Gå til innhold

Er det normalt å gjøre sånn?

Anbefalte innlegg

Gjest hemmeligheten
Skrevet

Da foreldrene mine skulle ha meg skjulte de dette for omverdenen. Bestefar visste ikke at jeg var født før jeg var 3 måneder gammel. Han ble -litt-overrasket kan du si.

Siden låste de døra når besteforeldrene kom på besøk og snakket stygt om dem. Jeg husker at jeg likte bestefar, men jeg fikk nesten aldri truffet han. Når han kom på besøk måtte jeg gjemme meg på loftet og mor låste døren så han ikke skulle slippe inn.

Da han døde fikk vi ikke vite dette før 2 dager før begravelsen. Eneste jeg fikk høre var at "han ligger i en kiste". Jeg fikk ikke være med i noen begravelse, ikke snakk om at noen på 6 år skulle i begravelse.

Min mann og mine voksne barn synes at min slekt er "rar". Det får jeg høre nesten daglig og det er sikkert sant. Det er jo null kommunikasjon i mellom dem, jeg er liksom en slags budbærer.

Kanskje var det mere "normalt" å gjøre sånne ting før? At man holdt ting, sånn som at jeg ble født, hemmelig? Noen flere som opplevde dette, eller noe lignende?

Skrevet

Jeg har ihvertfall ikke opplevd noe lignende, verken hemmelighold av fødsler i familien, utestenging av besteforeldre eller unnlatelse av å delta i begravelser til nære familiemedemmer.

nitty-gritty
Skrevet

Jeg tenker at det er noe du ikke vet i forhold til bestefaren din.

Men nei, det er ikke normalt.

Skrevet

Jeg tenker at det er noe du ikke vet i forhold til bestefaren din.

Men nei, det er ikke normalt.

Helt enig.

Skrevet

Nei det er ikke normalt å gjemme barna sine på loftet når besteforeldrene kommer på besøk...

Skrevet

Jeg "kjenner" ei som ikke engang sa noe om at hun var gravid til de eldste ungene som var i tenårene og bodde hjemme. De fikk først vite det da ungen kom. Mannen visste det selvsagt, men hun hadde så liten mage at alle trodde hun bare hadde lagt seg ut litt. De fikk jo sjokk, såklart. Hun er et merkelig menneske ellers også. Veldig mystisk og lukket, og mannen er en tøffel som er helt på knærne etter den mystiske. så han turte vel ikke å si noe. Hemmelighold av graviditet synes jeg virker helt underlig!

Kan forstå at folk reiser bort og gifter seg i fred og ro. Da er det gjerne for å slippe masse styr og utgifter. Det er mer begripelig.

Å bevisst ikke informere om dødsfall synes jeg er rart, men det kan vel finnes gode grunner til det også. Det er vel ikke alle sørgende som er samla nok til å holde styr på alle slike ting heller.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er i hvertfall ikke normalt i betydningen vanlig.

Har hørt om flere som har skjult graviditet for foreldre en stund, men nyheten blir vel vanligvis sluppet i god tid før barnet kommer.

Har hørt om mange barn som ikke har fått være med i besteforeldres begravelser, og mange synes det er litt sårt senere.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Jeg tenker at dette ble gjort for å beskytte deg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...