Gå til innhold

Tips til hverdagsmiddager?

cathlin

Anbefalte innlegg

Nå er det skjerpings i matveien, og jeg skal lage en plan over hva jeg skal ha til hverdagsmiddager. Jeg er ikke så kreativ i matlagning pga liten interesse. Og relativt dårlig råd, men bare det å ikke kjøpe mat her og der ute, vil hjelpe på å ikke gå i underskudd.

Hva spiser dere til hverdags? Hva er en høvelig enkel men samtidig næringsrik rett? Jeg skal lage en middagsplan.

Er ikke glad i mat ala kjøttkaker i brunsaus og kokt potet, men noe som er "lettere". Men potet er jo greit forsåvidt.

Jeg liker rå gulerot, dampet broccoli, løk og hvitløk er bra. Fisk og kylling er bra. Ris er jeg veldig glad i. Og sikket mye annet. Er bare ikke så god til å komponere små retter av alt sammen, og skulle gjerne lært meg å lage suppe og kanskje hjemmelaget pizza eller lignende. Jeg ser også for meg at det er praktisk å lage opp en del mat og putte det i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått tips fra samboern til søstra mi om å lage blomkål og brokkoli mos..kokes og stavmikses etterpå med litt melk eller fløte og salt og pepper. og drysse litt bacon over til slutt.. Dette skal jeg lage til uka , og ha fisk eller kjøtt ved siden av.. Den mosen er såå god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips fra samboern til søstra mi om å lage blomkål og brokkoli mos..kokes og stavmikses etterpå med litt melk eller fløte og salt og pepper. og drysse litt bacon over til slutt.. Dette skal jeg lage til uka , og ha fisk eller kjøtt ved siden av.. Den mosen er såå god :)

Det var et supert tips. Høres spennende ut! Fikk en gang servert en mos med sånne små rotfrukter som ligner potet, men, nei husker ikke. Mos er uansett enkelt og bra.

Hvordan gjør du det med kjøttet eller fisken ved siden av? Kjøper f.eks frossen fiskefilet? Jeg vet ikke helt hva man gjør med dem, men jeg har laget en sånn pakke en gang av aluminiumsfolie og hatt i ovnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et supert tips. Høres spennende ut! Fikk en gang servert en mos med sånne små rotfrukter som ligner potet, men, nei husker ikke. Mos er uansett enkelt og bra.

Hvordan gjør du det med kjøttet eller fisken ved siden av? Kjøper f.eks frossen fiskefilet? Jeg vet ikke helt hva man gjør med dem, men jeg har laget en sånn pakke en gang av aluminiumsfolie og hatt i ovnene.

aldri lagd det før da, men tenkte jeg skulle gjøre det samme som han jeg fikk tipset fra.. Steke en vanlig biff.. eller så kommer jeg til å koke torsk/røkt torsk, koteletter... Jeg er ikke så flink til å lage spennende mat, så det blir vel noe enkelt.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri lagd det før da, men tenkte jeg skulle gjøre det samme som han jeg fikk tipset fra.. Steke en vanlig biff.. eller så kommer jeg til å koke torsk/røkt torsk, koteletter... Jeg er ikke så flink til å lage spennende mat, så det blir vel noe enkelt.. hehe..

Koke, ja. *notert*

Hva skal man finne på resten av uka...hmmmmmm... Fiskekaker`? Det er jo ikke særlig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koke, ja. *notert*

Hva skal man finne på resten av uka...hmmmmmm... Fiskekaker`? Det er jo ikke særlig godt.

Pasta og kjøttsaus? Hjemmelaga kjøttboller i en spicy tomatsaus? Tomatsuppe? Har du noe med ris til en dag, lager du stekt ris dagen derpå.

Denne thaisuppa er min favoritt for tida: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Kylling/Thaisuppe-med-kylling-og-kokosmelk

Annen thaimat som er skitenkelt og raskt å lage er en grønn curry med kylling, kokosmelk, green curry paste, chili, grønne bønner og andre grønnsaker du synes passer. Lages enten som suppe eller med litt mindre væske (kyllingbuljong) og serveres med ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg woker mye, eller bare hiver det i stekepanna. Følger med dersom det er rimelig svinekjøtt, kjøper store pakker first price (f.eks) kyllingfilet, fryser ned i passende porsjoner.

Strimler kjøtt, grønnsaker etter ønske, en pose saus eller bare litt soyasaus. Har litt olje og krydder på kjøttet, så er det god smak. Ris til.

Du kan kjøpe en pose frosne grønnsaker, så bruker du bare akkurat så mye du trenger, så sløser du ikke bort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koke, ja. *notert*

Nei fiskekaker er ikke godt annet enn på brødskiva :P

Tenkte å ha sånn mos flere dager i uka jeg :P

Bare veksle mellom fisk og kjøtt. hehe..

Vanskelig å finne sunn mat som er godt i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta og kjøttsaus? Hjemmelaga kjøttboller i en spicy tomatsaus? Tomatsuppe? Har du noe med ris til en dag, lager du stekt ris dagen derpå.

Denne thaisuppa er min favoritt for tida: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Kylling/Thaisuppe-med-kylling-og-kokosmelk

Annen thaimat som er skitenkelt og raskt å lage er en grønn curry med kylling, kokosmelk, green curry paste, chili, grønne bønner og andre grønnsaker du synes passer. Lages enten som suppe eller med litt mindre væske (kyllingbuljong) og serveres med ris til.

''Pasta og kjøttsaus? ''

*notert*

''Hjemmelaga kjøttboller i en spicy tomatsaus?''

Vet ikke hvordan man lager spicy tomatsaus til, ellers høres det godt ut

''Tomatsuppe?''

