Vladivostok Et viktig unntak er en del navn på norske byer, tettsteder og landskaper, der på har tradisjon: på Bryne, på Geilo, på Helgeland, på Kongsberg, på Lillehammer, på Lindås, på Molde, på Møre, på Oppdal, på Ringerike, på Rjukan, på Romerike, på Røros, på Sortland, på Stabekk, på Steinkjer, på Toten, på Tynset, på Vennesla, på Voss, på Åndalsnes, på Ås Også bydelsnavn får gjerne på foran seg: på Blindern, på Furuset, på Haganes, på Lade, på Majorstua, på Møhlenpris, på Storhaug, på Stovner, på Tveito, på Våland osv. Grunnen til at bynavn og bydelsnavn får på foran seg, er ofte at de er gamle gårdsnavn. Foran navngitte bygater er i det vanlige, men på er fast ved visse navn: på Drammensveien, på Karl Johan o.a. Dessuten brukes på om torg o.l.: på Solli plass, på Torgalmenningen. Om gateadresser er i likevel det vanlige, også der på ellers brukes: kontorer i Karl Johans gate 28, leilighet i Parkveien. Grunnen er nok at det her vises til bygningsmassen der gata går. Foran fjelltopper brukes på: på Galdhøpiggen, på Gaustatoppen, på Knutshø osv. Et tredje unntak utgjør de fleste øyer, øygrupper og øystater: på Bokn, på Cuba, på Filippinene, på Fyn, på Færøyene, på Grønland, på Hawaii, på Hitra, på Island, på Jeløya, på Kanariøyene, på Lanzarote, på Madeira, på Malta, på Moster, på Ny-Zealand (eller New Zealand), på Orknøyene, på Rodos, på Runde, på Sardinia, på Senja, på Sjælland, på Smøla, på Sri Lanka, på Sumatra, på Taiwan, på Vikna, på Øst-Timor, på Åland Det heter likevel: i Indonesia, i Irland, i Japan, i Lofoten, i Storbritannia. '' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 På er vel det som er riktig? Høres veldig rart ut å si "i sørlandet" ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Sørlandet og Nord-Norge er jo ikke parallelle. Den sørlige parallellen til Nord-Norge må bli Sør-Norge, og en bruker vel "i" om begge landsdeler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.