Jo, med egg, det er jo den ultimate hverdagskost.

''Har du noe med ris til en dag, lager du stekt ris dagen derpå.''

God ide!

''Denne thaisuppa er min favoritt for tida: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Kylling/Thaisuppe-med-kylling-og-kokosmelk''

*notert*

''Annen thaimat som er skitenkelt og raskt å lage er en grønn curry med kylling, kokosmelk, green curry paste, chili, grønne bønner og andre grønnsaker du synes passer. Lages enten som suppe eller med litt mindre væske (kyllingbuljong) og serveres med ris til.''

Hvordan ser denne retten ut til slutt? Hva gjør man med de forskjellige ingrediensene, og hvor finnes grønne bønner.

Jeg døper deg herved dols egen maria hellstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1293996054' post='4504258]

Jeg woker mye, eller bare hiver det i stekepanna. Følger med dersom det er rimelig svinekjøtt, kjøper store pakker first price (f.eks) kyllingfilet, fryser ned i passende porsjoner.

Strimler kjøtt, grønnsaker etter ønske, en pose saus eller bare litt soyasaus. Har litt olje og krydder på kjøttet, så er det god smak. Ris til.

Du kan kjøpe en pose frosne grønnsaker, så bruker du bare akkurat så mye du trenger, så sløser du ikke bort noe.

Takk for wok-påminnelse:-). Wok er alltid bra. Dessuten kan man bruke rester i wokken, og wok til neste dagens lunsj eller middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Verdens enkleste kyllingsuppe:

Stek en strimlet kyllingfilet med karrikrydder til den er gyllen og sprø. En gulrot i biter kokes i kyllingkraft/buljong sammen med litt vårløk. Legg i det meste av kyllingen(spar noen fine sprø biter). En porsjon risnudler legges i kokende vann i ca 1 min. Nudler, grønnsaker, kylling og kraft helles i suppebollen, legg over de siste kyllingbitene og pynt med noe grønt. Voila, kyllingsuppe på under 5 min. Varmer godt på kalde kvelder:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens enkleste kyllingsuppe:

Stek en strimlet kyllingfilet med karrikrydder til den er gyllen og sprø. En gulrot i biter kokes i kyllingkraft/buljong sammen med litt vårløk. Legg i det meste av kyllingen(spar noen fine sprø biter). En porsjon risnudler legges i kokende vann i ca 1 min. Nudler, grønnsaker, kylling og kraft helles i suppebollen, legg over de siste kyllingbitene og pynt med noe grønt. Voila, kyllingsuppe på under 5 min. Varmer godt på kalde kvelder:-)

Yess. Det kan jeg klare.

Det høres godt ut, og risnudler vet jeg hva er. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Pasta og kjøttsaus? ''

*notert*

''Hjemmelaga kjøttboller i en spicy tomatsaus?''

Vet ikke hvordan man lager spicy tomatsaus til, ellers høres det godt ut

''Tomatsuppe?''

Jo, med egg, det er jo den ultimate hverdagskost.

''Har du noe med ris til en dag, lager du stekt ris dagen derpå.''

God ide!

''Denne thaisuppa er min favoritt for tida: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Kylling/Thaisuppe-med-kylling-og-kokosmelk''

*notert*

''Annen thaimat som er skitenkelt og raskt å lage er en grønn curry med kylling, kokosmelk, green curry paste, chili, grønne bønner og andre grønnsaker du synes passer. Lages enten som suppe eller med litt mindre væske (kyllingbuljong) og serveres med ris til.''

Hvordan ser denne retten ut til slutt? Hva gjør man med de forskjellige ingrediensene, og hvor finnes grønne bønner.

Jeg døper deg herved dols egen maria hellstrøm.

Aaaaww, Maria Hellstrøm, du! :D

Grønne bønner finner du overalt der man har litt ok utvalg av grønt. Tror jeg. Altså i grønnsaksavdelinga. Frosne fås i alle frysedisker, men det har jeg aldri forsøkt. Sjekk denne oppskrifta, den er ikke så langt unna den jeg pleier å lage. http://matmons.net/visoppskrift.asp?meny=26&id=491

Min oppskrift er fra Familiekokeboka av Ole Martin Alfsen og Tom Victor Gausdal. Verd hver eneste krone jeg betalte for den. Oppskriftene er enkle, og boka er et oppslagsverk. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aaaaww, Maria Hellstrøm, du! :D

Grønne bønner finner du overalt der man har litt ok utvalg av grønt. Tror jeg. Altså i grønnsaksavdelinga. Frosne fås i alle frysedisker, men det har jeg aldri forsøkt. Sjekk denne oppskrifta, den er ikke så langt unna den jeg pleier å lage. http://matmons.net/visoppskrift.asp?meny=26&id=491

Min oppskrift er fra Familiekokeboka av Ole Martin Alfsen og Tom Victor Gausdal. Verd hver eneste krone jeg betalte for den. Oppskriftene er enkle, og boka er et oppslagsverk. Anbefales!

Sitter langt inne hos meg å kjøpe en kokebok, men jeg legger navnene bak øret i tillfelle anfall.

Supertakk. Kokosmelk og kylling, nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for wok-påminnelse:-). Wok er alltid bra. Dessuten kan man bruke rester i wokken, og wok til neste dagens lunsj eller middag.

Ja til wok! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

[quote name=Shira :o)' timestamp='1294004594' post='4504399]

Ja til wok! :o)

Ikke for å mase, men så du innlegget i tråden om kaffemaskina? Er kaffen din veldig varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å mase, men så du innlegget i tråden om kaffemaskina? Er kaffen din veldig varm?

*iler inn i kaffemaskintråden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...